Voiko tämä painajainen johtua stressistä vai onko minulla todella ms-tauti??

  • Viestiketjun aloittaja "maisa"
  • Ensimmäinen viesti
"Miuku"
[QUOTE="maisa";23777176]Kuten alussa kirjoitin,kaikki oireet alkoivat elämäni pahimmasta stressistä,kävin ylikierroksilla 2 vkoa,hikoilin,valvoin yöt jne jne.
miten tuon alkoholin kanssa on,helpottaako se ms-oireita?
Tarkoitan tuolla rentoutumisella sitä että jos olen ajattelematta asiaa ja nykinät lähtevät niin puoltaako se stressin puolesta?Entä rauhoittavat lääkkeet?
ja jos joku osaa vastata siihen,kauanko tällaiset stressioireet voivat kestää stressin aiheuttajan poistumisen jälkeen,eli kauanko keholla kestää palautua???[/QUOTE]

Tuli vaan mieleen, että onko sulta otettu kilpirauhaskokeet? Mä kävin yhden kevään ylikierrroksilla, periaatteessa jaksoin vaikka mitä ilman unta, vaikka en jaksanut lopulta edes kiivetä portaita. Kun mittasin, leposykkeekseni 150, menin lääkäriin... Selvisi, että syynä järjetön kilpirauhasen liikatoiminta.
 
"hopla"
täällä toinen samanlainen tapaus. lääkärillä oon käynyt varmaan 10 kertaa mutta mitään tutkimuksia ei tehdä. Menin yksityiselle ja pääsin aivojen magneettikuvaukseen ja kaikki oli ok. sen jälkeen päätin että nyt tuon typerän stressailun ja tauti pelon pitää loppua. niin se loppuikin joksikin aikaa. Nyt se vaan tuntuu alkavan uudestaan kaikki nykinät ja jatkuva jännityspäänsärky. Mutta tunnistan senkin myös nyt selkeästi olen yli stressaantunut ja uupunut sekä niska ja hartiat aivan totaali jumissa.
 
Mua huimaa jatkuvasti ja värinää jaloissa ja käsissä sekä kaikenmaailman tuntemuksia siellä täällä, näköhäiriöitä ym.; olen ravannut fysioterapeutilla (neurologin, korvalääkärin ja fysiatrin lisäksi) ja hän saakin aina siksi illaksi olon paremmaksi, mutta sitten taas yöllä ilmeisesti puren niin hampaita yhteen, että seuraavan päivänä taas samanlainen olo.
Nyt jonossa suu- ja hammastaudeille, koska hammaslääkäri totesi, että hampaat todellakin purtu lähes pilalle.
Stressistä johtuva jännitysniska ja tos-oire siis, mutta omaehtoinen venyttely ym. fysioterapeutin ohjeet vain pahentaa tilannetta, on sen verran herkällä noi niskat ja leukaperät.
Nyt yritän päästä eroon stressin aiheuttajasta ja toivon, että tilanne paranee.
 
"Orvokki"
Moikka,
Minulla nykinyt noin kolme kuukautta. Alkoi peukalon ja etusormen välistä, seuraavan saman puolen kolme keskimmäistä varvasta nyki ja kramppasi jatkuvasti. Siitä sitten levisivät koko kehoon siten, että noissa paikoissa nykii edelleen sarjoissa kauemmin ja muualla joka puolella satunnaisesti. Lisäksi kerran mennyt kasvojen alaosa ja toisella kertaa pohkeet tunnottomaksi. Muutenkin kaikenlaista värinää, tärinää ja siritystä joka puolella. Kauhea paniikki iski, kun googlasin nykinöistä. MSkin enemmän pelkään ALSää. Sehän on aivan epätodellisen järkyttävä tauti. Lisäksi luin, että se alkaa usein sormien nykinästä / heikkoudesta. Aloin tuntea käteni voimattomaksi ja edelleenkin tuntuu, että se on välillä aivan heikko. Heikkouden tunne menee ja tulee. En tiedä onko tyypillistä als:lle. Menin 2 vkoa oireista neurologille, jossa kliinisessä testissä kaikki ok. Sitten kävin 2kk oireista fysiatrilla, joka teki minimaalisia kliinisiä testejä ja kaikki ok. Kävin myös pään magneettikuvassa, jossa kaikki ok. Menin nyt 3kk oireiden alkamisesta ENMGn, josta juuri tulin. Kaikki ok. Lääkäri vakuutti, ettei ole ALS tai muutakaan. Sanoi, että näkyy yleensä 3kk oireiden alkamisesta ENMG:ssä etenkin,i jos käsi on jo heikkona niin ilmeisesti silloin vauriot kaiketi jo näkyisivät ENMG:ssä. En sitten tiedä miten on. Joka tapauksessa olen ollut koko 3kk ÄÄRIMMÄISEN ahdistunut ja itkeskellyt peloissani ja kauhuissani. Työkykyni on ollut nollassa ja ihmettelen, jos kukaan ei töissä ole vielä huomannut keskittymiskyvyttömyyttäni. Kyllähän vähempikin alkaa stressaamaan. Nykiminen on äärimmäisen häiritsevä oire. Lisäksi illuusio ikuisesta terveydestä oli jo sopivati särkynyt ennen nykinöiden alkamista, kun mulla on vuoden sisällä todettu ruusufinni, monirakkulaiset munasarjat ja lisäksi viety kerran ambulanssilla sairaalaan, kun jalat menivät alta välilevyongelman takia. Ilmeisesti on ollut niin rankka ja stressaava vuosi, että tulee tämmöistäkin. Menen huomenna tapaamaan psykologia. Toivottavasti hänestä on apua. Niin ja vielä piti lisätä, että verikokeita (kilppari, kalsium yms. otettu --> ainoastaan varastorauta on ollut poikkeava: 9). Toivottavasti tästä on apua jollekin toiselle ahdistuneelle. T. Nykijä
 
vierailija
stressi voi laukaista ms-taudin
"Parationi on organofosfaatteihin kuuluva hyönteismyrkky, joka on hengenvaarallista paitsi hyönteisille myös linnuille ja ihmisille.

Myrkky voi imeytyä ruoansulatuskanavan, hengitysteiden tai ihon kautta. Se vaikuttaa hermoston toimintaan ja aiheuttaa linnussa mm. kouristuksia, lihasheikkoutta, halvaantumista, hengitysvaikeuksia, oksentelua ja ripulia.

Kuolema seuraa yleensä nopeasti hengitys- tai sydänpysähdyksen seurauksena.

Suomessa parationin käyttö myrkkyjen tehoaineena ei ole ollut sallittua enää vuoden 1992 jälkeen.

Kotkan Sapokanlahdelta löytyi 25. - 26.2. parikymmentä kuollutta sinisorsaa ja varis, joista yhteensä 13 lähetettiin EELAan tutkittavaksi mahdollisen lintuinfluenssan varalta. Lintuinfluenssaa ei löytynyt, minkä vuoksi yhdeksälle sinisorsalle ja varikselle tehtiin kuolemansyyntutkimus."-yle-
 

Yhteistyössä