Voiko tämä olla ihan mitenkään mahdollista?b streptokokista tuli mieleen...

Elikkäs minulta lääkäri löysi tämän nyt viimeviikolla lääkäeineuvolassa ja kertoi siitä sitten mikä se on jne...(ei aiempaa kokemusta).
Siis se pitää hoitaa sit synnytyksen yhtedessä että ei tartu vauvaan jne...
Yhtäkkiä tuli sit mieleen kun töissä yksikseni meitiskelin että yksi lapsistani sai hengenvaarallisen aivokalvontulehdukden esikouluiässä ja oli vähällä kuolla.
Sitä ei koskaan saatu lopullisesti selvitettyä että mikä se oli ja minkä se ois voinu aiheuttaa.
Tyttö syntyi kolmea viikkoa ennen la aikaa.Mitään sillä ei ollut syntymän jälkeen,terve tyttö oli.
Sehän aiheuttaa ennen aikasuutta ja silloin niihin aikoihin ei otettu mitään näytettä raskausaikana.
Tuli vain mieleeb että oiskohan mulla voinut silloinkin olla tämä kyseinen streptokokki jota ei tiedetty.
 
"hmm"
Mun esikoinen syntyi 2 vkoa ennen laskettua aikaa. Jostain bakteerista puhuivat joka ilmeisesti aiheutti ennenaikaisuutta ja oli kai syynä myös puolivälistä raskautta alkaneisiin kivulaisiin supistuksiin. En sen kummemmin siitä sitten tietoa saanut enkä muista edes puhuivatko mikä bakteeri oli.

Oletko siis nyt raskaana? Jos olet, niin kannattaisi varmasti neuvolassa nostaa tämä huoli esiin.
 
Olen siis raskaana ja viikkoja nyt 30+4
Mulle vaan sanoi se lääkäri että se antibiootti aloitetaan synnytyksen yhteydessä ettei
vauva saa sitä koska se on vaarallinen sille.
Ja tämä aloitus aihe tulikin mieleen heti pari pvää sen lääkärineuvolan jälkeen.
 
"hmm"
Emättimen bakteerifloorassa majailevaa B-streptokokkia esiintyy 15–30 prosentilla naisista. Bakteeri ei leviä sukupuoliteitse. Tavallisesti bakteerista ei myöskään ole naisille haittaa. Oireetonta kantajaa ei yleensä hoideta raskauden aikana.

B-streptokokki saattaa aiheuttaa tulehduksen. Tulehdus on usein oireeton ja se on havaittavissa ainoastaan testein. Voimakas GBS-tulehdus raskausaikana vaatii antibioottihoitoa. Jos odottavalle äidille lehahtaa GBS-infektio, saattaa seurauksena olla lapsiveden meneminen, keskenmeno tai ennenaikainen synnytys.
 
"hmm"
"On muutamia merkkejä, jotka lisäävät tartuntariskiä. Lapsella on kohonnut riski saada GBS-infektio jos:

- lapsi syntyy ennen viikkoa 37
- istukka repeää 18 tuntia ennen synnytystä tai aikaisemmin
- äidillä on kuumetta synnytyksen aikana
- GBS on aiheuttanut äidille raskausaikana virtsatulehduksen
- äiti on synnyttänyt aikaisemmin lapsen, johon on tarttunut GBS "

B-streptokokki raskausaikana - Vau.fi
 

Yhteistyössä