Voiko tää mennä näin? Kuljetus iltapäiväkerhoon?

• Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti
vieras...
Eli tilanne se että lapsi on eskarissa. Ja menee eskarista iltapäiväkerhoon. Avustaja kuljettaa nuo iltapäiväkerholaiset koululta urheiluhallille (missä suurimmaksi osaksi ovat) tai päiväkodille.

Ongelma on se että lapsella on yhtenä päivänä viikossa eskarin jälkeen toimintaterapia. Ja nyt pitäis sitten itse olla kuskaamassa lapsi tuolta koululta iltikseen keskellä työpäivää. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Itse olen eri paikkakunnalla töissä ja mies on yrittäjä joka ei edes aamulla tiedä missä on iltapäivällä, eli ei voi luottaa siihen että on kuskaamassa lasta.

"a p"
Ok. ja mitenhän tää käytännössä sitten onnistuu? ite olen osa-aikainen joka menee töihin päivystysluonteisesti eli ei mitään mahdollisuuksia alkaa vuoroja vaihtamaan kenenkään kanssa. Ja mieheen ei ole luottamista että pystyy nuo kuljetukset hoitamaan.

häh?
Outoa on jo sekin, että avustaja kuljettaa eskarilaisia!? Omalla autollaanko?Millä luvalla ja vakuutuksilla? Yleensä kunta järkkää taksikuljetuksen noita varten, mutta myös silloin terapiakuljetukset ovat vanhempien tehtävä.

"jenni"
Tarkoitin siis iltistä, enkä eskaria, mutta ymmärsit pointini. hyvä. Juu,siis itse kuskaatte. Voisi tosiaan kysyä, eikö terapiaa voisi siirtää siten, että olisi eskariaikana, ja lapsi ehtisi iltiskyytiin.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja häh?;30214958:
Outoa on jo sekin, että avustaja kuljettaa eskarilaisia!? Omalla autollaanko?Millä luvalla ja vakuutuksilla? Yleensä kunta järkkää taksikuljetuksen noita varten, mutta myös silloin terapiakuljetukset ovat vanhempien tehtävä.
Menevät kävellen. Matkaa noin 400 m. Mutta en voi olettaa että lapsi yksin kulkisi tuon matkan- lähinnä siksi että voivat olla jossain muualla kuin tuolla urheiluhallilla. Käyvät ulkoilemassa kauempana ja koulun salissa ym.

vieras .
palkkaat siihen jonkun luotettavan naapurin tms työttömän tai kotiäidin kävelemään seurava? Ja jos valitat että rahat menee siihen, niin elämä nyt vaan lasten kanssa ON täynnä erilaisia valintoja.

:snotty:

häh?
[QUOTE="a p";30214965]Menevät kävellen. Matkaa noin 400 m. Mutta en voi olettaa että lapsi yksin kulkisi tuon matkan- lähinnä siksi että voivat olla jossain muualla kuin tuolla urheiluhallilla. Käyvät ulkoilemassa kauempana ja koulun salissa ym.[/QUOTE]

Aa, okei. Nyt ymmärsin. Juu, ei missään nimessä yksin kävelemään. Liekkö laillistakaan? Mutta kyllä se on sinun kuljetettava jos ei avustajan mukaan ehdi, vaiika onkin se terapia. Hullua, mutta näin se menee.

Uusavuttomuutta
Eiköhän eskari-ikäinen lapsi osaa nyt haloo 400 metriä kulkea ihan yksin. Vuoden päästä pitäisi osata kulkea jo kouluunkin, ja monilla se matka on useita kilometrejä.

Nykyään vanhemmat on selkeästi ihan tuudittautuneet siihen, että kyllä Joku Muu ne omat penskat hoitaa. Aattelepa kun suurimmassa osassa maailmaa vanhemmat joutuu ihan itse sumplimaan ne tarhakyyditkin, ja vielä maksamaan kaikesti todellisen hinnan! Mitenhän NE oikein osaa kun sinä et osaa yhtä vaivaista 400m matkaa järkätä!

Jchchgcg
Isovanhemmat, kummit, ystävät, naapurit, palkattu lastenhoitaja? Tai sitten isä vain laittaa asian järjestymään. Voisihan isä vaikka itse sairastua tai joutua käymään lääkärissä. Varmati saisi silloinkin homman hoitumaan, jos tahtoa on.

Taksilla
Yksi vaihtoehto on hoitaa kuljetukset taksilla. Harmi vaan, että on noin lyhyt matka. Meillä pojalla oli matkaa terapiaan 1,3 kilometriä ja hän kulki sen taksilla: koulusta terapiaan ja terapiasta kouluun.

Iltapäiväkerhossa eivät suostuneet edes satunnaiseen (kerran vuodessa) tapahtuvaan kuljetusapuun. Kysyin kerran, jos joku joku voisi lähteä saattamaan lasta taksikyydillä noin kilometrin päähän, mutta ei onnistunut, vaikka olin kuullut hoitajan toisaalla kertovan, että iltapäiväkerhosta kuljettavat lapsia ties minne.

voi mennä
Juuri noin se menee. Ole aloittaja tyytyväinen että olette saaneet toimintaterapiakäynnit eskarille, eikä tarvitse joka viikko ottaa palkatonta vapaata töistä lapsen kuljettamisen takia kuten minä ja monet muut joutuu tekemään. Ehdota että toimintaterapeutti tulee jatkossa paikalle kesken eskaripäivän niin että lapsi pääsee muiden joukossa iltapäiväkerhoon.

"jenni"
Eiköhän eskari-ikäinen lapsi osaa nyt haloo 400 metriä kulkea ihan yksin. Vuoden päästä pitäisi osata kulkea jo kouluunkin, ja monilla se matka on useita kilometrejä.

Nykyään vanhemmat on selkeästi ihan tuudittautuneet siihen, että kyllä Joku Muu ne omat penskat hoitaa. Aattelepa kun suurimmassa osassa maailmaa vanhemmat joutuu ihan itse sumplimaan ne tarhakyyditkin, ja vielä maksamaan kaikesti todellisen hinnan! Mitenhän NE oikein osaa kun sinä et osaa yhtä vaivaista 400m matkaa järkätä!
Aina ei ole kyse osaamisesta, että haloo vaan itsellesi. Se ei ole laillista. Eskarilaisia ei päästetä yksin kotiinkaan ilman saattajaa. Se kunnan vastuu, se kunnan vastuu!! Kaikki ei aina oo niin yksiselitteistä. Ei päiväkodistakaan kuka tahansa saa lasta hakea, ei eskarista tai iltiksestäkään!

zx
[QUOTE="jenni";30215009]Aina ei ole kyse osaamisesta, että haloo vaan itsellesi. Se ei ole laillista. Eskarilaisia ei päästetä yksin kotiinkaan ilman saattajaa. Se kunnan vastuu, se kunnan vastuu!! Kaikki ei aina oo niin yksiselitteistä. Ei päiväkodistakaan kuka tahansa saa lasta hakea, ei eskarista tai iltiksestäkään![/QUOTE]

Itseasiassa, jos lapsi on pelkästään eskarissa, niin silloin saa ainakin joissain kunnissa kulkea yksin eskariin ja kotiin.

"a p"
Isovanhemmat, kummit, ystävät, naapurit, palkattu lastenhoitaja? Tai sitten isä vain laittaa asian järjestymään. Voisihan isä vaikka itse sairastua tai joutua käymään lääkärissä. Varmati saisi silloinkin homman hoitumaan, jos tahtoa on.
Kun ei sitä tahtoa oikein näytä olevan. Tottunut siihen että olen vuosikausia yksin hoitanut lasten menot ja miehen ei ole tarvinut huolehtia mistään. Siksihän tää niin potuttaakin. Mies ei voi ikinä luvata että hoitaa tiettyyn aikaan jonkin. Vaan sanoo että jos ei muuta ole niin sitten. En voi sen varaan laskea.
Miehen isälle joudun nyt ens hätään soittamaan (mies ei toki voi ite soittaa) mutta ei pitemmän päälle voi hänenkään varaan laskea.

zx
[QUOTE="a p";30215024]Kun ei sitä tahtoa oikein näytä olevan. Tottunut siihen että olen vuosikausia yksin hoitanut lasten menot ja miehen ei ole tarvinut huolehtia mistään. Siksihän tää niin potuttaakin. Mies ei voi ikinä luvata että hoitaa tiettyyn aikaan jonkin. Vaan sanoo että jos ei muuta ole niin sitten. En voi sen varaan laskea.
Miehen isälle joudun nyt ens hätään soittamaan (mies ei toki voi ite soittaa) mutta ei pitemmän päälle voi hänenkään varaan laskea.[/QUOTE]

Voi apua, mistä te näitä valioyksilöitä löydätte?

vieras_
Mitä jos yrittäisit siirtää terapian eskarin ajaksi? Tai ilta-aikaan. Varmasti kuljetukset onnistuvat silloin tällöin miehen, mummon tms. avulla, mutta kun kuljetus olisi joka viikko. Aika hankalaa.

voi mennä
Soita nyt ensi alkuun toimintaterapeutille ja kysy kellonajan vaihtoa! Jos eskari on 9-13 niin voisiko terapia olla heti aamulla vaikkapa 8.30-9.30. Näin lapsi jäisi eskaritouhuista mahdollisimman vähän paitsi.

Yhteistyössä