Voiko supistus tuntua ylävatsalla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Ymmärrän tunteesi että et ole vielä valmis! Mullakin oli vielä kaks viikkoa sitten sama tunne ja olin ihan kauhuissani et apua mitä jos syntyiskin jo?

Kyllä se riippuu ihan tilanteesta mitä labrakokeet näyttää, vauvan sydänäänet ja kaikki että leikkaavatko heti, joudutko jäämään tarkkailuun vai pääseekö kotiin.

Voihan ollakin että ei ole mitään raskausmyrkytystä edes sulla.

Kohta olet viisaampi kun sinne sairaalaan asti pääset, tai soitat nyt ensin.

Onhan se vauva pieni vielä mutta kun viikot olis 36 tasan eivät kuulemma enää estele ollenkaan jos vauva alkais syntymään, ja sullahan ei ole montaa päivää vajaa :)

Tuttuni synnytti viikolla 36 ja kaksi yötä oli vauvan kans sairaalassa ja pääsivät kotiin, tietty sektio on eri asia mutta varmaan ainakin vierihoitoon pääsee vaavi, uskoisin niin <3

Jos ei ole myrkytystä ni toivottavasti ei mitään muutakaan hoitoa vaativaa ja pääsisin vielä kotiin odottamaan sitä leikkausta.
En saa sairaalassa oikein nukuttua ja vielä huonommin jos on huoli vauvasta. Kääk. Ja onhan täällä kotona 2 muutakin lasta ja mies arkipäivät töissä ja ja ja ...

No mutta nyt rohkaisen itseni ja soitan sinne :)
Sittehän sitä vähän taas selviää asiat.

Raskausmyrkytyksessä ei tosiaankaan tarvii kaikkien kriteerien täyttyä.
Itsellä oli vaan pissa plussalla ja verenpaine hieman koholla ja turvotusta nilkoissa. Raskausmyrkytyksenä pidettiin.
Odottelin sairaalassa käynnistystä,mut se aina siirty. Lopulta synnytys alkoi itsestään kun olin ollu sairaalassa yötä.
Todellakin kannattaa olla yhteydessä äitiyspolille,kertoo jo aika pal et päätäsärkee ja on turvotusta+ylävatsakipu joka on raskausmyrkytyksen oire.Asian kanssa ei kannata vitkastella todellakaan.

Soitto on taas viivästynyt kun ei päästä nyt lähtemään jos pyytävät. Parin tunnin päästä vasta mahdollisuus lähteä ( pienempi käy juuri päiväunille ).
Mies käski lepäämään mutta vaakatasossakin kipu tuntuu kyljissä.
Tosi pinkeä on koko vatsa.
Olen syönyt kuitenkin vähän tänäänkin. Onkohan siitä haittaa jos esim. joutuiskin kiireesti leikkaamaan?
Askeleiden aikana kipu pahenee. Kipu on sellaista pistävää, puristavaa ja tosiaan siirtynyt kovasti kylkiä kohti. Ylävatsaan + kylkiin.

Mies sanoi "mee sinne palstalle kysymään kokemuksia että mitä se vois olla". :)

Onneksi mies antaa minun kuitenkin ottaa vähän rennommin nyt. Ettei tarvitse laittaa ruokaa tai hoitaa lapsia :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Soitto on taas viivästynyt kun ei päästä nyt lähtemään jos pyytävät. Parin tunnin päästä vasta mahdollisuus lähteä ( pienempi käy juuri päiväunille ).
Olen syönyt kuitenkin vähän tänäänkin. Onkohan siitä haittaa jos esim. joutuiskin kiireesti leikkaamaan?
Askeleiden aikana kipu pahenee. Kipu on sellaista pistävää, puristavaa ja tosiaan siirtynyt kovasti kylkiä kohti. Ylävatsaan + kylkiin.

Onneksi mies antaa minun kuitenkin ottaa vähän rennommin nyt. Ettei tarvitse laittaa ruokaa tai hoitaa lapsia :)

Voi hyvänen aika sentään, mä en edes usko enää tätä todeksi että joku voi olla noin saamaton, onhan sentään kyse oman lapsen terveydestä myös ja sinunkin..

Mä kyllä oisin jo soittanu+lähtenyt. Pikkumies mukaan!!!Miehes huolehtii pikkumiehestä ja sä käyt näytillä.Turhaan täällä palstalla roikkuu jos vauvalla onkin joku hätä....kyllä jälkikäteen sit kaduttas.

Alkuperäinen kirjoittaja noita:

Voi hyvänen aika sentään, mä en edes usko enää tätä todeksi että joku voi olla noin saamaton, onhan sentään kyse oman lapsen terveydestä myös ja sinunkin..

samaa mieltä. Ainakin meillä neuvolassa selkeet ohjeet, että yhtäjaksoinen mahakipu on aina syy ottaa yhteys synnäriin. En itse olis heti huolissani raskausmyrkytyksestä, mut jos taustalla 2 sektiota ja maha koko ajan kipee ja pinkee, niin mietin, että mitä se tekee sektoarvelle.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja noita:

samaa mieltä. Ainakin meillä neuvolassa selkeet ohjeet, että yhtäjaksoinen mahakipu on aina syy ottaa yhteys synnäriin. En itse olis heti huolissani raskausmyrkytyksestä, mut jos taustalla 2 sektiota ja maha koko ajan kipee ja pinkee, niin mietin, että mitä se tekee sektoarvelle.

voi tsiisus jos kohta luetaan täältä että miten ei älynny ajoissa lähtee hoidettavaksi ja saa sitä katua loppuelämänsä!! Soita jo sinne äläkä mieti niitä muita kakaroita, ne on sentään hengissä ja hyvissä voimissa! Mistä tiiät mikä sillä vauvallas on tai kohta sulla itselläs?? SOITA JO JA KYSY HOITOHENKILÖKUNNALTA NEUVOA!! Argh, toivon sulle hyvää mut mistä helvatasta näitä pössejä tänne tulee?!

Pakko vielä puuttua asiaan....eli jos oisit synnyttämään lähös ja kiirus ja pikkumies menisi päikkäreille...niih, oottaisitko että pikkumies olisi nukkunu ne ensin ja sitten vasta synnyttää?Entä tulisitko tänne roikkuu ja kyselee muilta että koska synnytät ja onko nyt kiirus?Hei...mee jo soittaa...tsempitäs nyt vähän!

SOITA AINAKIN!
Mulla repesi kohtu aikasamanlaisilla oireilla ja justiinsa säilyttiin molemmat hengissä.. Lähellä oli ettei mies jääny esikoisen kanssa yksin.
Jos sulla menee vielä välille aikaa niin oletko vailmis riskeereemaan vauvan HENGEN???

No herranen aika sentään...
Soitin ja käytiin näytillä.
Ei kovin hyvä maku kyllä jäänyt. Raskausmyrkytystä ei varmastikaan ole, onneksi! :)
Mutta lääkäri ei tutkinu kohdunsuuta, ei ultrannut. Vatsan päältä koputteli ja sanoi että "ilmaa vatsassa, heippa".

Mutta nyt siis kotona taas. Kätilö oli sitä mieltä kun käyrälle minut laittoi että varmaan täytyy jäädä osastolle lepäämään mutta lääkäri ei tosiaan sanonut mitään muuta kuin että merkit ei viittaa myrkytykseen.
Panacodia ja Panadolia voi kuulema kipuihin ottaa. Kivut jatkuu edelleen yhtä kovina. Mitään jatko-ohjeita en saanut.
Vähän sellainen epävarma olo jäi.

Lähti viesti vähän aikaisin liikkeelle.

Niin verenpaineet oli hyvät, 117/72.
Pissassa proteiinit kiikunkaakun ( ei ihan plussaa mut ei selkeä miinuskaan ). Verikokeet oli ok :)
Käyrää otettiin varmaan joku puolisen tuntia ja sitä ei kukaan kommentoinut mitenkään.
Vauva liikkui useamman kerran seurannan aikana mikä on hyvä juttu :) Syke oli kai ihan hyvä kun kukaan ei siitä mitään sanonut. Supistuskäyrässä oli kaikennäköistä väkkärää ja väkästä mutta koska en ole koskaan alakautta synnyttänyt niin en tiedä minkälaista väkkärää sen kuuluukin tehdä :D

Nyt ollaan kotona vähän epävarmoina ja tuli sellanen olo että eihän sitä enää kehtaa mennä käymäänkään vaikka kuinka sattuisi.

Ja nyt sitten kyselen teiltä lisää...

Eli onkohan tuo ihan normaali käytäntö ettei viimeisillään raskaana olevaa vatsa kipuista naista ultrata tai kohdunsuun tilannetta tarkisteta? Varsinkin kun 2 sektiota tehty?

Entä sitten jos nyt sattuisikin olemaan jotain pahastikin pielessä? Alkaisikin esim. kova verinen vuoto illan/yön aikana? Onko lääkärillä minkäänlaista vastuuta asiassa?

Kyllä lääkärillä on vastuu sun hoidosta. Mee herkästi uudelleen näytille, jos vaan kipu jatkuu. Ja seurailet vauvan liikkeitä säännöllisesti. Mutta hyvä, että raskausmyrkytystä ei ainakaan ole.

Ja mun mielestä ei kuulosta normaalilta, että kohdunsuuta ei mitenkään katsottu. Itsellä ainakin on katsottu, jos on ollut syytä epäillä jotain muutoksia.

Nyt on taas lapset nukkumassa.

Voikohan tosiaan vauva painaa jotenkin niin että sivut ja ylävatsa on tosi kipeä? Tai jos se on sitte sitä ilmaa ( mitä ei siis mistään päästä ole tullut pois mitenkään että huomaisin sitä olevan sisälläni enemmän ku ennenkään ) niin olisikohan lääkäriltä voinut pyytää siihen jotain lääkettä?
Vai onko nyt vaan synnytykseen asti kärvisteltävä?

:)

Ja vielä jäi pari kysymystä laittamatta...
Voiko istukan "vajaatoiminta" tuntua kipuna?
Kun minulla istukka takaseinämässä ja nyt parin viimeisen neuvolan välillä sf-mitta ei ollut kasvanut ollenkaan.
Voisiko se viitata siihen ettei vauva saa tarpeeksi ravintoa? Siksi kivut ja tuo kohdun "kasvamattomuus"?

Voi kun oliskin siellä lääkäriltä muistanut kysyä tämän kaiken mitä on nyt jälkeen päin tullut mieleeni.

Löytyi sentään yksi tekemistäni aloituksista :)

Viime yö meni jo vähän helpommin. Otin 1000mg panadolia ennen nukkumaan menoa.
Mutta nyt kun olen ollut taas jalkeilla niin ylävatsa kipu on tullut takaisin. :(

Se on kai sitten uusi reissu taas tänään tiedossa.

Tässä kohtaa sitä jo odottaa kovasti että viikot kuluisivat ja tulisi se sektiopäivä nopeasti. Niin kipeää tekee ettei meinaa voimat riittää enää muutaman viikon odottamiseen. Varsinkin kun pääsiäinen on ihan pian ohitse ja mieskin palaa töihin ja jään lasten kanssa yksin.

Huomenta,

Outoa tutkimista siellä teillä :( mee vaan tänään uudelleen jos kipuja on. Varsinkin kun olet jäämässä yksin lasten kanssa ku miehes menee töihin.

Tosta sf mitasta: ei se että ei ole kasvanu parina kertana tarkota sitä etteikö vauva olis kasvanu välttämättä, vaan pikkuinen voi olla laskeutunu alemmas lantioon.

Mulla on ajoittain ollu ylävatsalla jossain kohtaa sellanen kipeä kohta, joka siis tuntunu kipeeltä ihan vatsan päältä kokeillessa ja siinä on ollu sellanen kiristävä tunne. Olen hoksannu että se on vauvan pylly/jalka välillä jotenkin pahasti joka painaa. Kun menee makuulle kyljelleen, kipu helpottaa ja kun vauva vaihtaa asentoa helpottaa. Mut toi sun kipu
kuulostaa kyllä aivan erilaiselta :/

Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Huomenta,

Outoa tutkimista siellä teillä :( mee vaan tänään uudelleen jos kipuja on. Varsinkin kun olet jäämässä yksin lasten kanssa ku miehes menee töihin.

Tosta sf mitasta: ei se että ei ole kasvanu parina kertana tarkota sitä etteikö vauva olis kasvanu välttämättä, vaan pikkuinen voi olla laskeutunu alemmas lantioon.

Mulla on ajoittain ollu ylävatsalla jossain kohtaa sellanen kipeä kohta, joka siis tuntunu kipeeltä ihan vatsan päältä kokeillessa ja siinä on ollu sellanen kiristävä tunne. Olen hoksannu että se on vauvan pylly/jalka välillä jotenkin pahasti joka painaa. Kun menee makuulle kyljelleen, kipu helpottaa ja kun vauva vaihtaa asentoa helpottaa. Mut toi sun kipu
kuulostaa kyllä aivan erilaiselta :/

Meilläkin välillä huomaa että pieni tunkee takapuoltaan niin että tekee kipeää.
Mutta tää kipu on sellasta mikä tuntuu ihan koko ajan ja jos vauva erehtyy venyttelemään niin se se vasta kipeää tekeekin.
Aamulla herätessä tosiaan ajattelin että taisi mennä kivut ohi ja jos vaikka sitte olikin sitä ilmaa :D Mut ei ne sitte mennykään. Nyt on vatsa toiminut aika sutjakkaasti pariin kertaan aamun aikana :/

no ilma suolistossa tekee kyl aika kipeetä.Siis ihan sairaan. mut luulisi et helpottas paitsi jos jumittanu ilmat sinne....lepotilassa kylkiasennossa pitäs pierut tulla parhaiten ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja ykx:
no ilma suolistossa tekee kyl aika kipeetä.Siis ihan sairaan. mut luulisi et helpottas paitsi jos jumittanu ilmat sinne....lepotilassa kylkiasennossa pitäs pierut tulla parhaiten ulos.

Ei oo ollu mitenkään ihmeellisesti ilmaa kyllä vatsassa. Eikä ainakaan tullut ulos missään asennossa.
Mut kyllä tää kai joskus selviää et mikä on :D

Yhteistyössä