Voiko Suomessa valita haluaako käydä töissä?

  • Viestiketjun aloittaja tällaisia mietiskelen
  • Ensimmäinen viesti
"jepulis"
Mun ei monen lapsen äitinä todellakaan ole taloudellisesti kannattavaa olla töissä,
olen siis osa-aikaisena, kaksi lasta perhepäivähoidossa tuon ajan, muut koulussa. Mies kokopäivätyössä.

Mutta henkisesti olen rikastunut menemällä töihin, monen vuoden kotiäitinäolon jälkeen.
Ehkä puolen vuoden- vuoden päästä voisin harkita kokopäiväistä, jos se olisi kannattavampaa. Ehkä ei, mutta mutta...
Silloin menee vieläkin kahdesta lapsesta päivähoitomaksut, ja mun alalla ei kuikea palkka.

En tiedä.

Mutta en ymmärrä tuollaisia Luusereita, jotka ei vaan LAISKUUTTAAN mene töihin. En arvosta ollenkaan- ihmiskunnan pohjasakkaa.
 
"jep"
Suomessa on usein työttömyys "siivottu" pois tilastoista siten, että järjestetään turhaakin turhempia kursseja ja työharjoitteluja, joilla ei ole mitään työllistävää vaikutusta. Ihmiset laitetaan kursseille, joiden tarkoitus on vain olla muodon vuoksi jotain "toimintaa". Työharjoittelut on nykyajan orjatyötä, moni työpaikka tekee niin, että pyörittää näitä harjoittelijoita ja teettää työt heillä ilmaiseksi, ei tarvitse maksaa heille mitään ja selviää vähintään yhden työntekijän vajeella koko ajan.

Lisäksi onglmia koituu siitä, että ne työssäkävijät, jotka eivät ole oikeutettuja mihinkään tukiin, ovat yleensä suurimmat kärsijät normaalissa työssäkäyntiasiassa. Heidän elintasonsa on usein huonompi kuin ihmisten, jotka ovat tulojensa puolesta oikeutettuja yhteiskunnan tukiin. Eli toisin sanoen siitä työssäkäymisestä ei ole mitään hyötyä, kun elintaso on huonompi kuin monilla työssä käymättömillä perheillä.
aivan totta. tosin heikoimmilla ovat tässä pelissä lapsiperheet. nykyään.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Voithan irtisanoa itsesi ja tehdä 400 euron työttömyyskorvauksella samat hommat harjoittelijana ja lisäksi toisten sylkykuppina vaihtuvissa työpaikoissa.

kyllä sinun työhön (oletko isän kautta saanut? ) joku tulee, ihan varmasti.
kuule mulla ei ole pienintäkään intressiä heittäytyä tuilla eläväksi, tälläkin alalla on paikkoja vapaana, kunnollisia tekijöitä vaan ei ole saatavilla kun kotona on kivempi makoilla ja palkka ei päätä huimaa..
ja ihan olen kaikki työpaikkani itse saanut hankittua eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa siinä, tosin mä olen ihan tyytyväinen tehdessäni ns. paskaduuneja pelkällä duunarin liksalla
 
"jep"
kuule mulla ei ole pienintäkään intressiä heittäytyä tuilla eläväksi, tälläkin alalla on paikkoja vapaana, kunnollisia tekijöitä vaan ei ole saatavilla kun kotona on kivempi makoilla ja palkka ei päätä huimaa..
ja ihan olen kaikki työpaikkani itse saanut hankittua eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa siinä, tosin mä olen ihan tyytyväinen tehdessäni ns. paskaduuneja pelkällä duunarin liksalla
Jep, täälläkin moni sanoo vähättelevään sävyyn paskaduuneja duunarin liksalla, ja todellisuus on toista, saavat ihan hyvää palkkaa, keskipalkkaa tai suurempaa.
 
[QUOTE="jep";27670574]Jep, täälläkin moni sanoo vähättelevään sävyyn paskaduuneja duunarin liksalla, ja todellisuus on toista, saavat ihan hyvää palkkaa, keskipalkkaa tai suurempaa.[/QUOTE]

no tilastollisesti palkkani taitaa sijoittua siihen pienituloisten ja keskituloisten rajamaille ja on yleisen mielipiteen mukaan ns. paskaduuni.. itsehän olen varsin tyytyväinen niin työhöni kuin palkkaani, sillä maksaa laskut ja elättää lapsen
 
5x
Jos olisi se kansalaispalkka, niin se myös tarkoittaisi sitä, että ihmiset voisivat paremmin ja voisivat myös nauttia elämästä enemmän. Silloin ihmisten aika ei menisi siihen, että heidän kannattaisi laskea koko ajan sitä milloin tuet loppuvat ym. Lisäksi nykyään on myös niin, että ihmisten eläkeikä nousee koko ajan ja on turha väittää, että he eivät olisi raataneet jo tarpeeksi. Mutta tällaiseksi tämä elämä on mennyt.

Sitten ihmetellään, kun ihmiset jäävät työkyvyttömyyden vuoksi pois töistä.
...mutta kun ei ole. Millaista esimerkkiä sinä näyttäisit lapsillesi?! Ei kannata mennä töihin kun ei saa "tarpeeksi" rahaa, nauttikaa mielummin vapaista päivistä kun muut maksavat teidän elämisen! Minua kyllä nolottaisi ihan helvetisti jos olisin tuollainen pummi lasten edessä!
 
kuule mulla ei ole pienintäkään intressiä heittäytyä tuilla eläväksi, tälläkin alalla on paikkoja vapaana, kunnollisia tekijöitä vaan ei ole saatavilla kun kotona on kivempi makoilla ja palkka ei päätä huimaa..
ja ihan olen kaikki työpaikkani itse saanut hankittua eikä koskaan ole ollut mitään ongelmaa siinä, tosin mä olen ihan tyytyväinen tehdessäni ns. paskaduuneja pelkällä duunarin liksalla
"Duty is everything;
the greatest of joys,
the deepest of sorrows."

Ehkä kunnille pitäisi laittaa työllistämisvelvoite, jotta ei niin tuottavat pääsisivät kiinni työelämään. Vaikka heidän työllistämisensä veisi enemmän kuin tuottaisi.
 
"Duty is everything;
the greatest of joys,
the deepest of sorrows."

Ehkä kunnille pitäisi laittaa työllistämisvelvoite, jotta ei niin tuottavat pääsisivät kiinni työelämään. Vaikka heidän työllistämisensä veisi enemmän kuin tuottaisi.
ehkä tietynlainen asennemuutos vähän kaikessa auttaisi, ehkä nuorten pitäisi ajatella ettei se ensimmäisen duunin liksan todella tarvitse olla 4000€/kk käteen, ehkä niitä tarpeellisiä ja yleisesti väheksyttyjä paskaduuneja pitäisi arvostaa enemmän, ehkä firmat voisivat tyytyä ihan hitusen pienempiin tuloksiin jolloin useampi henkilö voisi jatkaa töissä, ehkä osakkeenomistajat voisivat kerätä rahansa vähän hitaammalla tahdilla eivätkä olisi tekemässä rahojaan duunareiden työpaikkojen kustannuksilla..
se mihin olen törmännyt meille tulevissa uusissa työntekijöissä on se totaalinen tyrmistys siitä että töissä tosissaan täytyy tehdä töitä vaikkei huvittaisi ja asian toteaminen ettei se palkka ole "tarpeeksi suuri" että voisi lähteä samointen ostamaan uutta autoa, että voisi käydä ryypiskelemässä monta kertaa viikossa ja ruuatkin hakea valmiina takeaway paikoista (meille tulevat ovat siis yleensä nuoria miehiä joilla vähän elämän realiteetit hukassa) ja osa on lopettanut koska kuulemma saman rahan saa vähemmällä vaivalla kotona ollessa.. ei se 8-11€ tuntiliksa ketään rikastuta mutta kyllä sillä elää
 
  • Tykkää
Reactions: Data
Rollolainen
NUorille riittää työ mistä sa palkka, mutta entäs me vanhemma tihmniset joilla on koulutusta ja työkokemusta ja lapsetkin pitäis elättää..
Mitej helvetissä joku luulee että henkilöjoka on tehnyt alansa töitä yli 20v suostuu tekemään töitä 1500e/kk. sehän on aivan järjenvastaista. työsskäynnistä on AINA enemmän kuluja kuin työttömänä jotne silloin palkan pitä olla sen mukainen että se kattaa TYÖSSÄKÄYNTIKULUT+ elintaso mutenkin ousee., ei oel oikeasti järkeä käydä töissä jos palkka on nin pieni että joutuu sitli käymän sossusa kerjuulla. näitä pienipalkkaisia on paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Keittiönoita
"Duty is everything;
the greatest of joys,
the deepest of sorrows."

Ehkä kunnille pitäisi laittaa työllistämisvelvoite, jotta ei niin tuottavat pääsisivät kiinni työelämään. Vaikka heidän työllistämisensä veisi enemmän kuin tuottaisi.
Vielä 80-luvulla julkisella sektorilla oli paljon avustavia tehtäviä, joista osaa pystyivät myös vajaakuntoiset tekemään. Nämä työpaikat katosivat laman myötä.
 
  • Tykkää
Reactions: Data
NUorille riittää työ mistä sa palkka, mutta entäs me vanhemma tihmniset joilla on koulutusta ja työkokemusta ja lapsetkin pitäis elättää..
Mitej helvetissä joku luulee että henkilöjoka on tehnyt alansa töitä yli 20v suostuu tekemään töitä 1500e/kk. sehän on aivan järjenvastaista. työsskäynnistä on AINA enemmän kuluja kuin työttömänä jotne silloin palkan pitä olla sen mukainen että se kattaa TYÖSSÄKÄYNTIKULUT+ elintaso mutenkin ousee., ei oel oikeasti järkeä käydä töissä jos palkka on nin pieni että joutuu sitli käymän sossusa kerjuulla. näitä pienipalkkaisia on paljon.
Kuka oikeasti saa 20 vuoden jälkeen noin pientä palkkaa, kun palkka kuitenkin nousee aika ajoin työvuosien jälkeen?Itse olen ollut samalla työnantajalla 10 v töissä ja taulukkopalkan korotusten myötä olen saanut henkilökohtaisen palkankorotuksen joitain vuosia sitten.
 
5yh
NUorille riittää työ mistä sa palkka, mutta entäs me vanhemma tihmniset joilla on koulutusta ja työkokemusta ja lapsetkin pitäis elättää..
Mitej helvetissä joku luulee että henkilöjoka on tehnyt alansa töitä yli 20v suostuu tekemään töitä 1500e/kk. sehän on aivan järjenvastaista. työsskäynnistä on AINA enemmän kuluja kuin työttömänä jotne silloin palkan pitä olla sen mukainen että se kattaa TYÖSSÄKÄYNTIKULUT+ elintaso mutenkin ousee., ei oel oikeasti järkeä käydä töissä jos palkka on nin pieni että joutuu sitli käymän sossusa kerjuulla. näitä pienipalkkaisia on paljon.
Minulle jää n. 1300e/kk nettona käteen ja kyllä todellakin käyn mielummin töissä kun lusmuilen kotona! Mitä sitä kaiket päivät tekisi kun ystävätkin on töissä?!? Ehkä tuo kotona lusmuilu toisten elätettävänä sopii sellaisille, joilla ystäväpiirikin on sellaista, joka hengailee aamusta iltaan lähipubissa kiroten, miten kurjaa elämä Suomessa on. Sossusta en kerjää mitään, lapsille kustannan harrastukset ja matkustelemmekin vuosittain.
 
Keittiönoita
Minulle jää n. 1300e/kk nettona käteen ja kyllä todellakin käyn mielummin töissä kun lusmuilen kotona! Mitä sitä kaiket päivät tekisi kun ystävätkin on töissä?!? Ehkä tuo kotona lusmuilu toisten elätettävänä sopii sellaisille, joilla ystäväpiirikin on sellaista, joka hengailee aamusta iltaan lähipubissa kiroten, miten kurjaa elämä Suomessa on. Sossusta en kerjää mitään, lapsille kustannan harrastukset ja matkustelemmekin vuosittain.
Musta on vain mielikuvituksen puutetta, jos ei keksi itselleen tekemistä ilman palkkatyötä ja ystäviä. Tunnen hyvin monia eläkeläisiäkin, joilla on enemmän tekemistä ja kiirettä kuin työssäkäyvillä. Itse keksisin kevyesti täytettä päiviini ainakin seuraavaksi 20:ksi vuodeksi, jos ei tarvitsisi elantonsa eteen tehdä töitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti ja Data
5yh
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27672896:
Musta on vain mielikuvituksen puutetta, jos ei keksi itselleen tekemistä ilman palkkatyötä ja ystäviä. Tunnen hyvin monia eläkeläisiäkin, joilla on enemmän tekemistä ja kiirettä kuin työssäkäyvillä. Itse keksisin kevyesti täytettä päiviini ainakin seuraavaksi 20:ksi vuodeksi, jos ei tarvitsisi elantonsa eteen tehdä töitä.
Eri asiahan se olisikin jos olisi niin rikas ettei tarvitsisi miettiä kuinka paljon rahaa kuluttaa, mutta se,että nuorena ja terveenä mielummin lusmuilee toisten elätettävänä, jotta "joka päivä on kivaa", on väärin. Ok, jos ei tarvitse mitään rahaa tai tukia valtiolta (työssäkäyvien apua), siitä vain! Vaikkapa vanhempien elätettävänä, antaa mennä vain! :D Kyllä minäkin varmasti keksin sitten eläkkeellä vaikka mitä tekemistä, koska tuskin Suomessa silloin enää olen!
 
Keittiönoita
Eri asiahan se olisikin jos olisi niin rikas ettei tarvitsisi miettiä kuinka paljon rahaa kuluttaa, mutta se,että nuorena ja terveenä mielummin lusmuilee toisten elätettävänä, jotta "joka päivä on kivaa", on väärin. Ok, jos ei tarvitse mitään rahaa tai tukia valtiolta (työssäkäyvien apua), siitä vain! Vaikkapa vanhempien elätettävänä, antaa mennä vain! :D Kyllä minäkin varmasti keksin sitten eläkkeellä vaikka mitä tekemistä, koska tuskin Suomessa silloin enää olen!
On paljon asioita, joiden tekemiseen ei tarvitse rahaa. Vapaaehtoistyöstä löytyy loppumaton työsarka. Kirjastopalvelut ovat maksuttomia ja runsaalla vapaa-ajallaan voisi opiskella vaikka mitä. Tai yksinkertaisesti tyydyttää vain kyltymätöntä tiedonjanoaa. Voisi kirjoittaa. Pitää blogia. Jos kamera löytyy, harrastaa valokuvausta. Ulkoilla, sienestää, marjastaa, hortoilla. Käydä viemässä ulos naapurin koiraa. Edullisesti voisi tehdä käsitöitä, askarrella, piirtää, maalata, tuunata kierrätyskeskuksesta löytämiään tavaroita. Kesäisin kasvattaa parvekkeellaan hyötykasveja. Olishan sitä vaikka mitä...jos olisi aikaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
5yh
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27673047:
On paljon asioita, joiden tekemiseen ei tarvitse rahaa. Vapaaehtoistyöstä löytyy loppumaton työsarka. Kirjastopalvelut ovat maksuttomia ja runsaalla vapaa-ajallaan voisi opiskella vaikka mitä. Tai yksinkertaisesti tyydyttää vain kyltymätöntä tiedonjanoaa. Voisi kirjoittaa. Pitää blogia. Jos kamera löytyy, harrastaa valokuvausta. Ulkoilla, sienestää, marjastaa, hortoilla. Käydä viemässä ulos naapurin koiraa. Edullisesti voisi tehdä käsitöitä, askarrella, piirtää, maalata, tuunata kierrätyskeskuksesta löytämiään tavaroita. Kesäisin kasvattaa parvekkeellaan hyötykasveja. Olishan sitä vaikka mitä...jos olisi aikaa :)
Kiva jos joku pystyy tekemään noin paljon ilman rahaa ja asumaankin vielä ilman mitään kuluja. Lasten kera. ;)
 
Työkyvyttömyys on täysin eriasia, kuin se että ei vaan huvita tehdä töitä.
...mutta koska tietyt ihmisryhmät ovat yhteiskunnassa suoraan sanottuna hävyttömästi heitteillä, ei heidän työkyvyttömyyttään kukaan a)tutki b)tunnusta.
On niin paljon helpompaa, kun kaikista ongelmista voidaan syyttää näitä "työhaluttomia". Joista varmasti moni kuuluisi täysin sairaseläkkeelle (jos kela suostuisi niitä myöntämään) ja iso osa myös työllistyisi kykyjään vastaaviin töihin, jos niitä olisi tarjolla. Esim. lievästi kehitysvammaisia henkilöitä kulkee joukossamme oletettavasti hirvittävät määrät ilman diagnoosia, mahdollisesti mielenterveysongelmaisiksi leimattuina. Kuitenkin täysin ilman tukitoimia.
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
Pahvi73
[QUOTE="vieras";27670480]...500€ kuussa käteen jokaiselle muista tuloista riippumatta. Ei toimeentulotukia eikä yhteiskunnalta tippuvia työttömyyskorvauksia, vain kassojen maksamia...[/QUOTE]

Eihän tuo riitä edes vuokraan jotenka mitenkä esim. ruoka on tarkoitus rahoittaa? Onko tämä nyt taas joku ovela oikeistolainen tapa vähentää tukia köyhille kun sitä työtä ei vain löydy kaikille koko ajan? Ja kun tuet ei riitä elämiseen niin on pakko tehdä vaikka mitä pysyäkseen hengissä ja millä ehdoin?
 
Eihän tuo riitä edes vuokraan jotenka mitenkä esim. ruoka on tarkoitus rahoittaa? Onko tämä nyt taas joku ovela oikeistolainen tapa vähentää tukia köyhille kun sitä työtä ei vain löydy kaikille koko ajan? Ja kun tuet ei riitä elämiseen niin on pakko tehdä vaikka mitä pysyäkseen hengissä ja millä ehdoin?
Pari kertaa kuussa kävisit tekemässä työkeikan, niin siinä olisi jo vuokrarahat kasassa. Pari vuoroa lisää, niin olet jo hankkinut ruokarahatkin. Jotain extraa jos tahtoo, niin ottaa vielä muutaman vuoron lisää - that's it! Sehän koko kansalaispalkan perimmäinen ajatus onkin, että aina kannattaisi tehdä töitä, vaikka sen muutaman keikan kuussa, ja sillä pärjäisi jo. Ja koska kansalaispalkan ansiosta kenenkään ei välttämättä tarvitsisi tehdä enää yhtä paljon kuin joutuvat tekemään nykyään, niitä työvuoroja myös vapautuisi muillekin.

Tietenkin jos on tottunut saamaan kaiken tarvittavan (vuokran, ruoan, vaatteet ja harkinnanvaraista ylimääräistä), tottakai alkaa potuttaa se, että joutuu tekemään sen muutamankin työvuoron kuussa. Kun niiden pitkäaikaistyöttömien/elämäntapatyöttömien aktivointikin on niitä keskeisimpiä kansalaispalkan tarkoituksia, niin tottakai passivoituneet elämäntapatyöttömät sitä vastustavat. Se kun on niin kivaa saada rahaa tekemättä mitään rahan eteen, lappua luukkuun vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä