Voiko Suomessa valita haluaako käydä töissä?

  • Viestiketjun aloittaja tällaisia mietiskelen
  • Ensimmäinen viesti
Suomessa on usein työttömyys "siivottu" pois tilastoista siten, että järjestetään turhaakin turhempia kursseja ja työharjoitteluja, joilla ei ole mitään työllistävää vaikutusta. Ihmiset laitetaan kursseille, joiden tarkoitus on vain olla muodon vuoksi jotain "toimintaa". Työharjoittelut on nykyajan orjatyötä, moni työpaikka tekee niin, että pyörittää näitä harjoittelijoita ja teettää työt heillä ilmaiseksi, ei tarvitse maksaa heille mitään ja selviää vähintään yhden työntekijän vajeella koko ajan.

Lisäksi onglmia koituu siitä, että ne työssäkävijät, jotka eivät ole oikeutettuja mihinkään tukiin, ovat yleensä suurimmat kärsijät normaalissa työssäkäyntiasiassa. Heidän elintasonsa on usein huonompi kuin ihmisten, jotka ovat tulojensa puolesta oikeutettuja yhteiskunnan tukiin. Eli toisin sanoen siitä työssäkäymisestä ei ole mitään hyötyä, kun elintaso on huonompi kuin monilla työssä käymättömillä perheillä.
no onhan se nyt ihan oikein että "muodon vuoksi" käyvät tekemässä jotain sen rahan eteen mitä saavat.. niinhän ne kaikki työssäkäyvätkin tekevät asioita sen palkkansa eteen..
ei muakaan aina huvita viettää n. 160 tuntia kuukaudessa 12-14 tuntia kerrallaan vaihtelevissa (ja talvella hyvinkin vittumaisissa) keleissä pihalla, kyllä mäkin mielellään vietän kaiken aikani lapseni kanssa, mutta kun se leipä ei tule pöytään itsestään niin se on pakko käydä töissä ja elää niiden tulojensa mukaan.
minen opiskellut joten nyt sitten jopa niinä öinä kun keli on persiistä eikä huvita niin olen siellä työpisteelläni tekemässä jotain sen palkkani eteen.. ja vapaa-ajan käytän parhaani mukaan lapsen ja miehen kanssa elämästä nauttien ja osaan olla tästä onnellinen, tilanne kun voisi olla paljon huonompi, jos olisin esim elänyt 200-100 vuotta sitten piikana jollain tilalla niin vapaa-aikani ja palkkani olisi ihan jotain muuta kuin nykyään...
 
Miten voi nauttia elämästä lusmuillessa, toisten elätettävänä??
Jos olisi se kansalaispalkka, niin se myös tarkoittaisi sitä, että ihmiset voisivat paremmin ja voisivat myös nauttia elämästä enemmän. Silloin ihmisten aika ei menisi siihen, että heidän kannattaisi laskea koko ajan sitä milloin tuet loppuvat ym. Lisäksi nykyään on myös niin, että ihmisten eläkeikä nousee koko ajan ja on turha väittää, että he eivät olisi raataneet jo tarpeeksi. Mutta tällaiseksi tämä elämä on mennyt.

Sitten ihmetellään, kun ihmiset jäävät työkyvyttömyyden vuoksi pois töistä.
 
Jos olisi se kansalaispalkka, niin se myös tarkoittaisi sitä, että ihmiset voisivat paremmin ja voisivat myös nauttia elämästä enemmän. Silloin ihmisten aika ei menisi siihen, että heidän kannattaisi laskea koko ajan sitä milloin tuet loppuvat ym. Lisäksi nykyään on myös niin, että ihmisten eläkeikä nousee koko ajan ja on turha väittää, että he eivät olisi raataneet jo tarpeeksi. Mutta tällaiseksi tämä elämä on mennyt.

Sitten ihmetellään, kun ihmiset jäävät työkyvyttömyyden vuoksi pois töistä.
mistähän rahat moiseen kansalaispalkkaan saataisiin, eikös silloin jonkun tahon pitäisi taas enempi maksella veroja..
 
"Miiu"
Mutta älkää pliis yleistäkö tätä koskemaan kaikkia työttömiä. Mä olen ollu jo monta kuukautta ilman töitä ja menisin töihin heti, jos vain pääsisin. Vaikka kaupan kassalle. Olen hakenut ja hakenut.
 
Keittiönoita
Lisäys tarkoitin siis heitä, joilla on kokopäiväinen työ ja tulot juuri sen verran yli kaikkien rajojen, että kaikki ylimääräiset tuet jää sen vuoksi saamatta. Eli näillä ihmisillä työssäkäynti huonontaa heidän elintasoaan + vie suuren osan vapaa-ajasta pois.
Mä olin hoitovapaalla 90-luvun alussa ja muistan vieläkin, millaista oli elää tukien varassa aikana, jolloin niitä tukia järjestelmällisesti leikattiin. Vähän sieltä, vähän tuolta, mutta tasaiseen tahtiin. Kun palasin - silloin pienipalkkaiseen - työhöni, olin ikionnellinen, että en ollut enää riippuvainen mistään tuista. Mä kyllä ymmärrän ton sun ajatusmallisi, että työssäkäyvän elintaso voi olla jopa alempi kuin työttömän. Mutta se tunne, kun ei enää tarvitsekaan seurata uutisia ja paikallislehteä katsoakseen, kuinka paljon vähemmän saa taas parin kuukauden päästä, on oikeasti ihan mukava.
 
mistähän rahat moiseen kansalaispalkkaan saataisiin, eikös silloin jonkun tahon pitäisi taas enempi maksella veroja..
Nykyään menee paljon rahaa sosiaalitukiin, niiden myöntämiseen, tähän järjestelmään. Kansalaispalkka ei tulisi yhtään kalliimmaksi ja se kannustaisi ihmisiä työntekoon, poistaisi sen kannustin- ja tuloloukun, koska jokaisesta työtunnista ihminen saisi sen kansalaispalkan lisäksi tuloa.
 
no onhan se nyt ihan oikein että "muodon vuoksi" käyvät tekemässä jotain sen rahan eteen mitä saavat.. niinhän ne kaikki työssäkäyvätkin tekevät asioita sen palkkansa eteen..
ei muakaan aina huvita viettää n. 160 tuntia kuukaudessa 12-14 tuntia kerrallaan vaihtelevissa (ja talvella hyvinkin vittumaisissa) keleissä pihalla, kyllä mäkin mielellään vietän kaiken aikani lapseni kanssa, mutta kun se leipä ei tule pöytään itsestään niin se on pakko käydä töissä ja elää niiden tulojensa mukaan.
minen opiskellut joten nyt sitten jopa niinä öinä kun keli on persiistä eikä huvita niin olen siellä työpisteelläni tekemässä jotain sen palkkani eteen.. ja vapaa-ajan käytän parhaani mukaan lapsen ja miehen kanssa elämästä nauttien ja osaan olla tästä onnellinen, tilanne kun voisi olla paljon huonompi, jos olisin esim elänyt 200-100 vuotta sitten piikana jollain tilalla niin vapaa-aikani ja palkkani olisi ihan jotain muuta kuin nykyään...
Nimenomaan noihin kursseihin menee rahaa ihan hukkaan, pelkästään kurssin järjestäminen maksaa jo paljon ja lisäksi tulee ne kurssinvetäjien palkat ym. ja vaan masentavat ihmisiä entisestään.
 
Nykyään menee paljon rahaa sosiaalitukiin, niiden myöntämiseen, tähän järjestelmään. Kansalaispalkka ei tulisi yhtään kalliimmaksi ja se kannustaisi ihmisiä työntekoon, poistaisi sen kannustin- ja tuloloukun, koska jokaisesta työtunnista ihminen saisi sen kansalaispalkan lisäksi tuloa.
siis jos jokaiselle täysi-ikäiselle maksettaisiin kansalaispalkkaa niin kyllä sitä rahaa tarvittaisiin ihan hitusen enemmän kuin nykyiseen järjestelmään..
 
Akaatti on siinä oikeassa että tuloloukut pitäisi poistaa. Työnteon pitäisi olla aina kannattavampaa eikä lyhyen työpätkän hyväksyminen saisi johtaa siihen että joutuu olemaan tulottomana järjestelmän hitauden takia.
 
Anteeksi unohdin, että tämän palstan mukaan jokaiselle lapselle tulee hankkia iPhone ja yhden lapsen vaatteisiin menee vähintään 500 euroa joka kuukausi ja kaikki lapset sairastavat 20 kertaa vuodessa aiheuttaen tuhansien eurojen apteekkilaskut vuosittain.
Edelleen sä et tajua sitä, että ei kaikki osta lapsille mitää iPhoneja yms. Ja muutenki typerää liioittelua tuo sun tekstis.

On sulle kova paikka se, että me joilla on lapsia tiedetään oikiasti mitä on elää lapsiperhees vanhempana. Sä luulet tietäväs asiat paremmin. Ei hyvää päivää. :D
 
kyllä
Alkuperäinen kirjoittaja tällaisia mietiskelen;27668780:
Asumme eräässä kaupungin huonomaisimmista lähiöistä, ja tuntuu että niitä ihmisiä on paljon, jotka viettää päivänsä kaljakuppiloissa.
Periaatteessa työkkäri voi osoittaa työosoituksen, mutta eikö siitäkin voi luistella menemällä työhaastatteluun
- kännissä
- myöhässä
- käyttäytyä sillä tavalla, ettei varmasti työnantaja halua ottaa kys. ihmistä töihin, esim. on sen näköinen ettei voisi vähempää kiinnostaa työpaikka.

Onko se käytännössä näin?
Olen kuullut junassa keskustelun, jossa n. 25-vuotias tyttö neuvoi puhelimessa jollekin että kannattaa mennä kännissä työhaastatteluun.
Eräs kaverini ei halua käydä töissä, on tehnyt vuosia vapaaehtoistyötä, ja ajattelee että hänellä on oikeus sosiaaliturvaan ja oikeus olla tekemättä työtä, koska vapaaehtoistyössä pääsee helpommalla eikä tarvitse aamulla välttämättä nousta, jos ei huvita. Onko tämä oikein?
on oikein, koska enemmän on ihmisiä jotka haluaisvat käydä töissä, mutta eivät pääse töihin.
 
[QUOTE="jep";27670449]mutta tuossa tilanteessa ihmiset voisivat myös tienata rahaa halutessaan, nykysysteemi passivoi[/QUOTE]

ehkäpä tehokkaampi keino olisi poistaa tuet kokonaan.. aktivoituisivat ihmiset sitten tekemään vaikka minkälaista paska hommaa pienelläkin palkalla..
 
"vieras"
no onhan se nyt ihan oikein että "muodon vuoksi" käyvät tekemässä jotain sen rahan eteen mitä saavat.. niinhän ne kaikki työssäkäyvätkin tekevät asioita sen palkkansa eteen..
ei muakaan aina huvita viettää n. 160 tuntia kuukaudessa 12-14 tuntia kerrallaan vaihtelevissa (ja talvella hyvinkin vittumaisissa) keleissä pihalla, kyllä mäkin mielellään vietän kaiken aikani lapseni kanssa, mutta kun se leipä ei tule pöytään itsestään niin se on pakko käydä töissä ja elää niiden tulojensa mukaan.
minen opiskellut joten nyt sitten jopa niinä öinä kun keli on persiistä eikä huvita niin olen siellä työpisteelläni tekemässä jotain sen palkkani eteen.. ja vapaa-ajan käytän parhaani mukaan lapsen ja miehen kanssa elämästä nauttien ja osaan olla tästä onnellinen, tilanne kun voisi olla paljon huonompi, jos olisin esim elänyt 200-100 vuotta sitten piikana jollain tilalla niin vapaa-aikani ja palkkani olisi ihan jotain muuta kuin nykyään...
Veikkaan, että astetta enemmän sinua vituttaisi tehdä tuo kaikki työllistämistuella (vai mikä se on nimeltään) muutama kuukausi ja sitten vaihtaa taas uuteen paikkaan samalla tuella "harjoittelemaan".
 
  • Tykkää
Reactions: Akaatti
"vieras"
Yksinkertainen tukimalli eli perustulo olisi tosiaan paras. 500€ kuussa käteen jokaiselle muista tuloista riippumatta. Ei toimeentulotukia eikä yhteiskunnalta tippuvia työttömyyskorvauksia, vain kassojen maksamia. Rahoitettavissa jo säästöillä jotka aiheutuvat yksinkertaistamisen mahdollistamasta paperinpyörittäjien armeijan irtisanomisesta.

Perustulolla jokainen voi valita kiinnostaako työ vai ei. Työnteko, myös osa-aikainen, myös kannattaisi (jopa näiden töidenvälttelijöiden mielissä) koska se ei vaikuttaisi laskevasti tukien määrään.
 
Edelleen sä et tajua sitä, että ei kaikki osta lapsille mitää iPhoneja yms. Ja muutenki typerää liioittelua tuo sun tekstis.

On sulle kova paikka se, että me joilla on lapsia tiedetään oikiasti mitä on elää lapsiperhees vanhempana. Sä luulet tietäväs asiat paremmin. Ei hyvää päivää. :D
Kummallinen juttu, että mm. minun äitini eli yh:na leveämpää elämää kuin myöhemmin. Myös moni muu on kirjoittanut tälläkin palstalla, että monissa tapauksissa lapsista saatavilla tuilla lapset "elättävät" itsensä. Mm. minun äitini sai lapsilisän, elatustuen, asumistuen jne. Kaikki nämä loppuivat aikanaan ja nyt elää huomattavasti pienemmällä rahalla työssäkäymisestä huolimatta.
 
mistä sitä saa?
[QUOTE="vieras";27669865]Voi valita kätkö töissä vai ei. Esim synnyttämällä lapsen pääsee kolmen vuoden palkalliselle lomalle...[/QUOTE]

täh? Kuinka? Luuline että palkkaa tai siihen verrattavaa tuloa saa maksimissaan 10 kk
 
jos on kurjaa niin
ehkäpä tehokkaampi keino olisi poistaa tuet kokonaan.. aktivoituisivat ihmiset sitten tekemään vaikka minkälaista paska hommaa pienelläkin palkalla..
Voithan irtisanoa itsesi ja tehdä 400 euron työttömyyskorvauksella samat hommat harjoittelijana ja lisäksi toisten sylkykuppina vaihtuvissa työpaikoissa.

kyllä sinun työhön (oletko isän kautta saanut? ) joku tulee, ihan varmasti.
 
"jep"
siitä pitäisi saada se hyvä fiilis että elättää itse itsensä ja lapsensa, vaikka se ei sillä huippuliksalla tapahtuisikaan..
siitä pitäisi tulla ylpeyden ja onnellisuuden tunne kun pärjää itse eikä ole muiden taakkana ja huollettavana (siinä kun pitäis oikeasti miettiä sitä että vaikka se työssä käymisen "hyöty" olisikin vain muutamia kymppejä/satasia niin se todellinen hyöty näkyy siinä ettei sitä rahaa mene valtiolta ihan niin paljoa, että sen rahan voi käyttää vaikka sairaanhoitoon, kouluihin etc yleishyödyllisiin asioihin sen elätettävän henkilön/perheen sijaan..)
en ymmärrä yhtään. loppupeleissä kaikki mitä täällä maapallolla on , on yhteisistä luonnonvaroista pois.

kaikki raha on teennäistä ja keksittyä.
kaikki työpaikat ovat valtion rahaa loppupeleissä, varsinkin ne yritysten. Ne saavat investointitukia, työllistämistukia, ilmaisia harjotitelijoita... you name it. koko peli pyörii mutta samasta säkistä ne palkat tulevat kuin tuet. verorahoista, joita itse maksamme.
 

Yhteistyössä