Voiko Suomessa jäädä kodittomaksi pienen lapsen kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"mamma"
Tilanne on se, että asun mieheni ja 9kk vanhan lapsemme kanssa yhdessä. Nyt meillä on kuitenkin tulossa ero miehen kanssa, koska hän on väkivaltainen minua kohtaan. ( Asia on myös poliisin tiedossa) Minun täytyy siis muuttaa mahdollisimman pian pois poikani kanssa mutta... minulla ovat luottotiedot menneet ja kaiken huipuksi siellä on vielä vuokrarästejä yhdelle firmalla, n. 400e. Ei siis ole kunnalle. Voisinko saada asunnon kunnan/kaupungin kautta, vai joudunko todella kadulle lapseni kanssa? Tännekkään emme voi jäädä. Kamala tilanne.
 
ywtdggx
sosiaaliviranomaisen kanssa, sieltä löytyy apua, ja varmasti järjestyy asunto kunnan kautta, ja siihen asti, että se järjestyy, suosittelen hakeutumaan heti turvakotiin lapsen kanssa. Soitat siis sosiaaliviranomaiselle, nyt heti, jos et vielä ole soittanu.. tietty yksityistä kautta saattasit saada asunnon, mutta varmempaa on kun pyydät apua sos.toimesta. jos hoidat asiasi, ja huolehdit teidän turvallisuudesta, etkä muutenkaan anna aihetta, miksi lapsi huostaanotettaisiin.
 
Mene turvataloon. Sitä kautta saat varmasti apua.

Kuten Katylina jo sanoi, lapsi ei kodittomaksi jää, mutta sinä voit jäädä. Jos et löydä sinulle ja lapsellesi kotia, lapsi muuttaa pienten lasten vastaanottokotiin/lastenkotiin/sijaisperheeseen tms. siksi aikaa, että saat kodin sinulle ja lapselle.

Mutta miksi mennä vaikeimman kautta, kun apua kerran on tarjolla sen turvakodin kautta?
 
Erittäin harvinaista ja epätodennäköistä, että sinut erotettaisiin lapsesta. Turvakoti tai sossu auttaa tilanteessasi sinua. Jos asunto on yhteinen, on myös mahdollista saada miehesi ulos asunnosta, mutta en tiedä miten fiksu vaihtoehto on, kun kerta miehesi on väkivaltainen sinua kohtaan.

Tsemppiä!
 
"mamma"
Kyllä minä huolehdin omasta lapsestani! Enkä missään tapauksessa anna kenenkään viedä häntä pois minulta. Täytyy varmaan ottaa yhteyttä turvakotiin, juuri katselin yhteystiedot sinne. Ja olen kyllä todellakin kykeneväinen huolehtimaan omasta lapsestani. Muuten olisin ottanut jonnekkin yhteyttä, missä olisi joku muu joka hänestä voisi huolehtia jos en itse siihen pystyisi. Ja ilman lasta en näkisi tätä tilannetta edes niin vakavana. Lapsi on ainut syy miksi täytyy päästä pois ja saada apua.
 
"Purppura"
Kyllä vaan ihminen voi alkaa yhtä´äkkiä väkivaltaiseksi. Onhan niitäkin stooreja joissa ollaan seurusteltu ja oltu useampi vuosi yhdessä ja papinaamenen jälkeen on helvetti päässyt valloilleen.
Näin on, etsii tiinakin vain tositarinoita narsisteista niin aukenee tuo maailma. (Ottaa päähän nämä jotka tykkäävät ''potkia päähän jo valmiiksi maassa makaavia)
 
"mamma"
En vielä. Mies on kyllä nyt töissä, joten nyt saataisiin rauhassa täältä pojan kanssa lähteä, eikä tarvitsisi kuunnella ovella anelua ja (turhia) lupauksia siitä että kaikki muuttuu. Ja sitten taas itse uskon sitä ja hetken aikaa kaikki onkin hyvin, kunnes taas alkaa..En haluaisi erottaa poikaa isästään, koska jos lähdemme nyt pois, en halua että mies saa tietää uuttaa osoitetta tai muuta, muuten voi tulla vaikka humalassa sinnekkin riehumaan. Voidaanko heille järjestää joskus vaikka valvottua tapaamista tms? Minulla ei juuri ole tämmöisistä asioista tietoa.. Mies ei kyllä ansaitsisi ikinä enää edes nähdä lasta, mutta lapsella on (mielestäni) oikeus nähdä isäänsä kuitenkin.. Tarvitseeko minun suostua jossain vaiheessa semmoiseen että on esim. jokatoinen viikonloppu isänsä luona? Meillä on nyt yhteishuoltajuus, mutta emme ole naimisissa. Saisinkohan huoltajuuden itselleni? Mies ei ikinä siihen suostu, mutta sen voi kai saada oikeuden kautta?
 
ywtdggx
sinne turvakotiin, jos haluat järjestää asiat, ja taata lapsesikin turvallisuuden... sieltä osaavat neuvoa sua kaikissa noissa tapaamis asioissa ym. ei tuollaisessa tilanteessa voi jäädä odottelemaan tai jossittelemaan, soita/lähtekää sinne turvakodille heti.
 
"mamma"
Olin pakkaamassa meidän tavaroita. Soitin suoraan sinne turvakotiin, kun oli numero ja sanoivat että voidaan mennä vaikka heti. Mietiskelin että jätänkö miehelle lapun tai laitanko viestin, että lähdettiin pois, mutta hetken ajateltuani tulin siihen tulokseen että huomaa sen varmasti ilman lappujakin.
 
ywtdggx
hyvä, varmasti saat sieltä kaiken sen avun mitä tällä hetkellä tarvit, ja auttavat jatkon suhteen! äläkä huoli, kyllä teille koti löytyy, ihan varmasti. kaikkea hyvää, ja voimia jatkoon, kaikki varmasti saadaan vielä järjestymään!
 
ywtdggx
se on tosi iso ja tärkee askel teille! ja muista, että vaikka mikä tulis, olet tehnyt oikein! väkivalta on AINA VÄÄRIN! ja turvakoti on varmasti juuri oikea paikka, missä pääset rauhassa miettimään miten etenet, ja saat siihen apua. nyt vain kohti turvallista tulevaisuutta, viisas päätös.
 
"..."
Teidäthän, että lähivanhemman kodittomuus on suomessa peruste lapsen pikaiselle huostaanotolle!

Pidä huoli siitä, että sinulla on kirjat jossain osoitteessa. Muuten lapsesi otetaan huostaan. Esim. Vaikka asuisitte äitisi luona (esim) mutta sinulla ei ole voimassa olevaa osoitetta johon postit tms kulkee, lapsesi otetaan huostaan.

Puhu sos toimistossa asiasta, varmasti etsivät sinulle asunnon.
 
Kyllä te asunnon saatte. :)
Me asuttiin miehen ja lapsen kanssa vuokralla(yksityiseltä vuokrattu)
..ja kun tuli tilanne,että piti päästä mahdollisemman pian lapsen kanssa pois,otin sossuun yhteyttä ja sain sossulta puoltavan lausunnon helsingin kaupungin asuntoon,niin mulla meni vaan alle 2 viikkoa,kun sain asunnon.
Ei ne todellakaan ala erottamaan sua lapsestasi ja jättää sua ilman asuntoa.
Kun on tuollainen hätä tilanne ja pieni lapsi/lapsia asunto järkätään nopeasti,mutta joo,sun tilanteessa se turvakoti on tosiaankin paras ratkaisu,sitä kautta sitten auttavat sen asunnon saannissakin.Voimia! :)
 
Äffä
[QUOTE="...";28401582]Teidäthän, että lähivanhemman kodittomuus on suomessa peruste lapsen pikaiselle huostaanotolle!

Pidä huoli siitä, että sinulla on kirjat jossain osoitteessa. Muuten lapsesi otetaan huostaan. Esim. Vaikka asuisitte äitisi luona (esim) mutta sinulla ei ole voimassa olevaa osoitetta johon postit tms kulkee, lapsesi otetaan huostaan.

Puhu sos toimistossa asiasta, varmasti etsivät sinulle asunnon.[/QUOTE]

Mä olen ollut lapseni kanssa kaksi (2) kertaa asunnoton useamman kuukauden ajan, eikä mistään huostaanotosta puhunut kukaan.
Tiedän toisen perheen, missä äiti, isä ja 3v lapsi olivat melkein vuoden asunnottomia, eikä heidänkään tapauksessa huostaanottoa kukaan väläytellyt.
 

Yhteistyössä