Voiko stressi ilmetä iho-oireina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HH harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HH harmaana

Vieras
Mulle on ympäri kroppaa ilmaantunut punaisia laikkuja, osa isompia ja osa ihan vain pieniä pisteitä, isommista näyttäisi nahka lähtevän, ihan kuin niissä olisi ollut rakkula, joka on puhjennut.

Oon rasvannu sekä kortisonilla että Bepantenilla, ei mitään vaikutusta kummallakaan. Seuraavaksi kokeilen pelkkää perusvoidetta...

Mutta voiko esim. stressi ilmetä tällaisina iho-oireina vai oonko saanu jonkun rokon jostain?

Voi tietääkseni, ja sellaistakin sitten voi yrittää hoitaa vain oireenmukaisesti (esim. antihistamiinilla, jos allergiatyyppistä ihottumaa) vaikka vars. syytä ei selvitettäisikään.

Itselläni mielestäni tuli kerran näppyöitä (siis ihan fyysisestikin) ikäänkuin psykosomaattisena oireena, niin itse tulkitisin, kun muutenkin tuntui vähän siltä.

Kädet levis ihan täysin ( nahka repeili ja rakkuloi ) lähiomaisen kuoleman lähestyessä, tosin taustalla atopiaa ja kosketusallergiaa. Mut nyt taas ei mitään, vaikka en juurikaan rasvailekaan.

Sairastin itse kesällä virusperäisen punatäplähilseilyn. Siinä hilseilevätlaikut alkavat ensin pienestä punaisesta täplästä ja levittyvät koko keholle. Ei ole tarttuvaa, mutta todella ikävän näköinen. Minulla tehosi aika ja sibicort. Tauti menee ohi noin 5 - 8 viikossa. Kanntattaa käydä lääkärillä jos haluaa selvittää onko kyse tästä.

Kaverilla on joku punajäkälä tmv. ja se pahenee aina stressin yhteydessä. Ja nokkosrokko voi tosiaan puhjeta stressistä, siinä tosin ei iho vaurioidu, tulee "vain" niitä kutisevia paukamia.

Eilen aamulla pamahti posket ja kaula täyteen punaisia laikkuja. Ihottuma on edelleen samanlaista, kihelmöivää ja kuumottavaa. Aloitin toissapäivänä uudessa työpaikassa, ensimmäistä kertaa vanhainkodissa. Mahtaakohan ihottuma olla parvoa vai voiko tulla pelkästä stressistä?

Joo täällä kanssa puhkesi 2kk sitten kutinaa ja ihottumaa koko keholle. Mitään syytä ei löydy verikokeista tai allergioista, eli ei ole allergiaakaan.Vaikea nukkua kun koko keho kutisee on saatu kosteusvoiteet ja kortisonit mutta ihottuma jäljellä. Itse uskon sen johtuvan hirveästä stressistä joka nyt on päällä.Taas määrättiin uusia voiteita. Mut kun stressi menee ohi, niin katsotaan olenko oikeassa asian suhteen. Hirveetä vaan kun se häiritsee nukkumistakin,mut pakko yrittää jaksaa voimia teille muillekkin joilla tällaista vaivaa on..

Mulle on ympäri kroppaa ilmaantunut punaisia laikkuja, osa isompia ja osa ihan vain pieniä pisteitä, isommista näyttäisi nahka lähtevän, ihan kuin niissä olisi ollut rakkula, joka on puhjennut.

Oon rasvannu sekä kortisonilla että Bepantenilla, ei mitään vaikutusta kummallakaan. Seuraavaksi kokeilen pelkkää perusvoidetta...

Mutta voiko esim. stressi ilmetä tällaisina iho-oireina vai oonko saanu jonkun rokon jostain?
???

Yhteistyössä