Voiko sellaisesta selvitä hengissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuraskaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuraskaana

Vieras
Kivunlievityksettömästä synnytyksestä siis?
Tiedän, että vuosituhansia on naiset synnyttäneet, mutta kai ne on sentään jotain viskiä tms. juoneet tuskiinsa, silloin kun se tuli mahdolliseks?!

Minua pelottaa, kun esikoisesta sain kaikki tarjotut kivunlievitykset ja silti tein kuolemaa synnytyksessä kun repesin millistä vaille aunukseen asti. :(

Ja siis mietin, voisiko uskaltautua kokeilemaan ihan luomusynnytystä, ilman ilokaasua(menen vain sekaisin ja alan puhua levottomia pettämisistä yms yms ikävistä asioista) ?

Kertokaa omia kokemuksianne, saa olla myös kivunlievityksen kanssa! :wave:

Voi selvitä. Kakkonen tuli luomuna koska sairaalaan ehdittäessä olin jo 9cm auki. Ponnistusvaiheen kipu oli helvetillistä, mutta kesti vain hetken, sillä kohtu tuuppas vauvan ulos ihan automaattisesti. Luomusynnytys oli mulle tosi positiivinen kokemus.

Itse synnytin kakkosen melko luomusti, tosin se ilokaasu oli apuna. Sen tuoma apu taitaa tosin olla lähinnä henkistä laatua, siis et on jotain, mihin tarttua... Lääkäriä piti lähteä hakemaan epiduraalia varten, kun saman tien todettiin, et eipäs enää lähdetäkään mihinkään. Kävi sitten aika nopeasti koko homma, vaik sattuihan se. Hengissä olen, vaikka poika oli nelikiloinen mötikkä. Tänään la kolmoselle :)

Ei kannata oikeastaan etukäteen edes miettiä, että miten tekee... Toimit sitten tilanteen mukaan. Synnytykset voivat olla hyvinkin erilaisia samallakin ihmisellä.

Mäkin luulin, että tulen ilokaasusta vain kipeäksi, mutta sitten toisen synnytyksessä vaihtoehdot oli joko ilokaasu tai ei mitään, niin kummasti sitä siihen maskiin tarttui vaikka siitä tulikin tokurainen olo. Mutta kyllä siitäkin selvittiin!

Tokassa en meinannut saada mitään kivunlievitystä, ja kyllä tuntu etten selviä. Vaikka ilokaasu mulla suht hyvin auttaakin. Sain sitten kuitenkin onneksi spinaalin, kun olin niin tuskanen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Ei kannata oikeastaan etukäteen edes miettiä, että miten tekee... Toimit sitten tilanteen mukaan. Synnytykset voivat olla hyvinkin erilaisia samallakin ihmisellä.

Mun mielestä taas nimenomaan kannattaa hieman miettiä etukäteen mitä synnytykseltään haluaa, koska ammattitaitoisinkaan kätilö ei sentään lue ajatuksiasi tai tunne oloasi / kehoasi kuten itse. Mitään ei tietenkään kannata silti lyödä lukkoon.

Täällä yks joka synnytti vapaaehtoisesti ilman kivunlievitystä ja juu hengissä olen !
Mutta mulla ainakin ponnistusvaihe oli tosi nopsa ja muutenkin kovin kipu ihan lopussa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Mun mielestä taas nimenomaan kannattaa hieman miettiä etukäteen mitä synnytykseltään haluaa, koska ammattitaitoisinkaan kätilö ei sentään lue ajatuksiasi tai tunne oloasi / kehoasi kuten itse. Mitään ei tietenkään kannata silti lyödä lukkoon.

Joo-o... Mutta etukäteen ei voi tietää miltä sitten synnytyksen aikana tuntuu.

Yhteistyössä