voiko saada adoptiolasta, jos on lastensuojeluasiakas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tulipahan vaan tosta yhdestä keskustelusta mieleen, että voiko sellainen perhe, josta on tehty lastensuojeluilmoituksia, saada adoptiolasta? Jos perhe on ihan tavallinen, mutta tarvitsi vaikeana aikana tukea ja apua.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Tulipahan vaan tosta yhdestä keskustelusta mieleen, että voiko sellainen perhe, josta on tehty lastensuojeluilmoituksia, saada adoptiolasta? Jos perhe on ihan tavallinen, mutta tarvitsi vaikeana aikana tukea ja apua.

Meiltä tarkistettiin neuvonnan aikana, että sossu-reksiteri on "puhdas". En sit tiedä, että jos on ihan vaan tukitoimia käytetty, vaikuttaako. Mutta eikö lastensuojeluilmoitus ole vakava juttu?

Hmmm... Voidaanhan se lastensuojeluilmoitus joskus tehdä esim. äidin masennuksen takia. Eihän se silloin niin paha juttu ole, vai onko?
Ja onhan sitten näitä turhiakin ilmoituksia. Aika huono homma, jos joku menettää adoptiomahdollisuutensa jonkun kiusanteon takia.

Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Hmmm... Voidaanhan se lastensuojeluilmoitus joskus tehdä esim. äidin masennuksen takia. Eihän se silloin niin paha juttu ole, vai onko?
Ja onhan sitten näitä turhiakin ilmoituksia. Aika huono homma, jos joku menettää adoptiomahdollisuutensa jonkun kiusanteon takia.
Mulla on sellainen kutina, että masennus vaikuttaa adoptiomahdollisuuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Mulla on sellainen kutina, että masennus vaikuttaa adoptiomahdollisuuksiin.

Oikeassa olet. Tämä tosin on oman tunnon kysymys, kerrotko neuvonnan aikana masennuksesta, jos se ei muuten tule esille. Masennus ei välttämättä estä adoptiota, etenkin jos sen taustalla on lapsettomuuskriisi. Mutta osa kansainvälisistä kohdemaista ei hyväksy hakijoiksi masennus-taustaisia ihmisiä. Mutta nämä vaatimukset vaihtelee suuresti maittain.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Entä jos on ollut masentunut ja sen takia on tehty ilmoitus. Onko se se ilmoitus, mihin tyssää?

En suoraan sanottuna tiedä, koska itsellä ei ole kokemusta lastensuojelutoimista. Tuntuis, että pelkkä ilmoitus ei riitä, senhän voi kuka tahansa tehdä ja kenestä tahansa...Me saatiin sossulasta kirjallinen lausunto, että heidän rekistereissään ei ole meistä merkintää.

Vielä haluan lisätä, että luojan kiitos näitä asioita tarkistetaan. Neuvonnan aikana sossu selvittää, ovatko hakijat soveltuvia adoptiovanhemmiksi. Valitettavasti kaikki eivät aina jää sossuun "haaviin" edes tässä seulassa, kuten parin vuoden takainen Freddyn tapaus Ruotsissa osoitti: Adoptiovanhemmat olivat pahoinpidelleet poikaansa niin pahoin, että lopulta Freddy kuoli hoitamattomien haavojen aiheuttamiin infektioihin. Freddyllä oli jokin erityistarve, muistaakseni ylivilkkaus tai jotain.

Yhteistyössä