Voiko rintamaidon lämmittää MIKROSSA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja justus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

justus

Vieras
Eli voiko pulloon pumpatun rintamaidon lämmittää mikrossa vai pitääkö se lämmittää kiehuvassa veessä kattilassa? (siis jos se otetaan esim. jääkaapista..) Entä kuin kauan sitä voi pitää huoneen lämmössä?

No ensinnäkin meillä riitti kun laitoin hanasta niin kuumaa vettä ku sieltä tulee niin kippoon ja pullo siihen lämpiämään.. ei mihinkään kiehuvaan kattilaankaan sitä laiteta eikä saa laittaa mikroon!

Tottakai voi lämmittää mikrossa, mutta osa suoja-aineista "kuolee" kun mikrossa lämmitetään.
Pumpattu rintamaito säilyy huoneenlämmössä 6h, ja lämmityksen jälkeen 2h.
Nämä tiedot minulle annettiin sairaalasta kun olin kotiutumassa vauvan&rintapumpun kanssa :)

Ok! Erittäin suuret kiitokset vastauksista! :) Laitoin pullon jääkaappiin ja kun tulee syötön aika, niin teen kuten halinappi, eli hanasta tulleessa kuumassa veessä lämmitän sitä hetken. Kiitti! :)

lisäkysymys: Voiko vauvalle juottaa rintamaitoa, joka on ollu kuusikin tuntia huoneenlämmössä...!? Normaali maitohan ehtii mennä aika huonoksi huoneenlämmössä noin pitkällä ajalla, mut onko rintamaito jotenki eri juttu?

Ja meidän poitsu kun oli viikon lastenosastolla, ja mie lypsin vielä silloin kaikki maidot sille, niin joitakin kertoja hoitajat lämmitti siellä osastollakin mikrossa rintamaidot, jos oli kiire, tai vauva huusi kurkkusuorana nälkää. Ois menny vähä liian kauan jos siinä vaiheessa ku on jo kamala nälkähuuto päällä, niin ruvettais lämmittämään jääkaappikylmää maitoa tyyliin 150ml vesihauteessa.
Mut parempi vaihtoehto on tietysti se vesihaude, mut ei se maito pilallekaan mene jos sen mikroon laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Tottakai voi lämmittää mikrossa. Kunhan muistaa että jos se lämpiää liikaa niin on sitten kaikki arvokas menetettyä vitamiinit sun muut... ihan samoin kuin korvikkeen kanssa.

Ei muuten voi...

Kyllä ainakin Pohjois-Karjala Keskussairaalassa voidaan :)

Mulle sanoivat sairaalassa että lämmitetään vesihanan alla ja lämmityksen jälkeen pitäisi syöttää korkeintaan kolmen tunnin kuluessa. Uudelleen lämmitystä ei saa tehdä joten kuusi tunti huoneenlämmössä ollutta maitoa ei kyllä oikein voisi tuolla periaatteella antaa.

Tottakai voi, mutta sitten se ei ole enää mitään superhyper parasta ravintoa.

Mä lämmitin aina vesihauteessa ja se tulikin tosi äkkiä sillä, kun olin pakannut pumpatun maidon minigrip pusseihin. Pussi sitte vaan tulikuuman vesihanan alle niin ei kauaa mennyt kun maito oli valmista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Alkuperäinen kirjoittaja haaskalintu:
Tottakai voi lämmittää mikrossa. Kunhan muistaa että jos se lämpiää liikaa niin on sitten kaikki arvokas menetettyä vitamiinit sun muut... ihan samoin kuin korvikkeen kanssa.

Ei muuten voi...

Kyllä ainakin Pohjois-Karjala Keskussairaalassa voidaan :)

Vallan mainiosti voi, kunhan ei lämmitä liian kuumaks ja sinä aikana kun sen sopivasti lämmittää täytyy muutaman kerran heilutella pulloa että lämpiää tasaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja justus:
lisäkysymys: Voiko vauvalle juottaa rintamaitoa, joka on ollu kuusikin tuntia huoneenlämmössä...!? Normaali maitohan ehtii mennä aika huonoksi huoneenlämmössä noin pitkällä ajalla, mut onko rintamaito jotenki eri juttu?

Juu, 6h on se raja. Mut silleen siis, ettei sitä oo ollenkaan lämmitetty.

Yhteistyössä