Voiko raskauspahoinvointi muistuttaa vatsatautia?

Olemme mieheni kanssa jättäneet ehkäisyn kokonaan pois kesän lopulla, nyt olisi ns. 2. luomukierto menossa ja kiertopäivä 24.

Muutaman päivän on etonut ruoka yleisesti, mahaa on kramppaillut jne. Viimeisen reilu viikon olen joka yö heräillyt uniin ja herättänyt miehenkin poikkeuksellisen aktiivisella yöelämällä (huutaminen, painajaiset jne). Aamuisin ei tunnu pääsevän sängystä ylös, ulkoilu helpottaa oloa mutta sisällä erityisesti väsymys painaa. Mahaa kramppaili jo toissa iltana, valittelin sitä miehellekkin.

Eilen kuitenkin luulin aluksi migreenin olevan tulossa, päätä alkoi töissä särkemään ja ruokaa ei saanut alas, kaikki ällötti. Särkylääkkeellä sain päänsäryn pois mutta klo 16 mennessä olo oli niin huono että olin varma vatsataudin alkamisesta. Kotona makasin vain sängyssä ja pitelin mahaa kun kramppaili. Mitään ei saanut alas. Vatsa oli ihan vedellä illan ajan. Klo 19 asti olin sängyn pohjalla, en kuitenkaan oksentanut. Olo alkoi helpottaa ja nappailin hapankorppuja ja vähän mandariineja. Olo helpotti mutta ällöttävä olo ei kokonaan hävinnyt.

Yön sain nukuttua jotenkuten, heräilin kuitenkin ja aina oli vähän heikko olo. Aamulla ei ollut enää maha kipeä, sain syötyä hapankorppuja ja tuoremehua. Nyt olo ihan ok ja en jotenkin jaksa uskoa että olin noroa tms, sillä meni näin vähällä ohi. Tein raskaustestin, mutta aamulla oli vielä nega. Tosin menkkojen ei pitäisi vielä alkaakkaan, eli ei välttämättä tietysti näytä. Nyt kuitenkin tämä päivä saikulla, siltä varalta että onkin joku vatsapöpö (olen päiväkodissa töissä).

Mutta kaiken tämän sepustuksen jälkeen kysynkin: onko normaalia, että raskauspahoinvointi olisi vatsataudin kaltaista? En ole kuullut, että ripuli kuuluisi raskausoireisiin, vaan ennemminkin ummetus.
 

Yhteistyössä