Voiko raskausaikana (rv 29) tulla rintatulehdus? Vai mitä tämä kirvely, kuumotus, polttelu ja outo patti rinnassa on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Pari tuntia sitten alkoi outo kuumotus ja kirvely rinnassa. Aloin tutkia rintojani niin löysin siitä nännipihasta tai siitä "rajalta" vajaan sentin kokoisen selvän patin, ihan pinnassa, niin että näkyy selvästi kun katsoo. Säikähdin toki, että onko syöpää. Mutta voisiko olla joku maitopatti? Ei maito ainakaan vuoda, ei tule puristamallakaan maitoa. Patti ei varsinaisesti ole kipeä mutta jotenkin säteilee nännin suuntaan, joka on kipeä ja kuumottava. Minulla on isot rinnat, hankala tutkia mutta kävin vasta puolisen vuotta sitten mammografiassa, mitään ei näkynyt silloin. Onko mulla nyt syöpä vai mahdollisesti rintatulehdus raskausaikana? Osaisko kukaan tuohon rintatulehdukseen mitään sanoa? Missä ne patit yleensä on, pinnassa vai syvemmällä?

Kuulostaa kyllä rintatulehdukselta tai tiehyentukokselta, mutta en osaa ottaa mitään kantaa voiko jo raskausaikana olla. En ole ikinä kuullut että kenelläkään olisi ollut. Itsellä kyllä tuli jo maitoa/jotain nestettä rinnoista noilla viikoilla kun puristi.

Mulla oli esikoisen imetysaikana monta rintatulehdusta ja tuli myös kun odotin kuopusta. Joten voi tulla raskausaikanakin. Eikä meinannut mennä ohi millään, monta viikkoa söin lääkkeitä. Kävin ultrassa tuon takia kun on niin harvinaista (tutkivat ettei ollut mitään muuta). Hyvä merkki oli kuulemma jos ei vuoda mitään.

Yhteistyössä