Voiko raskaus aktivoida allergian/ pahentaa sitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua.

Vieras
Testien mukaan olen eläimille allerginen.

Meillä ollut kuitenkin 10vuotta koira. Ilman mitään oireita.

Tässä välissä kolmeraskautta, silloin siitepöly oireillut (mitä ei normaalisti tee) Mutta ei koira.

Otettiin heinäkuussa toinen koira, pentu. Tulin syksyllä raskaaksi.
Kesällä koirat olivat aika paljon ulkona.

Nyt olen ollut nuhassa n. 4kk ei kurkkukipua, ei kuumetta. Mutta nenävuotaa ja aivastelen jatkuvasti.

Nyt on alkanut pelottamaan tosi paljon että eihän raskaus ole voinut pahentaa eläinallergiaa näin paljon.

Maanantaina olen menossa lääkäriin. Ja voihan tämä olla mitä tahansa muutakin, mutta entä jos ei ole....

Mulla raskaudet teki muutoksia, mutta altistuin homeellekin kyllä. Kosketusallergia (en voi tehdä keittiössä ilman hanskoja mitään) paheni ja esim. jauhopöly tuli uutena.

Mulla olu ekassa raskaudessa melkein koko ajan nuha, alkoi kyllä flunssana. Sama näkyy toistuvan tässä toisessa raskaudessa. Lääkärissä kävin ja mietittiin myös allergiaa, mutta ei suositellut että raskausaika olisi tehty mitään allerguatestejä ku voivat antaa väärän tuloksen. En siis tiiä mistä tämä radkauden aikainen nuha johtuu.

Helpottivatko nuo raskauden jälkeen yhtään sinulla diu? Vai pysyivätkö oireet samoina?

Sitäkin tässä mietittiin että jos tämä nyt on allergiaa niin palaakohan tämä siihen ei oireile tasolle sittenkun pirpana syntyy vai ei. Ja mitä me koirille tehdään. Siis jos tämä on vain raskaudenaikaista allergiaa niin tuntuisi tosi pahalta luopua. Mutta pakkohan se on.

Tuosta pennusta ehkä vähän helpompi luopua ja sille varmasti löytyisi helposti uusi koti. Mutta tuo 10vuotias koira.... huoh, en mie edes haluaisi ajatelle tälläistä. Mutta pakkhan se on.

Kyllä raskaus voi pahentaa allergoita. Itsellä raskaus on helpottanut siitepölyallergiaa. Kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa, Itse suhtaudun tosi varauksella lääkkeisiin- myös allergialääkkeisiin- raskauden aikana.

vv, helpottiko nuka sitten kun pikkuinen syntyi? Allergia testit nyt minulle jokatapauksessa näyttäisivät positiivista.
En vain ole saanut vuosiin oireita.

Kumpa tällelöytyisi joku muu selitys. Pitäisi varmaan lähteä viikoksi lomalle jonnekkin täysin eläinpölyttömään paikkaan. Jos helpottaa ja nuha jatkauisi kotiin palattua niin taitaisi olla aika selvä juttu..

Noh, maanantaina on se lääkäri.

Minä olen ollut erilaisten eläimien kanssa tekemisissä 15-vuotta ja nyt vuosi sitten kun aloin toista lastani odottamaan puhkesi kunnon allergia jyrsijöitäni kohtaan. Nyt vauva 8kk ja juuri olen kaikista eläimistäni luopunut. En pelkästään allegian takia tosin.. Mutta joka tapauksessa en voinut enään loppuvaiheessa edes käsitellä niitä ilman että kauheat nokkosrakkulat nousivat samantien iholle, Eläinten siivous päivinä tuli niin kovia hengenahdistuksia että sai ventolinea ottaa (keuhkoputkia avaava lääke).
Eli ei ole täällä ainakaan helpottanut vielä.. Mutta ennen raskautta pystyin vaikka nukkumaan samassa huoneessa näiden elukoiden kanssa eikä mitään oiretta! Kumma juttu.. Ehkä se tästä vielä tasaantuu..

Mulla meni toisin päin: melko paha hevosallergia katosi raskauksien myötä.

Saattaa kyllä johtua siitä, että sain "pakkosiedätystä" raskausaikana, kun en syönyt allergialääkkeitä vaikka olin tekemisisissä allergeenien kanssa ja nyt sitten en tartte enää lääkkeitä.

Siedätys on kaiketi se nykypäivän hoitomuotokin allergiaan.

Mulla allergiat helpottaa raskauden ajaksi: siitepölyallergia ja siihen liittyvät ristiallergiat. Varsinkin tomaatti tekee mulle pahan ihottuman kasvoihin, mutta raskauden aikana pystyn sitä syömään ilman oireita. Vaikutus häviää parin kk:n sisään synnytyksestä :(

kiitos vieras, nooh ja miima.

Eli tämä nuha voi johtua allerkiasta tai sitten ei. Kiitos vastauksista kakille.

Maanantaisen lääkärin jälkeen ollaan toivottavasti viisaampia. Mutta mistäs tämä voi varmaksi tietää. Ja sitä on varmasti mahdoton tietää että jos tämä on allergiaa niin helpottaako synnytyksen jälkeen vai ei.

t: ap

Vanha ketju, mutta jos joku tätä lukee kuten itse nyt tein.
Tuollaisessa tilanteessa että on jokin eläin, kuten ap:lla oli koira jonka kanssa oireita ei ole ollut ei tarkoita sitä etteikö olisi muille koirille allerginen. Luultavasti omistaja on siedättynyt omalle koiralleen, mutta ei siedä uutta koiraa. Eli tuo ap:n uusi allergia saattoi kohdistua vain siihen uuteen koiraan ja olisi voinut tulla raskaudesta riippumattakin. Toivon todella ettei ap luopunut tuosta vanhasta koirasta. Jos on pennulle allerginen niin siitä luopuisin, mutta noin vanhan koiran kanssa söisin allergialääkettä, koska ei tuon ikäistä voi laittaa enää eteenpäin.

Itse olen allerginen kaikille eläimille, mutta oma 10v. koira on täysin ok. Välillä vieraat koirat allergisoi ja välillä ei, eli allergiani on yksilöllistä koirasta riippuen. En tule itselläni todetun allergian ja puhjenneen astman takia ottamaan enää lemmikkiä, kun tästä koirasta aika jättää. Kun on todettu allergia, niin ei kannata kokeilla koiran kustannuksella voiko sellaista pitää, koska allergia ja astma voi puhjeta vasta vuosien koiran pidon jälkeenkin ja koiran eteenpäin laitto on koiralle kamalaa.

Yhteistyössä