Voiko pulla- ja sämpylätaikinat tehdä ilman maitoa ja munia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Noloa, mutta köyhä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ilman munia ja maitoa voi tehdä pullaa ja sämpylöitä, mutta ilman hiivaa ei voi muuta kuin pikapullia tai -sämpylöitä ja ne eivät ole läheskään samanlaisia.

sämpylätaikinaan ei tule kananmunaa. Pullataikinaan tulee ja ei onnsitu ilman munia.suski vissiin vähän maistissa mutta ei todellakaan leipätaikinaan tarvita mitään munia.

En kyllä ikinä laita sämpylöihin maitoa, vaan teen veteen.
Pullaa olen joskus tehnyt säilykehedelmien mehuun, joten lienee vesikin käy. Joskus on unohtunut kananmuna pullasta, ihan syötäviä, mutta vähän outoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Noloa:
Tavallista hiivaakaan ei ole, mutta leivinjauhetta ja kuivahiivaa löytyy. Voisiko taikinat tehdä?

Leipä/sämpylätaikinaan ei välttämättä tarviat kuin jauhoja, vettä, hiivaa (kuivahiiva käy), suolaa (vähän sokeria) ja öljyä.

[QUOTE="kääk";22229636]sämpylätaikinaan ei tule kananmunaa. Pullataikinaan tulee ja ei onnsitu ilman munia.suski vissiin vähän maistissa mutta ei todellakaan leipätaikinaan tarvita mitään munia.[/QUOTE]

Itse en koskaan laita pullataikinaan kananmunia ja joka kerta saan kyllä hyvät pullat. Voitelen pullat kyllä kmunalla mutta itse taikinaan en ikinä niitä laita. Ja kyllä, pulla- ja sämpylätaikinan voi tehdä veteen.l

Hyvä minä... Kuivahiiva toimii ihan yhtä hyvin kuin tuorehiiva. Itse en ikinä käytä pullissa munia ja sämpylöissä en maitoakaan.

pullaohje

2 pussia kuivahiivaa
5 dl maitoa/vettä
1 tl suolaa
1½-2 dl sokeria
150-200 g voita/margariinia
1 rkl kardemummaa
jauhoja

Sekoita jauhoihin kuivahiiva, suola, sokeri ja kardemumma. Lämmitä neste noin 40 asteiseksi ja sekoita joukkoon. Sekoita lastalla/puuhaarukalla ja lisää hissukseen jauhoja. Kun taikinaan ei "mahdu" enempää, niin sekoita pehmeä/sulatettu rasva. Sekoita, lisää jauhoja ja vaihda käsin vaivaamiseen. Mitä kauemmin jaksat mukiloida taikinaa, sitä parempi siitä tulee.

Munaa en ole ikinä laittanut kumpaankaan. Se vain kuivattaa. Sämpylät teen aina veteen. Pullatkin voi tehdä yhtä hyvin veteen. Äitini tekee, koska on laktoosi-intolarentikkko.

Yhteistyössä