Voiko popcornit tehdä voihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
öljyyn ne normaalisti tehdään.
Margariiniinkin voi tehdä mutta pitää muistaa että sitten kun se rasva on sulanut niin ei pidä kutosella sitä lämpöä koska muuten se rasva käristyy ja palaa.
4sella tekee ne.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
mihis ne sitten tehdään jos ei voihin, ei mulla ainakaan ole kiinni palanu :o

Kasviöljyssä olen aina tehnyt.
Miten poppareita tehdään uunissa? En ole ikinä kuullutkaan.

mä missään uunissa niitä tee, kommentoin vaan tuohon rasvakysymykseen :D

Voi tehdä voissa ja tulee parempia kuin öljyssä tehdyt!

laitat eka pari ruokalusikallista voita kattilaan,
kuumennat sen kiehuvaksi,
sitten popcornin siemenet sinne,
kansi päälle
ja odotat kunnes alkaa paukkuun ja odotellessa heiluttelet kattilaa,
ja kun alkaa paukkua, pienennät hieman lämpöä,
ja taas heiluttelet välillä niin eipäs pala pohjaan...

Minä teen aina voihin eikä koskaan ole palanut pohjaan!

Ai niin, kun paukkuminen on kiivaimmillaan, voi levyn sammuttaa...

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta kun ei ole sitä öljyä! Siihen oon yleensä tehnyt, mutta nyt pitäis keksiä jotain muuta.
Mitä muuta nopeaa voi tehdä ilman uunia?

margariinissa..sulatat pari lusikallista margariinia, pienennät lämpöä ja poppaat siinä (kattilassa)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Teen siis kattilassa. Vieraita tulossa ja uuni rikki. Yleensä teen öljyyn mutta sekin loppu enkä ehdi kauppaan enään tässä välissä.

Ei tietenkään voi tehdä,ja mitä paksumpaa ja mustempaa mooottoriöljyä käytät poppareihin sen öljsempiä tulee.
Tosin noissa motonetin öljyissä on aika hyvä hintahaitari että kannattaa sitten juhlapyhinä ostaa vain sitä kalliimpaa öljyä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Kiitokset. Kokeilen siis margariiniin/voihin. Joudun tekemään useamman kattilallisen kun omaa väkeä jo 8 ja vieraat päälle. Teflon kattilassa tehnyt muutenkin ja siinä teen nytkin että jos ei niin helposti palais. Mutta pitää muistaa pienentää sitä levyä sitten.

ne tehdä voillakin, mutta pitää olla tarkkana. heti siemenet sinne kun voi sulaa ja ei voi pitää niin kauan kuin öljyssä ja ravistella kattilaa, ettei ylikuumu. voissa oleva suola polttaa ne helposti..

Alkuperäinen kirjoittaja bethy:
ja mikrossain voi tehdä joitain leivonnaisia,
itse en kyllä ole koskaan tehnyt....

MInäkin muistelen että jossain oon kuullu tuosta. Oiko Tupperwaren kutsuilla. Mutta piti olla vissiin oikeanlaiset astiat sitte siihenkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Luulisin, että kirkastettuun voihin pystyisi paremmin.

Ja mitähän se on??

intialaiset ainakin käyttää sitä..
jos oon ymmärtäny oikein niin se voi sulatetaan ja kuumennetaan ja kuoritaan se vaahto pois pinnalta.
se on kirkastettua

Ja mitähän se on??

Sulatettua voita, josta kerätään se "kaikki valkoinen" (maitoproteiini?) pois. Kirkastettu voi ei pala yhtä helposti kuin voi.

Mutta siis minä en syö tai tee poppareita, niin en tiedä toimiiko palkkä voikin ihan hyvin. Tuolla edellä joku/jotku kertoivat voissa niitä valmistaneensa.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

Ja mitähän se on??

intialaiset ainakin käyttää sitä..
jos oon ymmärtäny oikein niin se voi sulatetaan ja kuumennetaan ja kuoritaan se vaahto pois pinnalta.
se on kirkastettua

se sakka mikä painuu pohjalle otetaan pois. siis vain liemi sulattamisen jälkeen on kirkastettua voita ja jos ap polttaa ekat popparit niin sitten käytä kirkastettua voita, onnistuu helpommin.

Vaikeaa saada onnistumaan, koska voin kuumuuden sietokyky on huomattavasti öljyä heikompi. Näin ollen, voita käyttäessä on suuri todennäköisyys, että kärtsääntyy.

vanha ketju mutta...onnistuu hyvin voilla muutamalla vinkillä. Kattilan pitää olla kuiva. Voissa on kosteutta, se täytuu höyrystää pois. Eli maltillisesti ruskista voi, kunnes kattilasta ei enää nouse höyryä, lisää kornit, pudota lämpöä, pidä kantta hieman raolllaan tai avaa kokonaan ravistelun välillä(vasta kun kattilassa jo niin paljon corneja etteivät hypi seinille). Näin huolehdit jyvistä tulleen kosteuden pois kattilasta nihkeyttämästä kokkailuasi. Onnistuu aina, myös tuoreilla korneilla. Suolaa ja eiku raksuttelemaan!

Yhteistyössä