Voiko pomon ilmottaa suosittelijaksi ilman "lupaa"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on?

Vieras
Mieheni on etsimässä uutta työpaikkaa eikä tietenkään voi sanoa sitä nykyiselle pomolleen, kuitenkin suosittelija on tietysti aina iso plussa. Hän väittää että pitää kysyä lupa pomolta, ja minä taas olen ymmärtänyt että ei mitään lupia tarvitse moiseen kysyä.

Onko siis tosiaan niin ettei saa ilmottaa suosittelijaksi ilman pomolta kysymistä?

No et tietenkään voi...

Suosittelijan tehtävä on suositella sua siihen uuteen työpaikkaan ja ihan oikeasti osa niistä haastattelijoista tosissaan soittaa niille suosittelijoille ja kyselee työnhakijasta. Et kai halua noloon asemaan jos näin käy?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Nyynä
No ei kannata kyllä.. Voi laittaa siihen hakemukseen että suosittelijat puuttuvat (jos on pitkäaikainen olemassaoleva työsuhde niin toimiihan sekin tietyllä tapaa suosituksena) koska tässä vaiheessa ei halua aiheuttaa ylimääräistä mielipahaa kenellekään työsuhteen jatkuessa. En kyllä laittais ilman lupaa, koska joka paikasta mulla on soitettu suosittelijalle. Tosin oon aina käyttäny kontakteja jotka ovat uudessa paikassa tunnettuja.

Olen ymmärtänyt, että suosittelijaksi nimetään sellainen henkilö, johon työnantaja voi olla yhteydessä saadakseen lisätietoa hakijasta. Teidän tilanteessa jättäisin siis laittamatta. Ja ilmanmuuta senkin takia, että lupahan siihen pitää olla suosittelijalta.

No tottakai siltä suosittelijalta pitää olla lupa!!! Tosi nolo jos ne soittaa sille suosittelijalle ja selviää, ettei se tiedä asiasta yhtään mitään. Siihen menee sen duunin saamisen mahikset.

No mieti nyt miltä vaikuttaisi, jos miehesi hakisi uusia töitä pomoltaan salaa ja sitten pomo saisi soiton että "tämä työntekijänne pera makkonen on kertonut Teidän voivan suositella häntä tarjoamaamme tehtävään". Tulisi aika omituinen vaikutelma, eikö? Ja entäs jos miehesi ei saisikaan sitä paikkaa ja pomolle olisi soitettu ja kyselty? Olisiko helppoa jatkaa siinä työssä? Ei kai suosittelijaksi nimeämiseen PAKKO ole lupaa kysyä, paitsi ehkä oman jakon kannalta saattaa olla.

Meille pomo sanoi aikanaan, että laittakaa, jos tahdotte, mutta jos ei olla itse annettu hänelle lupaa, hän ei saa vastata mihinkään kysymyksiin. Että ihan turha laittaa, jos ei ole antanut hänelle lupaa (eli kertonut).

Tiedä sitten, mikä totuus on, mutta näin tuo sanoi (kyse rehtorista, sanoi tuon päättäjäistilaisuudessa meille lukuisille opettajille, joille ei jatkopestiä siinä koulussa ollut).

[QUOTE="Nora";24352940]No mieti nyt miltä vaikuttaisi, jos miehesi hakisi uusia töitä pomoltaan salaa ja sitten pomo saisi soiton että "tämä työntekijänne pera makkonen on kertonut Teidän voivan suositella häntä tarjoamaamme tehtävään". Tulisi aika omituinen vaikutelma, eikö? Ja entäs jos miehesi ei saisikaan sitä paikkaa ja pomolle olisi soitettu ja kyselty? Olisiko helppoa jatkaa siinä työssä? Ei kai suosittelijaksi nimeämiseen PAKKO ole lupaa kysyä, paitsi ehkä oman jakon kannalta saattaa olla.[/QUOTE]

No voi anteeksi, rauhottukaa nyt. Mä KYSYIN ihan asiallisesti ja pakko vetää lukemattomia huutomerkkejä ja tuota "kelaa hei" asennetta. Rauha maassa, sain jo vastaukseni!

[QUOTE="tööt";24353107]Kyllä minä tohtisin pomolleni sanoa, jos olisin uutta työpaikkaa hakemassa. Aikamoista salaseurailua on ap:n miehellä :D[/QUOTE]

No oletko tyhmä vai hyvin varmassa työpaikassa? :O
Kannattaa varmaan juu sanoa, jos ei uutta paikkaa saakkaan, jos nykyisestä paikasta irtisanotaankin väkeä, hön olisi yhtäkkiä ensimmäisenä listalla. Siinä menisi kaikki.
Joten fiksua? Kyllä pitää omia aivoja vähän käyttää. Koska jos pomo on fiksu, tottakai hän irtisanoisi siinä tilanteessa mieheni, kun tietäisi etsivän uutta työpaikkaa. Haloo.

Täytyy todeta että aika tyhmä saa olla jos pistää nykyisen pomonsa suosittelijaksi töitä hakiessaan, ainakin ilman että on ensin kertonut pomolle etsivänsä uutta paikkaa ja että meinaa pistää tämän suosittelijaksi :laugh:

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Täytyy todeta että aika tyhmä saa olla jos pistää nykyisen pomonsa suosittelijaksi töitä hakiessaan, ainakin ilman että on ensin kertonut pomolle etsivänsä uutta paikkaa ja että meinaa pistää tämän suosittelijaksi :laugh:

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ei kukaan noin ollut tehnytkään.
Kunhan kysyin, kun minulle entinen pomoni sanoi "miksi edes kysyt, sehän on velvollisuuteni".
Olen pahoillani että kysyin tätä teiltä, joskus voisitte vastata asiallisesti, se kai on palstamammalta liikaa pyydetty.

[QUOTE="a.p";24353302]Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ei kukaan noin ollut tehnytkään.
Kunhan kysyin, kun minulle entinen pomoni sanoi "miksi edes kysyt, sehän on velvollisuuteni".
Olen pahoillani että kysyin tätä teiltä, joskus voisitte vastata asiallisesti, se kai on palstamammalta liikaa pyydetty.[/QUOTE]

Juu on. Mutta sitä saa mitä tilaa.
Enpä ole muuten ikinä kuullut että joku olisi pistänyt nykyisen pomonsa suosittelijaksi ellei ole työsuhde päättymässä määräaikaisuuden tai yt-neuvottelujen tai muun syyn vuoksi. Silloin ymmärrän. Mutta jos vakkaripaikasta muuten vaan hakee uutta paikkaa niin aika oudon kuvan se antaa työntekijästä jos kärkkyy uutta paikkaa ja pomon vielä pitäisi auttaa siinä.

Enpä ole muuten ikinä kuullut että joku olisi pistänyt nykyisen pomonsa suosittelijaksi ellei ole työsuhde päättymässä määräaikaisuuden tai yt-neuvottelujen tai muun syyn vuoksi. Silloin ymmärrän. Mutta jos vakkaripaikasta muuten vaan hakee uutta paikkaa niin aika oudon kuvan se antaa työntekijästä jos kärkkyy uutta paikkaa ja pomon vielä pitäisi auttaa siinä.

En tilannut asiattomia kusipäitä vastailemaan. Häivy jos et osaa vastata asiallisesti.

[QUOTE="a.p";24353335]En tilannut asiattomia kusipäitä vastailemaan. Häivy jos et osaa vastata asiallisesti.[/QUOTE]

Ystävä hyvä, et sinä voi päättää kuka ketjuusi vastaa. :christmas:
jos et sitä kestä, älä aloita ketjuja.
Jos et itse tajua olevasi väärässä niin kai se on jonkun pakko vääntää rautalangasta miten yleensä on tapana toimia.

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
No mä olen pistänyt ja ihan vakipaikasta olin itseni irtisanomassa. Fiksut pomot kyllä ymmärtävät, että työntekijä voi haluta päästä urallaan eteenpäinkin eikä jämähtää vuosikymmeniksi yhteen ja samaan paikkaan.

Ystävä hyvä, et sinä voi päättää kuka ketjuusi vastaa. :christmas:
jos et sitä kestä, älä aloita ketjuja.
Jos et itse tajua olevasi väärässä niin kai se on jonkun pakko vääntää rautalangasta miten yleensä on tapana toimia.

Siis mitä? Tajusin jo heti ensimmäisen vastauksen jälkeen, että olin väärässä. Mitä sä yrität vääntää rautalangasta? :D
Siinä olet oikeassa ettei täältä mitään kannatakkaan kysyä kun mihinkään kaltaisesi eivät osaa asiallisesti vastata.

[QUOTE="a.p";24353145]No oletko tyhmä vai hyvin varmassa työpaikassa? :O
Kannattaa varmaan juu sanoa, jos ei uutta paikkaa saakkaan, jos nykyisestä paikasta irtisanotaankin väkeä, hön olisi yhtäkkiä ensimmäisenä listalla. Siinä menisi kaikki.
Joten fiksua? Kyllä pitää omia aivoja vähän käyttää. Koska jos pomo on fiksu, tottakai hän irtisanoisi siinä tilanteessa mieheni, kun tietäisi etsivän uutta työpaikkaa. Haloo.[/QUOTE]

En ole tyhmä laisinkaan. En olisi varmasti ensimmäisenä irtisanottavien listalla vain siksi, että käyn haistelemassa uusia tuulia. Meillä voi tällaisista asioista puhua avoimesti, jotta haloo itsellesi.