Voiko pomo evätä palkanmaksun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"Apuva"

Vieras
Olen hakemassa sairauslomaa esimieheni työpaikkakiusaamisen vuoksi. Luin netistä, että esimies viime kädessä päättää onko sairausloma palkatonta vai ei. Ymmärrän tuollaisen tilanteessa, jossa esim. työntekijä on itse kännipäissään toikkaroinut itsensä sairaalakuntoon ja on sairauslomalla, että palkkaa ei makseta.

Mutta voiko esimieheni lainmukaisesti jättää palkkani maksamatta, kun syy sairauspoissaolooni johtuu hänestä itsestään?

[QUOTE="vieras";26413833]Ei pomo voi missään tilanteessa evätä palkanmaksu, oli syy sairauslomaan mikä hyvänsä! Työehtosopimuksessahan on sairausloma-ajan palkasta kerrottu.[/QUOTE]

No tää ei ihan pidä paikkansa. Pitää olla tarkkana, mitä lääkärintodistukseen kirjoitetaan. Masennus ei esimerkiksi ole sairaus vaan seuraamus ja silloin ei tarvitse poissaolopäiviltä maksaa palkkaa.

[QUOTE="vieras";26413842]No tää ei ihan pidä paikkansa. Pitää olla tarkkana, mitä lääkärintodistukseen kirjoitetaan. Masennus ei esimerkiksi ole sairaus vaan seuraamus ja silloin ei tarvitse poissaolopäiviltä maksaa palkkaa.[/QUOTE]

No meillä maksetaan sen tessissä ilmoitetun ajan palkkaa vaikka stten masennuksesta ja sitten kelanrahoille jos sairausloma tarpeeksi pitkä. Riippuu varmasti alasta yms :)

Eikös se ole niin että työnantaja voi olla hyväksymättä sairauslomaa (jolloin tietenkään palkkaakaan ei tarvitse maksaa jos olet kumminkin pois...) tai vaatia toisen lääkärin mielipiteen? Mutta jos ei vastaan mukise niin palkkakin on saikulta maksettava. Tarkista omasta liitostasi, saat varmimman vastauksen

[QUOTE="vieras";26413869]Ja masennus kylläkin on sairaus.[/QUOTE]

Aivan. Nyt kun tarkemmin ajattelen, niin työuupumus ei ole sairaus ja sen takia sairalomalla olosta ei ole pakko maksaa palkaa. Ne ovat nuo koodit niin pienestä kiinni.

Ja tietysti riippuu työnanatajasta. Omani kyllä maksaa kaikista sairaspoissaoloista palkan, kunhan työterveyslääkäri on sen kirjoittanut, mutta asia on siis ihan kiinni työnantajasta.

Toivottavasti ap saa sairaslomaa, kaikki työterveyslääkärit eivät sitä kovin auliisti myönnä.

Voi taivas. Olen ihan ollut siinä luulossa että toki saan sairauslomaa, sillä pomon käyttäytyminen on sellaista että en ole saanut öisin unta ja ruoka maistuu huonosti. Lisäksi pomo kieltää minua menemästä työpaikalle, mutta samaan aikaan uhkaa potkuilla työstäkieltäytymisen nojalla. Potkuista viis, sillä olen itse irtisanoutunut jo viime kuun puolella. Ja siitä tämä farssi on alkunsa saabutkin - pomo ei pitänyt ideasta että lähden lätkimään. Irtisanomisaika minulla tämän kuun loppuun.

[QUOTE="Apuva";26414004]Voi taivas. Olen ihan ollut siinä luulossa että toki saan sairauslomaa, sillä pomon käyttäytyminen on sellaista että en ole saanut öisin unta ja ruoka maistuu huonosti. Lisäksi pomo kieltää minua menemästä työpaikalle, mutta samaan aikaan uhkaa potkuilla työstäkieltäytymisen nojalla. Potkuista viis, sillä olen itse irtisanoutunut jo viime kuun puolella. Ja siitä tämä farssi on alkunsa saabutkin - pomo ei pitänyt ideasta että lähden lätkimään. Irtisanomisaika minulla tämän kuun loppuun.[/QUOTE]

Liittoon yhteys ja luottamusmieheen tai toimitsijoihin, soita sinne liittoosi nyt.

Esimiehellä on oikeus järjestellä työtehtäviä niin, että tiettyyn tehtävään työkyvyttömäksi määritelty henkilö voi tehdä työkyvyttömyytensä ajan jotain muuta tehtävää. Esim. jos on jalka paketissa ei voi hoitaa vaikkapa myyjän tehtäviä mutta voi vaikka tehdä paperihommia (tilauksia, soittoja, ym)

[QUOTE="vieras";26414041]Liittoon yhteys ja luottamusmieheen tai toimitsijoihin, soita sinne liittoosi nyt.[/QUOTE]

Liittoon en kuulu, ja työpaikka on niin pieni (pomo ja minä) ettei luottamusmiestä ole. Asianajaja minulla on jo katsottuna tosin, mutta sen otan käyttöön vasta jos palkkaa ei palkkapäivänä näy.

En saanut sairauslomaa. Lääkäri suositteli, että pidän lopun irtisanomisajan lomana, ja jos pomo ei tähän suostu, seuraa kolmikantaneuvottelu työnantaja - työntekijä - työterveys.

Yhteistyössä