Voiko passivoitunutta ystävää auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Eräs ystäväni/kaverini on jo vuosia ollut todella passiivinen. Häneltä jäivätbopinnot kesken (ikää nyt 35), ei siis ole ollut ikinä oikeissa töissä, yhä yliopistolla kirjoilla eikä saa edes aihetta haettua gradulle. Jotenkin tosi vaikea käsittää. Miksei vaan nyt mene proffan luo, hanki aiheen ja ryhdy työhön! Tai jos on liian vaikeaa niin miksei sitten hae jotain mitä tahansa työtä, mitä voi ilman tutkintoa saada?

Itse olen myös yliopistosta valmistunut ja tein pelkkiä hanttihommia opiskelijaan, siivousta, mäkkäri, kaupan kassa... Hänelle eivät tällaiset työt kelpaa joten hän elää sossun tuilla mieluummin. opintotuet loppuneet jo vuosia sitten. Jos saa välillä enemmän rahaa, ei voi laittaa niitä säästöön, vaikka olen aika suoraan häneltä siitä kysynyt, vaan tuhlaa kaiken heti. Ostaa vuoden välein uuden kännykän ym, uusia vaatteita ja kenkiä koko ajan yms. Sitten taas lopoukuusta tili niin tyhjä että pitää pyytää vanhemmilta rahaa.

En vain voi käsittää, ja olenkin sanonut että mulla 25-vuotiaasta hyväpalkkaisessa oman alan työssä olleena (välillä äitiysloma) ei ole varaa tuollaiseen vaate- elektroniikka yms tuhlailuun kuin hänellä. Toki meillä on asuntolainaa ja perhettä joten menoja on, mutta kahden ihmisen tuloilla ei pystytä moiseen shoppailuun kuin hän toimeentulotuella!

Harmittaa vaan katsoa sivusta kun toinen laittaa elämänsä ns hukkaan. Ei siis edes yritä mitään, nukkuu puoleen päivään, on netissä, shoppailee ja yöt valvoo. Ei ajatustakaan gradulle tai työn haulle.

Pahinta on, ettei meidän ystävyydestä ole kohta enää mitään jäljellä, koska ei voida puhua mistään muusta kuin tyyliin säästä. Jos yritän kysellä hänen eläimästään, hän menee ihan lukkoon. Ei saisi kyseenalaistaa hänen elämäänsä ja tapojaan. Olemmeko enää edes ystäviä? En tunne ketään muuta vastaavassa tilanteessa, enkä edes kehtaa häntä kutsua yhtä aikaa muiden ystävieni kanssa, koska hän loukkaantuu kaikesta ja monet ystäväni ovat aika suorapuheisisia.

Pitääkö vain luovuttaa ja antaa hänen elää omaa elämäänsä ja keskittyä muihin ystäviini, jos en voi hänen kanssaan enää mistään jutella enkä pysty piilottamaan sitä, että minusta hän heittää elämänsä hukkaan.

Jos hän itse vaikuttaa olevan omaan elämäänsä ja omiin valintoihinsa tyytyväinen, anna olla ja keskity hänen miettimisensä sijaan omaan elämääsi ja hyvinvointiisi.

Jos hän itse vaikuttaa olevan omaan elämäänsä ja omiin valintoihinsa tyytyväinen, anna olla ja keskity hänen miettimisensä sijaan omaan elämääsi ja hyvinvointiisi.

Hän ei kyllä vaikuta tyytyväiseltä. Hän ei kuitenkaan koskaan puhu omista fiiliksistään, peloistaan, suunnitelmistaan yms, vaikka minä kyllä puhun hänelle omistani. En siis rehellisesti tiedä mitä hän ajattelee. En tunne ketään muuta joka olisi jättänyt opintonsa kesken noin pitkäksi aikaa, tai joka ei olisi 35-vuoden ikään mennessä ollut töissä. Enkä ketään muuta sossun tuilla elävää. Tunnen ihan tavallisia keskituloisia perheitä ja sinkkuja Helsingistä ja muualtakin. Kaikkien muiden kanssa vain pystyn puhumaan haaveistani ja peloistani vastavuoroisesti, ja ymmärtämään vaikka haluavatkin eri asioita kuin mitä itse haluan.

Hän vain suuttuu ja mököttää kaikesta, esim hänen ex-vankikundi sekakäyttäjä on off poikaystävänsä ei saa kritisöidä, vaikka tyyppi pummii ystävältäni rahaa ja peruu jatkuvasti tapaamiset, on myös tuota samaa passiivista lajia, ja mielestäni huonoa seuraa. Samoin rahankäytöstä ei saa puhua eikä opinnoista kysellä.

Miksi sinun muka pitää jatkaa ystävyyttä?

Sitä itsekin mietin..., mitä itse tekisitte? Tuntuu vaan niin julmalta jättää sikseen, kun on lapsesta asti tunnettu, ja tähän asti pidetty säännöllisesti yhteyttä. Rupesin tätä nyt kovasti pohtimaan kun mietin häntä kummiksi lapselleni. Olisin tehnyt sen velvollisuudentunnosta kun ollaan tunnettu lapsesta asti, ja ilahduttaakseni häntä, mutten tiedä onko hän sellainen henkilö joka lapsen kannalta olisi paras kummi?

Jospa sillä on masennusta?

Itse olen 27v kahden lapsen äiti. Töissä olen kyllä ollut silloin tällöin ja mulle kyllä kelpaa huonommatkin työt. Mutta mulla tutkinto kesken joka on kiinni vaan 2 kurssista ja opinnäytetyöstä. Silti en vaan saa aikaan suorittaa sitä. Tuntuu vaan ettei jaksa mitään. Tosin mulla ei kyllä ole varaa shoppailla enkä saa senttiäkään sossulta.

[QUOTE="vieras";26011122]Sillä on sama kun mullakin,kun ollut liian pitkään kotona, sitä erakoituu ja alkaa pelätä sosiaalisia kontakteja.[/QUOTE]

Mutta suututko sinä, jos joku kyselee miten menee esim työnjaon tai opintojen kanssa? Jos, niin osaatko kertoa miksi. Entä miten sitä saisi voimia ottaa itsensä niskasta kiinni ja ruveta vain tekemään?

[QUOTE="Vieras";26011373]Mutta suututko sinä, jos joku kyselee miten menee esim työnjaon tai opintojen kanssa? Jos, niin osaatko kertoa miksi. Entä miten sitä saisi voimia ottaa itsensä niskasta kiinni ja ruveta vain tekemään?[/QUOTE]

yleensä kyllä suuttuu koska häpeää tilannetta johon on joutunut. :/

[QUOTE="liina";26011368]Jospa sillä on masennusta?

Itse olen 27v kahden lapsen äiti. Töissä olen kyllä ollut silloin tällöin ja mulle kyllä kelpaa huonommatkin työt. Mutta mulla tutkinto kesken joka on kiinni vaan 2 kurssista ja opinnäytetyöstä. Silti en vaan saa aikaan suorittaa sitä. Tuntuu vaan ettei jaksa mitään. Tosin mulla ei kyllä ole varaa shoppailla enkä saa senttiäkään sossulta.[/QUOTE]

No mutta en sinua sanoisi passiiviseksi, sinulla on jo kaksi lastakin ja olet vielä nuorikin! Ja olet kuitenkin töissä. Sitä paitsi opiskelu pienten lasten kanssa on aivan eri juttu kuin sinkkuna, joka ei käy ollenkaan töissä ja jolla on 24 h/vrk aikaa opiskella.

Lisäksi vaikutat olevan jo perusarvoiltasi yritteliäs kun et halveksi hanttihommia, vaan teet niitä mieluummin kuin menet sossun luukulle. Ystäväni ei suostu edes harkitsemaan esim siivousduunia, vaan hakee rahaa yhteiskunnalta.

Veikkaan, että taustalla on jotain mitä et tiedä. Esim. masennusta tai muuta mt-ongelmaa. Ei ne sossustakaan anna rahaa, jos vaan makaa kotona. Tai ei ainakaan loputtomiin.

Mikset kysy suoran, miksi opiskelut jäivät kesken?

Otsikon kysymykseen antaisin aika pessimistisen vastauksen. En usko, että voit auttaa ellei ystävä itse halua auttaa itseään tai tulla autetuksi. Mulla oli vähän vastaava kaverisuhde aikaisemmin. Aikani jaksoin tsempata ja kutsua kylään ja kysellä. Nyt ei juurikaan enää nähdä, mutta auttaa yritin.

Yhteistyössä