VOIKO palan tunne kurkussa johtua niskan seudun jäykkyydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kauhee ahdistava tunne kurkussa ja niskat on tosi jumissa.
Ahdistaa muutenki moni asia. Ja vielä ko koko ajan kurkkua karvastelee ni vähintääkin pelkään että on syöpä. Kurkkua kuivaa ja karvastelee.

[QUOTE="...";26851215]enemmän sopiis närästykseen. Muita oireita ei välttämättä tarvi olla ku kurkun kuivuus ja palan tunne.[/QUOTE]

ai närästyksessä vai syövässä vai missä?

No mulla ainakin johtui. Kesti kuukauden ja tietenkin pelkäsin pahinta :D Monen viikon lihasrelaksanttikuuri kera kipulääkkeiden lopulta auttoi. Varmaan myös asian märehtiminen ja siitä ahdistuminen vain pahensi tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;26851228:
No mulla ainakin johtui. Kesti kuukauden ja tietenkin pelkäsin pahinta :D Monen viikon lihasrelaksanttikuuri kera kipulääkkeiden lopulta auttoi. Varmaan myös asian märehtiminen ja siitä ahdistuminen vain pahensi tilannetta.

Toivottavasti minullakin.
Mä alan kohta kurkussa näkeen vaikka mitä patteja ja viiruja ja vaikka mitä. Ja ei tämä netin selaaminen auta asiaan yhtään.
Mitä muita oireita sulla oli?

[QUOTE="vieras";26851236]Toivottavasti minullakin.
Mä alan kohta kurkussa näkeen vaikka mitä patteja ja viiruja ja vaikka mitä. Ja ei tämä netin selaaminen auta asiaan yhtään.
Mitä muita oireita sulla oli?[/QUOTE]

Pahin oire oli se kamala klöntti kurkussa ja jostain syystä myös limaisuus. Siitä se alkoi, Seuraavaksi tuli jotenkin heikko ja höttelö olo. Ihan kuin ei veri kiertäisi päähän. Hengittäminen kävi myös työlääksi(joten tietenkin veikkasin seuraavaksi keuhkosyöpää :D ) Siinä vaiheessa kun vasemmasta kädestä katosi tunto, uskoin, että ei kyse ole syövästä vaan niskoista :D Ja varmasti mukana oli myös ahdistusta, koska oireet selvästi pahenivat kun jäin yksin ja kun yön pimeinä tunteina googletin sairauksia. Sain sitten lopulta monen lääkekokeilun jälkeen jonkun tosi tehokkaan särkylääkkeen(joku Ketesse tjs.) ja myös masennuslääkkeen jota käytetään myös lihasrelaksanttina. Reilun viikon kun noita popsin niin jännitys laukesi, eikä ole tullut takaisin.

Ihan samat oireet on minullakin. Mut varmaan on syytä käydä silti lekurissa jos se ei ookkaan sama asia. Niskat on kyllä niin jumissa että en päätä saa käännettyä.

Se palan tunne johtuu juuri siitä ahdistuksesta. Mulla ajoittain taipumusta tuohon ahdistukseen ja silloin oireita ovat juuri tuo palan tunne kurkussa, ahdistus, sormien ja jalkojen pistely/puutuminen, kämmenien hikoilu, epätodellinen olo, tunnen itseni huonommaksi kuin muut, erilaiset vakavan sairauden pelot yms.. Kuulostaako tutulta?

Ihan tutulta kuullostaa. Meillä on todellakin nyt uus elämänvaihe alkamassa ja jännittää kaikki. Mut tätä on jatkunu koko kesän ni pakko käydä näytillä jo ettei siellä nyt kummiskin ole jotain vakavampaakin:o

Kirjotan tänne, jos joku yhtä epätoivoinen lukisi niin kun itse olen ollut. Mulla oli koko ajan palan tunne kurkussa, kesti yli 8 kuukautta. Kaula on ultrattu, kilpirauhasen vajaatoimintakin lääkityskokeilussa. Oon pitkään maininnut lääkärille myös pahoista närästysoireista, kukaan ei ole edes katsonut kurkkuun ja se pelon tunne on vieläkin jos onkin kurkkusyöpä.
Mutta nyt on pakko jakaa mun kokemus miten sain sen pois itseltäni. Olen hoikka mutta tulihan sitä syötyä kaikkea pullaa yms jatkuvasti kun lapsi päikkäreillä. Yöllä pyöri vatsassa ja närästi. Vuoden alusta mulle riitti. Otin kokeiluun ruokavalion missä on suht pitkät ruokavälit, juoda ei saa kun vettä välissä. Lopetin myös maidon käytön ja tosiaan syön mahdollisimman emäksistä ruokaa. Nyt sain sillä ton pois. IHAN KAMALA OIRE ja ihan älytöntä ettei tohon saa terveyskeskukselta muuta kun vinkkiä jos ahdistaa. No kai nyt ahdistaa jos tuntuu kun kaulassa pyöris kasvain. Närästys siis ainakin on ollut kun olen sen saanut ainoastaan ruokavaliolla aisoihin. Toivottavasti ei ole mitään limakalvovauriota kehittynyt kun ei kukaan tutki. Noh säästetäänhän sillä se tämän vuoden budjetti mutta ikäväähän se on kun tällaiset vaivat voi olla myös vakavia niin sitten budjetit menee vähän pieleen.

Olenkohta 14 v poika ja mulla on ollut paha astma jo kauan nyt mullakin on ollut tuo palan tunne kurkussa kohta kuukauden ja sain nyt antibioottikuurin kyllä se vähän autto. Se oli amorion 750 mg tiedättekö auttaisko penisiliini tai muu vahvempi lääke paremmin. Ja kurkku on kipeä ja lievää kuumeen nousua sekä pistää sydämmeen ja keuhkoihin.oliko samaa tunnetta kellää?

[QUOTE="Vieras";27951248]Olenkohta 14 v poika ja mulla on ollut paha astma jo kauan nyt mullakin on ollut tuo palan tunne kurkussa kohta kuukauden ja sain nyt antibioottikuurin kyllä se vähän autto. Se oli amorion 750 mg tiedättekö auttaisko penisiliini tai muu vahvempi lääke paremmin. Ja kurkku on kipeä ja lievää kuumeen nousua sekä pistää sydämmeen ja keuhkoihin.oliko samaa tunnetta kellää?[/QUOTE]

Antibiootit voivat ärsyttää vatsaa ja siitä seuraa närästystä. Välttämättä sitä ei huomaa kuin palan tunteena kurkussa. Onko teillä kotona mitään närästyslääkettä, esim. Rennietä? Myös maidon juominen saattaa auttaa. Tarkista kuitenkin antibiootin käyttöohjeesta, onko siellä rajoituksia maitotuotteista.

Jos sulla on lämmön nousua ja pistosta keuhkoissa, niin käy vaikka kouluterkkarilla tai soita terveyskeskukseen päivystävälle sairaanhoitajalle. Tietävätkö vanhempasi asiasta? Joka tapauksessa lääkärireissu olisi nyt paikallaan. Paranemisia!

Tietävät ne. Olen käynyt sairaalassa hengenahdistuksen takia 6 kertaa viikon sisällä hengittämässä spiiraa. Harrastan myös hiihtoa sm- tasolla ja olis sm kisat tulossa mutta en ole voinut treenata kuukauteen syykekkin tavallista korkeampi ja hengensaaminen vaikeaa. Kiitos!

[QUOTE="Vieras";27951496]Tietävät ne. Olen käynyt sairaalassa hengenahdistuksen takia 6 kertaa viikon sisällä hengittämässä spiiraa. Harrastan myös hiihtoa sm- tasolla ja olis sm kisat tulossa mutta en ole voinut treenata kuukauteen syykekkin tavallista korkeampi ja hengensaaminen vaikeaa. Kiitos![/QUOTE]

Oho, sulla on kyllä astma tosi huonossa tasapainossa. Hyvä, että olet saanut hoitoa ja vanhempasi tietävät, joten lääkäriasiatkin lienevät kunnossa. Ennen kisoja sinulla lienee aika lääkärille? Toivottavasti paranet täysin kisoihin, onnea matkaan.

[QUOTE="Vieras";27951248]Olenkohta 14 v poika ja mulla on ollut paha astma jo kauan nyt mullakin on ollut tuo palan tunne kurkussa kohta kuukauden ja sain nyt antibioottikuurin kyllä se vähän autto. Se oli amorion 750 mg tiedättekö auttaisko penisiliini tai muu vahvempi lääke paremmin. Ja kurkku on kipeä ja lievää kuumeen nousua sekä pistää sydämmeen ja keuhkoihin.oliko samaa tunnetta kellää?[/QUOTE]

Kärsin pari vuotta sitten aivan samanlaisista oireista yli vuoden ajan, eikä tutkimuksissa löydetty mitään. Lopulta sain oireet kuriin ihan samalla tavalla kuin 'knölli' edellä. Varsinkin maitotuotteista luopuminen auttoi huomattavasti. Närästys voi nimittäin pahentaa astmaoireita, mäkin jouduin tuon vuoden aikana turvautumaan inhalaattoriin ensimmäistä kertaa n. 10 vuoteen.
Huono ryhti ja esim. palleatyrä voivat myös aiheuttaa närästystä ja palan tunnetta kurkussa.
Toivottavasti apu löytyy, ja onnea kisoihin!

Amorion saattaa pahentaa astma ja allergiaoireita, joten kannattaa seurata vaikuttavuutta ihan siltäkin kannalta ja mennä tarvittaessa uudestaan lääkäriin.

Itse olen kans viime aikoina hämmästellyt palan tunnetta kurkussa. Lisäksi vatsakipu, närästystä johon minulle on kirjoitettu Nexiumia koska minulla oli muutama vuosi sitten vatsahaava. Ensin närästys sitten palan tunne ja nyt pari päivää huimannut ja pää kipeä. Googletinpa tietenkin ja keuhkosyöpää pelkään. Tämä ketju kyllä helpotti, jos kyse olisikin hartia jumista koska ne ovat aivan jumissa. Tai närästyksestä. Saatan kyllä soittaa ajan lääkärille.

Yhteistyössä