Voiko pakottaa alatiesynnytykseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raskaus vasta alussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raskaus vasta alussa

Vieras
Hei!

Jos vaadin ehdottomasti section pelon takia, niin voiko joku pakottaa minut kuitenkin synnyttämään alakautta?

Saan asian takia paniikkikohtauksia ja valvon yöt.

Haluaisin vastauksia vain kysymyksiini, en käännytyspuheita tai tietoa section vaarallisuudesta. Niitä minä olen tutkinut jo useamman vuoden, joten oikean tiedon puute ei aiheuta tätä pelkoani.

Jos joku ystävällinen voisi vastata? =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2006 klo 12:59 Raskaus vasta alussa kirjoitti:
Jos vaadin ehdottomasti section pelon takia, niin voiko joku pakottaa minut kuitenkin synnyttämään alakautta?

Periaatteessa ei voi, mutta käytännössä voihan se tilanne tulla että synnytät alakautta. Tämän voit välttää vain keksimällä keinon millä pitää vauva mahassa. Potilaslaki voi olla aika turhanpäiväinen kirja jos vauva päättää syntyä.

Tässä oli nyt heti ekassa lauseessa "vaadin" ja "pakottaa". Ok, halusit vain suoria vastauksia ja varmaan siksi, mutta jatkossa suosittelen lähtemään asiallisesti liikkeelle. Kyllä pelkosektiot ovat aika yleisiä nykyään ja se on mahdollista saada. Riskit sinulle tuleekin kertoa. Kuuntele ne, älä ota painostuksena tai käännyttämisenä, ja kerro kantasi.

Mielestäni kyllä kysyin ihan asiallisesti. Haluan tietää, että mitä teen asian suhteen, koska tällaisessa olotilassa en pysty koko raskautta elämään ja vielä minulla on kuitenkin mahdollista keskeyttää tämä raskaus...

Mutta vastauksestasi siis voi päätellä, että tulen joutumaan alatiesynnytykseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.12.2006 klo 13:25 raskaus vasta alussa kirjoitti:
Mielestäni kyllä kysyin ihan asiallisesti. Haluan tietää, että mitä teen asian suhteen, koska tällaisessa olotilassa en pysty koko raskautta elämään ja vielä minulla on kuitenkin mahdollista keskeyttää tämä raskaus...

Mutta vastauksestasi siis voi päätellä, että tulen joutumaan alatiesynnytykseen.

Missään nimessä ei kannata panikoida ihan vielä, ennenkuin edes keskustelet asiantuntijoiden kanssa. Onneksi suomessa synnytyspelko otetaan jo tosissaan, siis että ammattihenkilökunta myöntää sen olevan todellinen ongelma. Itse kärsin aikanaan synnytyspelosta, lamaannuttavasta sellaisesta, mutta "ongelma" oli että pelkäsin kirurgisia toimenpiteitä vielä enemmän joten sektiokin oli poissuljettu...

Palkosektio on aivan mahdollinen, joskin täällä kun lukee keskusteluja niin tulee olo että kovasti on alueellisia eroja. Mutta sehän ei saisi olla niin.

Ainoastaan sinun kantamasi vauva saattaa "pakottaa" sinut alasynnytykseen, päättämällä esim syntyä ennenaikaisesti, vaikka sektioaika olisi sovittu. Mutta sitäkin varten on hyvä keskustella valmiiksi suunnitelma, jotta sitten synnytyksen jo käynnistyttyäkin sektio on mahdollinen. Mutta synnytys on valitettavasti jotain, jota ei voi estää kun se etenee, jos lääkäri nostaa siinä tilanteessa kädet pystyyn.

Vähän sekavaa tekstiä, tiedän. Mutta yritän nyt rohkaista ottamaan asian esiin ennen hätiköityjä päätöksiä, sekä kuvittelemaan mielessäsi vastasyntynyt lapsesi, sitten se mitä olet valmis tekemään saadaksesi tuon hetken.

Paljon onnea tulevasta vauvasta, toivottavasti pystyt nauttimaan raskaudestasi! :flower:

Ymmärrän hyvin mistä puhut ja mitä nyt menet läpi.

Itsekin mietin ihan loppuun asti aborttia vaihtoehtona, sillä tällaisessa paniikissa eläminen on mielestäni aivan hirveää. Kun aborttiin vielä oli mahdollisuus minulle vakuuteltiin neuvolassa yms. että saan varmasti pelkosektion ja ketään ei pakoteta synnyttämään alateitse. Jotenkin sain edes jonkinlaista toivoa niistä vakuutteluista.

No nyt kun aborttia en enää pysty tekemään ei pelkosektion saaminen tunnu läheskään niin helpolta eikä kukaan enää yritä vakuutella, että sen saisin. Sitä en tiedä olisinkin aborttia ikinä lopulta kuitenkaan pystynyt tekemään, sillä en luonteeltani ole sellainen ihminen.

Tämä raskausaika on kuitenkin ollut yhtä #&%?$!*ä ja en olisi ikinä voinut kuvitella, että voisin tähän jamaan mennä. Päivisin en tee juuri muuta kuin makaan sängyssä ja itken. Kaikki läheiset ihmissuhteeni ovat paljolti kariutuneet ja tuntuu kuin itselläni ei riittäisi nykyään voimia edes mennä kauppaan.

Lastani toki koen rakastavani paljon ja hänestä en haluaisi ikinä luopua, mutta en tiedä kestänkö loppuun asti, jos minulle ei pelkosektiota myönnetä. Tällaista pelossa elämistä en toivo kenellekään ja mielestäni pelkosektio tulisi myöntää äideille paljon nykyistä aiemmin, jotta raskaudesta pystyisi edes jotenkin nauttimaan.

Ystäväni sai sektion synnytyspelon vuoksi, mutta se vaati psykiatrin lausunnon. Onhan mahdollista että voimakkaan pelon vuoksi joutuu jopa psykoosiin, siksi ei ole kenenkään edun mukaista pakottaa ketään synnyttämään alakautta. Kannattaa neuvolassa puhua asiasta, jos jää sellainen olo että siellä ei oteta tosissaan, niin sitten yhteys suoraan mielenterveystoimistoon.

Eli jos saan vaikkapa yksityiseltä psykiatrilta lausunnon, etten mielentilani takia "kykene" alatiesynnytykseen enkä kestä tällaista stressiä koko odotusaikaa niin se voisi auttaa section saamisessa?

En todellakaan halua sectiota sen takia, että paikat menisivät pilalle vaan ihan muista syistä. Aborttikaan ei tietenkään tunnu oikealta vaihtoehdolta, mutta onhan se koko ajan mielessä...
Pelkään lisäksi, että sairastun tämän kaiken takia uudestaan anoreksiaan, josta olen nyt "parantunut", koska en pysty edes tällä hetkellä syömään ja koko elämäni tuntuu menevän pilalle...

Kyllä, ja sun kannattaa varmaan aika aikaisessa vaiheessa hommata lausunto ja sectiolupaus/-aika, jotta pystyt nauttimaan raskausestasi, etkä turhaan panikoi. Se ei ole hyväksi sinulle eikä vaavillesi.

Ok, mutta voiko sen lupauksen ajan sitten saada jo alkuvaiheessa?
Olen kuullut vähän kahdenlaisia juttuja,jotkut sanovat, että vasta sitten kun on vajaa kuukausi laskettuun aikaan, en kyllä kestä odottaa niin kauan...

Voikohan sitä lääkäriä sitten ehkä vaihtaa välillä tai jotain?

Mitenköhän tämä tilanteeni vaikuttaa vauvaan, kun en vaan pysty nukkumaan enkä oikein syömäänkään, tuleekohan sikiöön vaurioita?

Kaikkein kauheimmalle tässä tuntuu se, että kun mistään ei saa varmaa vastausta, että voidaanko minulle olla antamatta sitä päätöstä?

Kaipa se psykiatrin lausunto ainakin jotain luulisi painavan ja tämä tilanteeni?

Hankkiudu pelkopolille pian, niin saat asiaa eteenpäin. Kukaan täällä ei voi sanoa, miten tulee käymään, kun asia tosiaan riippuu ihan paikkakunnsata/lääkäristä/sairaalasta. Joillekin ei ole annettu pelkosektiota, vaikka on kuinka parkunut ja uhannut ties millä ja joku muu saa sen ihan vaan ilmoittamalla, ettei suostu synnyttämään alakautta.

mistä sulle on synnytyspelko ehtinyt tulla kun raskaus vasta alussa?
toivon että saat sen pelkosektion mutta tuntuu että tosi yleistä tuo pelko.varmaan syynä se että tietoa liikaa saatavilla nykyään.kyllä varmaan joakista pelottaa jos kaikki kauhutarinat lukee!

\

Ja mielestäni minä vastasin asiallisesti. Miten päättelet vastauksestani, että tulet joutumaan alatiesynnytykseen? Noh, voin sanoa ihan suoraan, että tulet kuulemaan "käännytystä" alatiesynnytykseen. Jos siinä vaiheessa asenteesi on "Voi että, minut siis pakotetaan synnyttämään" niin näin tulee myös käymään. Sinun pitää olla varma, että haluat sektion. Ja kun olet niin myös saat sen. Sanot sen vaan niin monta kertaa kuin on tarve. Äläkä turhaan ota vinkkiäni keskustella asiallisesti (se ei tarkoita ettei olisi päättäväinen!) #&%?$!*. Itselleni on tehty pelkosektio enkä sitä saanut "ette voi pakottaa, vaadin vaadin vaadin" puheilla vaan asiallisella keskustelulla. Ja ei, et ole missään vaiheessa väittänytkään, että menet asiasta inttämään ja kitisemään. Ihan vain varmuuden vuoksi tämä (koska monet todella neuvovat menemään lääkärin luo potilaslaki kourassa...).

Kukaan ei sinulle voi 100% varmasti sanoa, että et joudu synnyttämään alakautta. Mutta juuri tuolla "jos keksit keinon pitää vauva mahassa" tarkoitin sitä, että se on sitten muusta kuin lääkäreisä kiinni jos niin käy. Eli vauvasta. Sektiopäätöksen tulet mitä suurimmalla todennäköisyydellä saamaan jos pysyt kannassasi. Kukaan muu ei sinua voi pakottaa alakautta synnyttämään kuin vauva.

Riippuu ilmeisesti paikkakunnasta missä vaiheessa päätöksen saa. Asennoidu, että päätös tulee. Ennemmin tai myöhemmin jos sen itse haluat vielä pelkopolien jälkeenkin.

Älä ainakaan yöuniasi menetä asian suhteen!
Hakeudu nyt ensin sinne pelkopolille ja sitä kautta lähde selvittämään asiaa. Ja jos neuvolasta et saa lähetettä pelkopolille niin voit soittaa sinne itsekin!

Oletko ajatellut että vaikka saisitkin seksio lupauksen ja lapsi alkaakin syntyä aikasemmin. Kaikilla kivut ei ole niin kovia että itse huomaat koska avautuminen alkaa. Sitten kun menet sairaalaan on yö ja synnytys niin käynnissä ettei seksiota keretä tehdä. Lääkäreitä kun on yöllä rajallinen määrä ja he voivat olla varattuna juuri silloin kun tarvisit sen sektion. Ja voihan olla että olet reissussa ja joudut toiseen sairaalaan kun mihin sektio olisi "varattuna". Kaikenlaista voi sattua.

Olen itse kaksi lasta alakautta synnyttänyt. Eka synnytys oli pitkä ja sain kaikkea mahdollista kivunlievitystä. Toinen olikin nopea ja luomuna siis tuli. Kipeetä se tieten teki, mutta itse koin tämän nopeamman paljon helpommaksi kuin ekan ja itse toivuin muutenki nopeammin. Eli hengissä siittä selviää.

Kannattaa hieman miettiä lukeeko toisten kamalia synnytyskertomuksi koska silloin pelot vain kasvaa. Ei kannata alkaa turhista stressaamaan vaan nauti odotuksesta.

poltot on ne mitkä sattuu ja SAMAT POLTOT on kesketttksessäkin, eli et säästt sitä kautta kivuilta!!!!

\

poltot on ne mitkä sattuu ja SAMAT POLTOT on kesketttksessäkin, eli et säästt sitä kautta kivuilta!!!!

\

\

\

\

\

\

Yhteistyössä