Voiko opiskella lähihoitajaksi iltaopintoina, jos hoitaa lasta kotona päivät? Eli ilman töitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mokonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mokonen

Vieras
Mahassa kasvaa pieni ihmisen alku ja jäin miettimään nyt jo tulevaisuutta. Opiskelen siis lähihoitajaksi nuorisopuolella, olen 20v.

Miten iltaopinnot käytännössä järjestetään? Olen ajatellut että silloin pitää olla päivätöissä, ja illalla sitten sivussa opiskellaan tutkinto. Mutta miten on? Tarkoitus on jatkaa opintoja aikuispuolella sitten kun lapsi on 2-3v. Sen näkee sitten miten hyvin viihdyn pelkästään kotona. Mutta miten tuo iltaopiskelu? Tietääkö kukaan onko mahd työttömänä opiskella iltakoulutuksena? Saisi hoitaa lasta hieman enemmän kotona, tietysti jossain vaiheessa pitää hoitokin järjestää.

Ei sitä koko opiskelua pysyt suorittamaan iltaopintoina. Ainaki harjotteluissa joutuu väkisinki myös päivähommia tekemään. Ja onko ihan oikeesti noita teoria jaksojakaan mahdollista tehdä kokonaan iltaisin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse opiskelin lähihoitajaksi illalla ja hoidin omia lapsia päivät. Mitenköhän voi yhdistää nuorisopuolen opinnot akuisten näyttötutkintoon?

Ainii, työssäoppimisia on useempi kuukausi. Omat lapset oli silloin päiväkodissa.

Toinen kysymys oliskin sitten, että onko kokemusta nuorisopuolelta aikuispuolelle hyppäämisestä? Saan tämän ensimmäisen vuoden suoritettua nuorisopuolella ennen äippälomaa, eli KaTu näyttö tulee tehtyä ja yksi jakso hohun teoriaa. Kuinka sitten kun jatkan aikuispuolella? Saako KaTu näytön ns hyväksiluettua suoraan vai täytyykö tehdä aikuispuolenkin näyttö erikseen?

Kuinkapaljon iltaopiskelussa on teoriaa, kuinka paljon työharjoittelua? Mietin juuri tätä että jos saisi lapsen hoitoon harjoittelujen ajaksi, ja muuten olisi kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja mokonen:
Toinen kysymys oliskin sitten, että onko kokemusta nuorisopuolelta aikuispuolelle hyppäämisestä? Saan tämän ensimmäisen vuoden suoritettua nuorisopuolella ennen äippälomaa, eli KaTu näyttö tulee tehtyä ja yksi jakso hohun teoriaa. Kuinka sitten kun jatkan aikuispuolella? Saako KaTu näytön ns hyväksiluettua suoraan vai täytyykö tehdä aikuispuolenkin näyttö erikseen?

Voit vaihtaa aikuispuolelle, ja koulukohtaista on mitä hyväksyvät.

Itse olen nyt aikuispuolella iltaopiskelijana (lähihoitajaksi). Meillä koulua vain iltaisin + joskus lauantait, mutta työssäoppimisjaksot + näytöt osittain päiväsaikaan. Olen itse saanut järjestettyä niitäkin paljon iltaisin/viikonloppuisin, mutta tämä riippuu paljon koulusta, opettajasta, työssäoppimispaikasta ja omasta sinnikkyydestä. Itse en nyt ensimmäisenä vuonna joudu todennäköisesti tekemään kuin muutaman arkipäivän päivävuoroa (aikuispuolellahan koulutus on kaksivuotinen, ja ekana vuonna suoritetaan perusopinnot kokonaan).

Sillä ei ole merkitystä mitä teet päivisin (töitä, hoidat omia lapsia), meidänkin ryhmässä osa töissä, ja osa omien lasten kanssa kotona.

En tiedä miten siirtyminen nuorisopuolelta aikuispuolelle muuten onnistuu, mutta jo suoritetut opinnot kyllä hyväksytään jos vaikka vaihdat koulua, kunhan kurssit on kokonaan suoritettu hyväksytysti ja sinulla on niistä todistus.

Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Onnistuu vaihto nuorisolta aikuistenpuolelle, mutta joudut kaikki näytöt tekemään uudestaan. Myös ne mitkä olet jo suorittanut.

Joutuuko näytöt tosiaan tekemään uusiksi? Enpäs tätä tiennytkään!

Jooh ajattelinkin että näytöt joutuu tekemään uusiksi. :/ Nooh eipähän ole kuin yksi näyttö jolle täytyy tehdä toiseen kertaan näyttösuunnitelma :D Tiedän siis että aikuispuolella on enemmän kriteerejä näytöissä. Miten perheellisiltä on sujunut aikuisopiskelut?

Ei meillä ainakaan joudu näyttöjä tekemään uudestaan, jos hyppää nuorten puolelta aikuispuolelle (saman oppilaitoksen sisällä). Harmi vaan ettei aikuispuolella ole tilaa, eli sinne ei pääse :(

Riippuu koulusta pitääkö näyttöjä tehdä uudestaan. Itse opiskelin omniassa ensin vuoden nuorisopuolella ja sitten siirryin aikuisopiskelijaksi iltapuolelle. Olin just tuon saman näytön suorittanut, ja jatkoin suoraan hoitoon ja huolenpitoon. Mulla oli koulua ma-to 17-20.30 ja lasta hoidin päivät. Työharjoittelut (5-7vk kpl ) Lapsi oli päiväkodissa, niinkuin illatkin kun olin koulussa. (Lapsi siis vuorohoidossa ). Työharjoittelutkin voi monesti järjestää niin, että tekee pääasiassa iltavuoroja, ja muutaman aamun. Edellyttää toki sitä, että harjoittelu paikka on sellainen, missä ollaann töissä useammassa vuorossa.

Yhteistyössä