Voiko opiskelijoista kieltäytyä synnytyksessä/tutkimuksissa?

• Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"kyllästynyt"
Kyse yliopistollisesta sairaalasta.

Olen joutunut tökittäväksi koekaniiniksi kahden aiemman raskauden kohdalla (kaikki ei aina mennyt kovin hyvin) ja nyt olo on vähän itsekäs ja haluaisin keskittyä itse asiaan rauhassa ilman opiskelijan harjoitustyynynä tms. olemista.

Onko minulla oikeus kieltäytyä opiskelijan läsnäolosta tutkimusten, synnytyksen, sektion tai jopa synnyttäneiden osastolla oloaikana?

-Kiitos

"äiti"
[QUOTE="kyllästynyt";24162518]Kyse yliopistollisesta sairaalasta.

Olen joutunut tökittäväksi koekaniiniksi kahden aiemman raskauden kohdalla (kaikki ei aina mennyt kovin hyvin) ja nyt olo on vähän itsekäs ja haluaisin keskittyä itse asiaan rauhassa ilman opiskelijan harjoitustyynynä tms. olemista.

Onko minulla oikeus kieltäytyä opiskelijan läsnäolosta tutkimusten, synnytyksen, sektion tai jopa synnyttäneiden osastolla oloaikana?

-Kiitos[/QUOTE]

ON.

Multa ainakin on aina kysytty saako opiskelija olla mukana, olen antanut olla ja esim. kahdessa synnytyksessä mun kohdalle on osunut niin ihanat opiskelijat (kätilö ja kandi) että lämmöllä muistelen vieläkin :)
Mutta siis toki saat kieltää.

Khimaira
On oikeus kieltäytyä.
Mä olen antanut opiskelijoiden olla mukana, mutta mitään en ole antanut tehdä. Mulla on kaikki lapset tulleet sektiolla, joten synnärillä on aina ollut opiskelijoita pällistelemässä haavaa, ym.

"vieras"
Lapsettomuus hoitojen aikana (6kk) ihan totuin niihin opiskelijoihin tutkimus huoneessa. Kerran myös gynellä käydessäni tapahtui niin. Ensimmäinen kerta tuli hieman yllättäen kun olin jo odotushuoneessa. Hoitaja tuli tiedustelemaan asiaa ja suostuin. Ensin hieman jännitti ja ujostutti kun olin ajellut karvatkin, vaikka ainahan niin olin tehnyt..
Lekurin ja asiallisten hoitajien varmuus kuitenkin rauhoitti ja ei siinä sen kummempaa. Pitäähän näiden oppilaidenkin päästä "tositilanteeseen" ennen valmistumista.

har
On oikeus kieltäytyä. Ja siinä samalla voi pienen hetken tuntea kiitollisuutta niitä kohtaan jotka sallivat opiskelijoiden osallistua koska muuten ei olisi valittavana niitä kokeneita valmistuneita hoitajia.

"kipinä"
Mulla oli lekuriopiskelija toisessa synnytyksessä. Ei mua yhtään haitannut. Oli kyllä ujo ja hiljainen. Pitkään mietin että jotain tuttua tuos tyypissä on, ja selvis että oli Kotikadun entinen näyttelijä :D Tosin ihan oikeesti lekuriopiskelijana...

Kyllä,
kummallakin kerralla kysyttiin (naikkarilla) synnytyksessä että sopiiko kätilö-opiskelijan olla mukana,eli olisin voinut kieltää.Kummallekkin kerralle sattui erinomaisen mukava opiskelija.Miespuolista opiskelijaa en olis ottanut.

"apsi"
On oikeus kieltäytyä. Ja siinä samalla voi pienen hetken tuntea kiitollisuutta niitä kohtaan jotka sallivat opiskelijoiden osallistua koska muuten ei olisi valittavana niitä kokeneita valmistuneita hoitajia.
Juu enköhän kuitenkin ole osaltani antanut jo opiskelijoiden harjoitella minulla ja lapsillani aiemmissa raskauksissa/synnytyksissä.
Aiemmissa raskauksissa/synnytyksissä kaikki asiat eivät menneet ihan putkeen, niin nyt toiveena olisi aloittaa uuden tulokkaan kanssa ihan rauhassa ilman sähellyksiä mm. opiskelijoiden osalta :)

Yhteistyössä