Voiko olla vaarallista, kun 'mahaa' ei vielä 6. kuulla ollenkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut..

Vieras
Voikohan tuollainen kieliä jostakin vakavasta sairaudesta/ tai uhasta sikiön terveyttä kohtaan, jos vauvavatsa ei ole kehittynyt vielä 6. kuun puolessa välissäkään?
On vain pieni 'pömppö'-alavatsa, mutta siitä ei edes bikinit päällä kukaan huomaisi tai hoksaisi, että on raskaana. Vain näyttäisi siltä, että on pieni turvotus/syönyt todella hyvin vähän aikaa sitten. Pömppövatsa on vain siinä juuri navan alla, sitä ylemmäksi ei tuo "vauvamasu" ylety.

Jotenkin vaan käynyt mielessä kaikenlaisia ajatuksia, kun kaikilla tuntuu mahan olleen näkyvillä jo vikoilla 16.-18. viimeistään. :( Vauva kuitenkin potkii paljon joka päivä.

Varmaan on sisällä sen verran tilaa kohdulla kasvaa, ettei ole "tarvinnut" tulla pömppöä kummempaa. Esim taaksepäin kallistunut kohtu ja "pitkä keskivartalo" tmv. Ei kaikilla tule jättipalloa ollenkaan ja joillain vasta ihan lopussa :) mutta neuvolasta kyllä pistävät eteenpäin jos aihetta huoleen..

Niin,,.. Oon vaan miettinyt, että oiskohan pahahko raskauspahoinvointi voinut jotenkin aiheuttaa jonkun "imeytymishäiriön" sille. Oksentelen yhäkin päivittäin, välilä aina viikossa pari paastopäivää, kun mikään ei pysy sisällä. Syön viikossa suunnilleen saman verran, mitä pienehkö nainen syö PÄIVÄSSÄ. :(

Varmaan on sisällä sen verran tilaa kohdulla kasvaa, ettei ole "tarvinnut" tulla pömppöä kummempaa. Esim taaksepäin kallistunut kohtu ja "pitkä keskivartalo" tmv. Ei kaikilla tule jättipalloa ollenkaan ja joillain vasta ihan lopussa :) mutta neuvolasta kyllä pistävät eteenpäin jos aihetta huoleen..

Niin, no näitä "vartalonrakenne" -juttuja oonki kuullut, mutta omasta mielestäni mulla on niin lyhkänen vartalo joka suuntaan. Olen myös hyvin hoikka ja laihtunut vähän raskauden aikana pahan pahoinvoinnin takia..

Niin,,.. Oon vaan miettinyt, että oiskohan pahahko raskauspahoinvointi voinut jotenkin aiheuttaa jonkun "imeytymishäiriön" sille. Oksentelen yhäkin päivittäin, välilä aina viikossa pari paastopäivää, kun mikään ei pysy sisällä. Syön viikossa suunnilleen saman verran, mitä pienehkö nainen syö PÄIVÄSSÄ. :(

Mulla oli esikoisesta hyvin runsasta pahoinvointia 24/7 koko raskauden ajan ja maha oli iso ja niin oli vauvakin!

Tuskin tuossa sun on mitään ongelmaa jos rakenneultrassa kaikki ok, neuvolassa ei olla puututtu mitenkään ja tunnet vauvan liikkeitä.

Joillakin on pieni vatsa koko raskauden ajan, yhdenkin tutun raskautta ei olisi huomannut edes rv41, kun oli niin pieni maha.

Millasia mittoja olet saanut ultraäänitutkimuksessa? Onko lääkäri/kätilö maininnut, että olisi pienempi mitä viikot edellyttää vai onko aina vastannut mittoja? Ultrassahan se koko näkyy oikein!
Mulla on nyt viikkoja 30+ ja ihan hiljattain vasta on tuttavat alkaneet huomaamaan, kun olen hiukan yrittänyt peitellä tähän saakka :D Ja mun kohdun pohjan korkeus on mennyt koko ajan yläkäyrän yläpuolella....

Voihan se olla, mutta todennäköisesti ei todellakaan ole, kun neuvoloissa olet käynyt ym. kyllä ne siellä asiaan puuttuu. Se on niin rakenne kysymys.. käy kattoo odottajien puolelta masukuvia niin siellä näkyy niitten pallomahojen joukossa myös pikkupömppöjä vaan.. HUOLI POIS!!!

Mulla ainakin joka kerta neuvolassa mittanauhalla mitattiin kohdun koko, et kyllähän sitä tarkkaillaan ja varmasti sut oltais laitettu eteenpäin jos siellä jotain vikaa olis.

Mulla ollut mollemmilla kerroilla aika pieni maha, esikoinen syntyi heinäkuussa ja joskus vapun jälkeen vasta alkoi ulkopuolisille kunnolla näkyä. Sitten kyllä kasvoi ihan hyvin, mutta oli loppuun asti sellainen ettei takaapäin nähny mitään. Toinen syntynyt maaliskuun lopussa, eikä esim. jouluna otetuissa kuvissa näkyny vielä mitään.

Molemmilla kerroilla, neuvolassa vähän mietitty tuota "pienuutta" ja povattu pientä, alle 3 kilosta vauvaa. Etenkin kuopuksen kohdalla, mutta olivat kuitenkin esikoinen 3,5kg ja kuopus 3,8kg ja siis tosiaan kuopuksesta oli pienempi maha. Ja molemmat syntyneet vielä hiukan ennen laskettua.

Itse olen hyvin hoikka 167/50 ja kovasti on ihmetelty missä ne vauvat ovat olleet, kun kuitenkin ihan hyvän kokoisia olivat. Kuopus oli todella "kippura" vauva, meni lähes 2kk että jalat vetristyi, kai se raukka vaan oli niin ahtaalla siellä :/

Mä sain 6v sitten esikoisen helmikuussa, muistan vieläkin kun kotiuduttiin (lapsi syntyi rv41+3) niin taloyhtiön huoltomies oli vain miehelle todennut että "ai te saitte tuollaisen". Luuli vain että olin hieman lihonnut toppatakkini alla. Noin rv30 paikkeilla syntyi lapsen serkku, niin silloin isänsä äiti tokaisi että "Onko sulla sittenkään tuolla vatsassa mitään?" Toisesta lapsesta raskaus näkyikin sitten jo rv10 ihan kunnolla.

Ja mitä tulee tuohon imeytymiseen, en todellakaan tiedä faktoja mutta tässä omakohtaista kokemusta juurikin esikoisen raskausajasta. Oksentelu alkoi suurinpiirtein rv7 paikkeilla ja oksensin 10 viikkoa putkeen, hyvä jos jogurtti ja vesi pysyi sisällä. Jossakin vaiheessa uhkailivat tiputukseen joutumisella ellei paino olisi alkanut nousta. Hemoglobiini laski tasaisesti koko ajan. Oksentelun jälkeen alkoi raskauspäänsärky 24/7 ja kesti kahden kuukauden ajan koko ajan.

Nyt kun tyttö on 6v ja liki kaikki maitohampaat on vaihtuneet rautahampaiksi, niin hammaslääkäri kertoi tytöllä olevan vakavia kehitysvaurioita melkein jokaisessa rautahampaassa. Kun kyselin mistä johtuu niin veikkasi, että raskausaikana en ole saanut tarpeeksi vitamiineja joita hampaiden kehitykseen on vaadittu.

Kuopuksen raskausaikana hB laski liiankin alas ja sain käskyn syödä mitä tahansa rautavalmistetta. Sain lähetteenkin tuohon imeytymistutkimukseen (tai mikälie), mutta tyttö päätti syntyä samana aamuna kun se aika olisi ollut. Jos vielä saan lisää lapsia niin haluan päästä niille kokeille ajoissa ihan sen vuoksi ettei lasten tarvitse kärsiä.

Ite kävin eilen neuvolassa, rv 23 menossa. SF-mitta menee hitusen yläkäyrääkin korkeammalla, mutta vauva voi hyvin ja oli ultrassa ihan normaalia kokoa viikoilleen eikä lapsivettä ollut ylimääräistä. Terkka sanoi, että vauvamahat vaihtelevat vaan kovasti.

Ihan normaalia on. Kaikille ei tule isoa vatsaa eikä se merkkaa sitä että jotain olisi pielessä.

Mulla ei juurikaan ollut esikoisesta vatsaa ja kuopuksesta oli valtava eteenpäin työntyvä pallo vaikka oli isosiskoaan huomattavasti pienempi syntyessään (keskonen). Saas nähdä miten käy tämän kolmosen kanssa, levitäänkö sitten sivuille vaihteeksi. :D

Viimeksi muokattu:
Mä sain 6v sitten esikoisen helmikuussa, muistan vieläkin kun kotiuduttiin (lapsi syntyi rv41+3) niin taloyhtiön huoltomies oli vain miehelle todennut että "ai te saitte tuollaisen". Luuli vain että olin hieman lihonnut toppatakkini alla. Noin rv30 paikkeilla syntyi lapsen serkku, niin silloin isänsä äiti tokaisi että "Onko sulla sittenkään tuolla vatsassa mitään?" Toisesta lapsesta raskaus näkyikin sitten jo rv10 ihan kunnolla.

Ja mitä tulee tuohon imeytymiseen, en todellakaan tiedä faktoja mutta tässä omakohtaista kokemusta juurikin esikoisen raskausajasta. Oksentelu alkoi suurinpiirtein rv7 paikkeilla ja oksensin 10 viikkoa putkeen, hyvä jos jogurtti ja vesi pysyi sisällä. Jossakin vaiheessa uhkailivat tiputukseen joutumisella ellei paino olisi alkanut nousta. Hemoglobiini laski tasaisesti koko ajan. Oksentelun jälkeen alkoi raskauspäänsärky 24/7 ja kesti kahden kuukauden ajan koko ajan.

Nyt kun tyttö on 6v ja liki kaikki maitohampaat on vaihtuneet rautahampaiksi, niin hammaslääkäri kertoi tytöllä olevan vakavia kehitysvaurioita melkein jokaisessa rautahampaassa. Kun kyselin mistä johtuu niin veikkasi, että raskausaikana en ole saanut tarpeeksi vitamiineja joita hampaiden kehitykseen on vaadittu.

Kuopuksen raskausaikana hB laski liiankin alas ja sain käskyn syödä mitä tahansa rautavalmistetta. Sain lähetteenkin tuohon imeytymistutkimukseen (tai mikälie), mutta tyttö päätti syntyä samana aamuna kun se aika olisi ollut. Jos vielä saan lisää lapsia niin haluan päästä niille kokeille ajoissa ihan sen vuoksi ettei lasten tarvitse kärsiä.

Kiitoksia vastauksista. Tuota oonkin vähän pelännyt, että vaikka sitä jotenkin ei heti huomattaisi tjv., niin että lapselle koituiusi jotakin ikävää vaivaa huonon syömiseni vuoksi. Auttaako tuohon raskauspäänsärkyyn mikään? Mitä lääkkeitä siihen voi syödä turvallisin milein raskauden viimeisellä 1/3:lla?

Mulla on viime viikoina ollut tuon oksentelun lisäksi ihan järkkyjä päänsärky-kohtauksia. Kärsin jo muutenkin pahasta migreenistä, muttei tämä ole ihan sellaistakaan aina. Ikävä noidan kehä, kun oksentelee ja ei voi syödä= päätä särkee. Ja Sitten niinä parempinakin päivinä kun voi syödä vahan, niin päätä särkeekin sitten muista syistä, kuin alahaisesta verensokerista.. .. :/

Ihan normaalia on. Kaikille ei tule isoa vatsaa eikä se merkkaa sitä että jotain olisi pielessä.

Mulla ei juurikaan ollut esikoisesta vatsaa ja kuopuksesta oli valtava eteenpäin työntyvä pallo vaikka oli isosiskoaan huomattavasti pienempi syntyessään (keskonen). Saas nähdä miten käy tämän kolmosen kanssa, levitäänkö sitten sivuille vaihteeksi. :D
No onhan tämä oikeastaankin ihan hyvä vaan, että maha mahdollisimman pieni. Ei ole tielläkään, ja toivottavasti ei olisi sitten kesäkuumallakaan ihan niin tukala olo. :)

Lähinnä vaan on kiusallinen olo, kun mahani näyttää vaan vähän siltä, että oisin hieman lihonnut/ en osaisi seistä ryhdissä ja että se pömpöttäisi sen takia.
Niin joudun "vähän peittelemään" mahaani vielä, kun raskaus ei näy niin selvästi.

Kukaan jole ei ole kerrottu raskaudestni ei siis vielä ole kysynyt asiaa, paitsi yksi eräs miehen kaveri, joka nyt muutenkin on vähän tökerö, -kysyi että olenko raskaana? :D

Auttaako tuohon raskauspäänsärkyyn mikään? Mitä lääkkeitä siihen voi syödä turvallisin milein raskauden viimeisellä 1/3:lla

Itselläni ei ainakaan auttanut. Panadolia popsin vuorokaudessa maksimimäärän, kunnes tajusin ettei siitä ollut hyötyä kuin sen hetken. Ja tosiaan päivittäinen särky kesti 2kk putkeen ja siinä välissä kävin silmätkin tarkastamassa, kun ajattelin et jos silmiin olisi tullut jotakin opiskelin tuolloin viimeistä vuotta.

Kovasti voimia Loppuraskauteen, uskon ettei kovin helppoa ole ollut.

Ihan ot, mutta on myös kyl aikaisin lähteneet hampaat! Nimim. mun kohta 7v:llä ei ole vielä lähtenyt yhtään hammasta, eikä ysiveelläkään vielä todellakaan kaikki hampaat vaihtuneet.

[QUOTE="vieras";28305682]Ihan ot, mutta on myös kyl aikaisin lähteneet hampaat! Nimim. mun kohta 7v:llä ei ole vielä lähtenyt yhtään hammasta, eikä ysiveelläkään vielä todellakaan kaikki hampaat vaihtuneet.[/QUOTE]

Joo ensimmäinen lähti 4v11kk iässä ja niitä on tasaisesti tippunut. Hammaslääkäri sanoi, että kun hampaat puhkesivat jo 6kk iästä alkaen niin siksi aikaisempi vaihtuminen. Kuopus oli n. 4½v kun ensimmäinen lähti, muttei häneltä ole lähtenyt vasta kuin 2 hammasta ja täyttää ihan just 5v.

Yhteistyössä