Voiko olla mahdollista, että odottaa kaksosia... rakenneultrassa huomattu kuitenkin vain yksi...?

  • Viestiketjun aloittaja dileidilei
  • Ensimmäinen viesti
dileidilei
Ja ihan tosissani vielä kysyn... :D

Olen käynyt alkuraskauden ultrassa, niskapoimu-ultrassa ja rakenneultrassa ja ei siellä kyllä näkynyt kuin yksi vauva... mutta olen nyt rv 30 menossa ja maha on kyllä tosi iso (esikoisesta suurinpiirtein tämän kokoinen kun lähdin synnyttämään..., 6v sitten) ja etenkin ne liikkeet... niitä kun tuntuu joka puolella mahaa. Ainakaan vauva ei ole pää alaspäin, koska liikkeet tuntuu kyljellä maatessa sivulla ja toisella sivulla... missä asennossa se voi siellä oikein olla. Välillä tuntuu aivan ylämahassa ja toisinaan tekee jotakin myös alamahalle kun tuntuu että virtsa karkailee.

Tuntuisi kyllä uskomattomalta että mahassa olisi kaksi lasta... kun kuitenkin rakenneultran teki kätilö tarkkaan, eli ultrasi varmaan 45 min -1 h, kai siellä nyt olis toinen näkynyt jo omaankin silmään...?!?
 
nohh
Ei voi olla mahdollista. Ellei kaikissa ultrissa ole sitten ollut joku valekätilö, joka ei tiedä mistä puhuu ja mitä katsoo.

Ihan normaalia että maha on isompi toisen kohdalla, koska sun kaikki kudokset on jo kertaalleen venyneet: ne siis antaa nyt helpommin periksi. Noilla viikoilla lapsi voi olla mahassa miten päin vaan, ja tehdä jonkinlaisia kuperkeikkojakin. Mulla oli välillä ihan sivuttainkin. Joissain tapauksissa vauva voi kääntyä vielä jopa juuri ennen laskettua aikaa, joskin se on harvinaista kun tila käy vähiin.
 
Alice harmaana
Vaikuttaa aika mahdottomalta tilanteelta ja tuntuu, että kyllähän se toinen olisi siellä jo huomattu tai sydänäänet kuultu. Tosin yli kolmekymmentä vuotta sitten kun oma äitini odotti minua tapahtui juuri tuo mitä epäilet. Äitini vatsa oli koko raskauden ajan aivan tajuttoman kokoinen ja asiaa yritettiin selvittää monissa ultrissa ja lääkärikäynneillä. Aina vaan kuitenkin yksi vauva näkyi ja kuului. Viikolla 34 äitini oli jo todella suuri ja vielä kertaalleen päätettiin ultrata. Ja sieltähän sitten toisen vauvan takaa löytyi toinen ja aivan kunnossa oleva. Äitini otettiin heti kättärille sisään ja siellä sitten makaili siihen asti kunnes minä ja veljeni synnytiin viikolla 38. Tosin tuon ajan ultralaitteet ei varmaankaan ollut aivan tämän päivän tekniikan tasoa, joten en usko, että tnän päivänä tuommoista enää kovin helposti pääsee käymään. Kaikki on kuitenkin mahdollista. :) Onnea loppuodotukseen.
 
vierass
Kai siellä ultrassa löytyi sentään kaksi kättä ja kaksi jalkaa. Kummasti niillä muksii vähän joka puolelle. Potku virtsarakkoon tai kylkiluiden alle tuntuu kyllä aika inhasti.
 
"aloittaja"
Joo löytyi kaksi kättä ja kaksi jalkaa :D

No en oikeasti tosissaan itsekään usko että siellä kahta voisi olla, mutta on se kieltämättä mielessä käynyt, on niin kovin erilaista tämä odotus ensimmäiseen verrattuna.
 
"Hilu"
Ei voi olla mahdollista. Ellei kaikissa ultrissa ole sitten ollut joku valekätilö, joka ei tiedä mistä puhuu ja mitä katsoo.

Ihan normaalia että maha on isompi toisen kohdalla, koska sun kaikki kudokset on jo kertaalleen venyneet: ne siis antaa nyt helpommin periksi. Noilla viikoilla lapsi voi olla mahassa miten päin vaan, ja tehdä jonkinlaisia kuperkeikkojakin. Mulla oli välillä ihan sivuttainkin. Joissain tapauksissa vauva voi kääntyä vielä jopa juuri ennen laskettua aikaa, joskin se on harvinaista kun tila käy vähiin.
Minulla kääntyi molemmat lapset jatkuvasti ja vielä juuri ennen syntymääkin. Olivat paljon myös poikittain koko ajan.
 
Ei voi olla mahdollista. Ellei kaikissa ultrissa ole sitten ollut joku valekätilö, joka ei tiedä mistä puhuu ja mitä katsoo.

Ihan normaalia että maha on isompi toisen kohdalla, koska sun kaikki kudokset on jo kertaalleen venyneet: ne siis antaa nyt helpommin periksi. Noilla viikoilla lapsi voi olla mahassa miten päin vaan, ja tehdä jonkinlaisia kuperkeikkojakin. Mulla oli välillä ihan sivuttainkin. Joissain tapauksissa vauva voi kääntyä vielä jopa juuri ennen laskettua aikaa, joskin se on harvinaista kun tila käy vähiin.
Ainakin vuonna 2007 on käynyt näin. Lapin alueella. Toinen vauva löytyi synnyttämään mennessä.
 
kaksoset
Yleensä (jos siis ei ole käynyt alkuraskauden ultrassa) tuplat löytyy siinä 3kk ultrassa, mutta tiedän kaksosten äidin, jolla ei vielä 3kk ultrassa huomattu toista kaksosta. En tiedä mikä tähän oli syynä, ylipainoa tosin äidillä on aika paljon, voisko jotenkin heikentää näkyvyyttä, en osaa sanoa. Tuplat löytyi sitten vasta rakenneultrassa.
 
kokkoko
Todella epätodennäköistä, mutta ei aivan täysin mahdotonta.
Noista liikkeistä, mulla tuntui kanssa "joka puolella" ja oli vain yksi mahassa. Maha oli myös todella iso, sitä kommentoitiin aina ja sf-mitta oli yläkäyrän yli. Se koko voi vaihdella raskauksittain.
 
Freyja82
Toinen poika löytyi vasta rakenneultran jälkeen kun tutkittiin oliko kaikki hyvin suihkussa tapahtuneen liukastumisen jälkeen. Kätilö oli aivan äimänä, että ettekö tienneet toisesta ennen? Totesin että tiesin kyllä, ei ollut vielä vaan kertaakaan uskaltautunut kuvaan. Oma intuitio oli todella vahva alusta asti, ja hämmästelinkin kun neuvolassa aina sanoivat että toinen olisi jo VARMASTI löytynyt jos siellä olisi. Potkut tuntuivat samaan aikaan melkein keuhkoissa ja lonkkakuopassa, eikä kumpikaan ollut niin iso :) Kaksoset ovat sellainen ihme, ettei niitä aina tekniikkakaan löydä <3
 
"jep"
En usko etteikö olisi huomattu kaksosia viimeistään rakenneultrassa. :D Eräs höpsähtänyt nainen väitti että hänen kaverin kaksoset selvis vasta synnytyksestä kun oli kulunut tunti ja tuntui et vielä ponnistuttaa... :D Hän nyt muutenkin on outo vai ootteko kuullu et kellään ois käynnistetty synnytys kun on kuukauden yli ? Hänen lääkärin mukaan raja on 2kk milloin normaalisti käynnistetään :D
 

Yhteistyössä