Mutta jos on vähän valmis maksamaan niin pääsee helpommin. Jos et 3-4 kk saa ovistestiin plussaa, kannattaa ottaa yhteyttä yksityiseen lääkäriasemaan. Lääkärikäynnit eivät ole niin kauhean hintaisia, kun ihmiset pelkäävät n. 100. Kävin vuosia lapsettomuushoidoissa julkisella puolella eli naistenklinikalla, jossa lähinnä pyöriteltiin peukaloita ja käskettiin vaan yrittämään. Jälkikäteen olen lukenut pyytämistäni papereistani, että kohdun limakalvo on ollut ovulaatiohetkellä alle 5 mm. No eipä ole ollut kumma, jos ei ole mikään siihen kiinnittynyt. Nykyisen mieheni kanssa sitten mentiin yksityiselle klinikalle, kun keskenmenon jälkeen ei puoleen vuoteen tärppiä kuulunut. Siellä meidät otettiin heti tosissaan ja asioita alkoi tapahtumaan ja muutamassa kuukaudessa olin jo raskaana merforminin (pco), clomien (kypsytti munasolun), pregnylin (irrotti munasolun), prednisolin (ehkäisi etten hylji alkiota>veressä vasta-aineet koholla) ja lugestronin (tuki limakalvoa) ansiosta. Ja lääkärin joka on oikeasti niin ihana ja auttavainen! Seuraavaa alettiin yrittää heti imetyksen loputtua ja tulin heti raskaaksi, mutta raskaudessa ei mitää tukia, joten meni kesken. Menin jälkitarkastukseen tuonne samaiselle klinikalle 3 viikkoa keskenmenon jälkeen ja ultrassa näkyi jo valmis munarakkula, josta kuopuksemme sai sitten alkunsa, mukana raskaudessa jälleen prednisol ja lugestron. Nyt kierrukanpoiston jälkeen sain klinikalta valmiiksi prednisolin ja lugestronin ja viikko poistosta olinkin tullut jo raskaaksi. Tällä krt lääkkeet kuitenkaan eivät auttaneet vaan sikiön syke oli loppunut 9+5, mutta sinne klinikalle palattiin taas jälkitarkastukseen. Ongelma on ollut, että raskaushormoni ehti olla niin korkea, että poistunut superhitaasti ettei olla päästy uuteen yritykseen, mutta lääkäri lupasi, että jos ei tärppiä pariin kuukauteen tule niin lääkecocktail taas avuksi. Tässä tämä mun tarina, vähän ehkä asian vierestä, mutta siis pointtina se että apua saa yksityiseltä nopeasti eikä ole niin kallista kun kuvitellaan, mulla huono kokemus julkiselta, mutta tottakai sekin on toimiva väylä useimmiten, mutta todella paljon hitaampi.