Voiko olla, että raskaanaoleville suositellaan aspartaamia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maomao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sikainfluenssarokote-juttu oli aivan hirveä :( Mutta rokote säästi väestötasolla kuitenkin henkiä Sairastuneitahan on vähemmän mitä sikainfluenssaan olisi kuollut.

Kritiikki on ok, keskustelu on ok. Mutta se ajatus, että olisi olemassa yksi ainoa totuus ja että viranomaiset ovat suuressa salaliitossa totuutta vastaan ei oikein toimi.

On vaikeaa sanoa säästikö rokote todella henkiä. Sellaista vertailua kun emme voi tehdä. En elättele salaliittoteorioita vaan pyrin ajattelemaan asioita kuin asioita omilla aivoillani. Ikävä kyllä viranomaisetkaan eivät voi tietää kaikkia asioita, kuten olemme tässä jo huomanneet. Kannan siis valinnoistani vastuun mielummin itse kuin syytän muita jälkikäteen.

Vuonna 2009 minulle suositeltiin rasvattomia jogurtteja (eikö niissä pääosin ole juuri aspartaamia yms.), light-mehuja jne. Minulla siis raskausdiabetes. En juuri syönyt, vaan söin tavallista mutta vähemmän tai en ollenkaan. Mehuja kun en juo muutenkaan oikeastaan ollenkaan. Normaalikokoinen vauva tuli. Suosittelivat myös makeutusaineita, siis onko Canderel tms. joku sellainen? No en ostanut sitäkään. Miten muuten diabeetikot, syöttekö ollenkaan tavallista sokeria vai pelkästään noita makeutusaineita?

[QUOTE="Nappi";24399195]Minun mielestä siinä vaiheessa ollaan aika pahasti metsässä, jos on ok juottaa lapsille vaikka mehua, jossa on ties kuinka montaa kemiallisesti teollisuuden jätteestä väännettyä lisäainetta että saadaan mansikkamehu maistumaan mansikalta vaikka siinä ei ole mansikkaa ollenkaan. Tai että on ok myydä quacamolea, missä ei ole avocadoa kuin pari prosenttia ja todeta, että "oletamme asiakkaan ymmärtävän, ettei meidän quacamolea ole tehty avocadosta".[/QUOTE]

En voisi olla enempää samaa mieltä tästä :)
Mutta uskon, että aidot maut opettavat lasta terveelliseen ja hyvään ruokavalioon.

Sikainfluenssarokote-juttu oli aivan hirveä :( Mutta rokote säästi väestötasolla kuitenkin henkiä Sairastuneitahan on vähemmän mitä sikainfluenssaan olisi kuollut.

Kritiikki on ok, keskustelu on ok. Mutta se ajatus, että olisi olemassa yksi ainoa totuus ja että viranomaiset ovat suuressa salaliitossa totuutta vastaan ei oikein toimi.

Ei nyt ole kyse salaliitosta, vaan siitä, että isot pojat kertovat, miten asiat hoidetaan. Coca cola esimerkiksi on niin valtava yritys, ettei kukaan oikein pysty tai uskalla vastustaa sitä.

Ja mitä siihen rokotukseen tulee, minun mielestä ei ole ok, että porukkaa sairastuu, mutta ehkäpä säästyi muutaman henki. Ei tommoset pandemiat ole mikään helppo nakki, vaarassa oleville pitää saada lääke ja nopeasti eikä sillon ole aikaa tehdä mitään pitkiä tutkimuksia. Mutta mun mielestä on erittäin vastuutonta suositella testaamatonta rokotusta ties kuinka monelle.

no mä ainakin syön mielummin keinotekoisesti makeutettuja tuotteita, kuin sokerituotteita... pysympähän ainakin yhtä hoikkana kuin ennnenkin :) nimimerkillä rv 39, + 6kg...

[QUOTE="vieras";24399309]no mä ainakin syön mielummin keinotekoisesti makeutettuja tuotteita, kuin sokerituotteita... pysympähän ainakin yhtä hoikkana kuin ennnenkin :) nimimerkillä rv 39, + 6kg...[/QUOTE]

Miks ei vain voisi syödä järkevästi?
:confused:

EU on juuri ottanut uudelleen tarkistukseen aspartaamin turvallisuuden ristiriitaisten tutkimustulosten vuoksi. Keväällä tuli dokumentti (riippumaton) lisäaineista mm. BPA:sta ja siinä kerrottiin myös että kaikki ne tukimuslaitokset joiden toimintaa rahoittaa esim. Nestle ja muut elintarvikejätit saavat järjestäen tuloksia siitä että aspartaami on turvallista. Kaikki ne tutkimuslaitokset joiden rahoitus ei tule elintarviketeollisuudesta eli ovat puolueettomia saavat hyvin ristiriitaisia tuloksia aspartaamin turvallisuudesta. Se mikä on tuo turvaraja...BPA:n turvaraja heitettiin hatusta 5 henkilön kokouksessa aikoinaan ja kaava meni niin että kerrottiin parilla kertoimella se mikä aiheutti hiirille mutaatioita. Sekin todettiin dokkarissa täysin fiktiiviseksi turvarajaksi ja siksi BPA on nykyään kielletty EU:ssa mm. vauvojen tuttipulloissa. Aika pysäyttävää oli se että kun se ihmisen turvaraja suhteutettiin hiirille samaan mittakaavaan niin se aiheutti munasarjojen hallitsematonta monistumista. Elikkä SUHTAUTUKAA TERVEELLÄ KRIITTISYYDELLÄ...tyhmä on se ihminen joka luottaa johonkin "viranomaisen" suositukseen...hohhoijaa.

..korjaan siis BPA ei toki ole lisäaine, mutta dokkarissa käsiteltiin laajasti sitä miksi länsimaissa ihmiset sairastuvat syöpiin yms. ja siinä kerrottiin juuri mm. aspartaamista. Taisi olla ranskalainen dokkari.

[QUOTE="vieras";24399309]no mä ainakin syön mielummin keinotekoisesti makeutettuja tuotteita, kuin sokerituotteita... pysympähän ainakin yhtä hoikkana kuin ennnenkin :) nimimerkillä rv 39, + 6kg...[/QUOTE]

Mulla sama tilanne painon suhteen, mutta ilman aspartaamituotteita :) Ei tarvii täyttää mahaa kaikella keinotekoisella, kun tekee järkeviä ja terveellisiä valintoja...

Mulla kyllä lukee tuossa tammikuussa saamassani listassa ihan yksiselitteisesti vältä makeutusaineita, eli ei todellakaan suositella yhtään mitään. Erikseen on vielä mainittu sakariini ja syklamaatti, joita ei pidä käyttää ollenkaan. Lähteenä Sosiaali- ja terveysministeriö sekä evira

Yhteistyössä