Voiko olla astma ja silti olla koira talossa?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
sh
Rodulla ei ole merkitystä, vaikka usien kuulee toisin väitettävän.
Joku sietää koiraa, toinen ei.
Mutta kannattaa miettiä sellainen vaihtoehto että herkistyy koiralle vuoden parin kuluttua eli sitten kun koiraan on kiintynyt ja sitten joutuu luopumaan

kuinkahan menee siite4pölyillä
Olen allergikko ja astmaatikko. Pennusta lähtien ollut kissa ja uskon olevani sille siedättynyt. Joudun kuitenkin käyttämään nenä- ja silmätippoja.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Rodulla ei ole merkitystä, vaikka usien kuulee toisin väitettävän.
Joku sietää koiraa, toinen ei.
Mutta kannattaa miettiä sellainen vaihtoehto että herkistyy koiralle vuoden parin kuluttua eli sitten kun koiraan on kiintynyt ja sitten joutuu luopumaan
Niin tämä on kyllä totta, olisi koiralle ikävää ja lapsille ja minulle ja miehelle. Sitten luopua, kun ei voisikaan pitää sitä. Jospa sitten tyydyn akvaarioon.

ap
Ja sekin vielä, että koska astma on perinnöllinen, niin lapsille voisi myös puhjeta allergia ja astma...En taida uskaltaa ottaa riskiä. Harmi sinänsä, olen niin koirarakas.

Astma ja allergia ovat eri asioita. Lapsuudenkodissani on ollut useita koiria eikä tuo ole haitannut isääni minkään vertaa vaikka astmaatikko onkin.

Ja kyllä niillä roduilla on väliä, tosin toiset rodut sopii toisille ja toiset toisille. Tavallisimmista roduista taitaa villakoirat olla vähiten allergisoivia.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Kyllä voi ja pitääkin.
Mitä tarkoitat, että pitääkin? Eikö kuitenkin ole riski, että astmani pahenee? Ja jos lapsella puhkeaa astma, eikö koirasta pitäisi luopua?

Myönnän, että olen näissä asioissa vähän tietämätön. Lääkäri kielsi ottamasta koiraa, mutta olen kuullut, että ei se mahdotonta olisi.

sh
Alkuperäinen kirjoittaja Juups:
Astma ja allergia ovat eri asioita. Lapsuudenkodissani on ollut useita koiria eikä tuo ole haitannut isääni minkään vertaa vaikka astmaatikko onkin.

Ja kyllä niillä roduilla on väliä, tosin toiset rodut sopii toisille ja toiset toisille. Tavallisimmista roduista taitaa villakoirat olla vähiten allergisoivia.
Tuo on vieläkin melko yleinen käsitys, tosin se ei pidä paikkaansa, valitettavasti. Työssäni olen nähnyt ja tiedän tapauksia.

ap
Onpas söpö koira, minä ajattelin pienempää rotua, vaikkapa joku spanieli. Mutta nyt kahden vaiheilla, kun sinä besserwisser olet tuota mieltä ja sh toista mieltä. Pitääpä vielä pohtia asiaa.

Kiitos vastanneille kovasti

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja Juups:

Tuo on vieläkin melko yleinen käsitys, tosin se ei pidä paikkaansa, valitettavasti. Työssäni olen nähnyt ja tiedän tapauksia.
Minäkin olen työssäni nähnyt yhtä ja toista, mutta sinun kommentistasi ei pääse edes selvyyteen kumpaa sanomaani kommentoit...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onpas söpö koira, minä ajattelin pienempää rotua, vaikkapa joku spanieli. Mutta nyt kahden vaiheilla, kun sinä besserwisser olet tuota mieltä ja sh toista mieltä. Pitääpä vielä pohtia asiaa.

Kiitos vastanneille kovasti
Meillä on sellainen tilanne, että meidän kuopusta tutkitaan parhaillaan astmaepäilyn takia. Sekä minulla, että lapsen isällä on astma, joten tytöllä on huono perimä sen suhteen.

Juttelin lastenlääkärin kanssa asiasta ja hän kertoi juuri olleensa konferenssissa, joka käsitteli siedätyshoidon merkittävyyttä astman ja allergioiden hoidossa. Konferenssin yhteenvetona oltiin esitetty, että lemmikin pitäminen astma- ja allergiaperheissä on hyvä asia. Kannattaa kysyä valveutuneilta lääkäreiltä lisää, eikä meiltä tavallisilta tallustajilta täällä. ;)

Piuke
Tosiaan allesgia suositukset ovat nykyään sellaiset että koiran pitoa nimenomaan suositellaan !
Meillä kaksi pientä koiraa, Olemme koko perhe allergisia, koiralle meistä kolme. Kaikilla on astma.
netissä on luettavissa uudet suositukset...kaikki lääkärit eivät vaan ole päivittäneet tietojaan niiden suhteen

ms
Lapsuudenkodissa meita allergisia/astmaatikkoja oli kolme ja testien mukaan kaikki allergia koiralle ja kissalle(ja monelle muulle). Silti meilla oli seka koira etta kissa. Vanhempani, joista toinen astmaatikko, olivat sita mielta etta ne on hyvaksi kuitenkin vaikkeivat siihen aikaan olleet kuulleetkaan siedatyshoidoista. Hyva niin silla oireita tuli koko ajan vahemman ja ennen kymmenta ikavuotta oltiin molemmat allergialapset kokonaan oireettomia.

vieras
Minulla on koira-allergia, siitepölyallergia, muitakin eläinallergioita ja astma. Nämä on todettu jo vuosia sitten ja edelleenkin todettavissa, mutta omalle koiralle en reakoi. Esimerkiksi kissa aiheuttaa edelleen samallaiset oireet ja vieraat koirat.
En voi suositella astmaatikko perheelle koiraa, sillä jokainen tekee omat ratkaisunsa.

Koiran kanssa elävä
Kyllä voi astmaatijkko elää koiran kanssa.Itse saa oireita lähinnä seropeista ja joistakin rotukoirista.Mutta omasta saksanpaimenkoirasta pitkähköineen karvoineen,ei ole mitään tullut.Pikemminkin on poistanut minulta siitepölyallergian kokonaan.

Meri-IhQ<3
On totta että kaikki koirat eivät aiheuta oireita. Jos ottaa liian pitkäkarvaisen, saattaa astmaihmiselle tulla hyvin pieni oire, mutta siihen on lääke, joten ei haittaa. Tiedän tämän sillä äidilläni on astma joka on hyvin vahva perinne. Isoveljeni ei ole saanut sitä,vaikkei se ole vielä varmaa. Saamme puuvillakoiran. Kuulimme ettei laji aiheuta astmaatikolle MITÄÄN. Haluaisin kuitenkin tietää.. ONKO TÄMÄ KAIKKI TOTTA?

Yhteistyössä