Voiko oikeasti nimettömänä kirjoitella ihan mitä vaan joutumatta vastuuseen?

Kaikki varmasti nyt tietävät keneen tässä pääosin viittaan.

Firmaa saa vetää lokaan ihan nimen kanssa. Facebook päivityksiä saa kopioida tänne ihan miten paljon vaan huvittaa.

Ja juu tämä henkilöhän on osittain itse tehnyt itsestään maalin tällekkin palstalle. Mutta sekään ei enää minun mielestä oikeuta ketään toimimaan näin. Hän itse ei enää kuitenkaan täällä palstalla ole.

Ja tällä kertaa sitten on myös taas vaihteeksi täysin ulkopuolistenkin omat nimet täällä. Mikä kiehuttaa vieläkin enemmän.

Nämä yksittäistapaukset saa sapen kiehumaan ihan oikeasti. Tässä nyt on kumminkin ihan systemaattisesta kiusaamisesta kyse.

Ymmärrän kyllä jos edes ylläpito ei pysty bannaamaan tätä kyseistä häirikköä. Mutta toivon, että asia etenisi. Ja tämä kyseinen häirikkö saataisiin aisoihin.
 
"vieras"
Puhtaan teknisesti, vastauksena otsikon kysymykseen: kyllä voi. Tarvitsee vain huolehtia, ettei ip-osoitetta (tai ip-osoitteita) jotka ovat yhteydessä viestin kirjoittajaan pystytä yhdistämään kehenkään henkilöön.
 
Ei todellakaan saa. Kyllä poliisit aina saa selville kirjoittajan ip:n tms avulla. Rikosilmotus vaan pitää tehdä.
Rikosilmoitukset netissä tehdyistä kunnianloukkauksista kaksinkertaistuivat | Yle Uutiset | yle.fi
Luultavasti rikosilmoituksen pitää tehdä kunnianloukkauksen kohde? Ja asiasta pitää olla ilmeisesti näyttöä? Joten tämä taitaa taas olla toivoton tapaus asianomaisen kohdalta. Koska hän ei tälle palstalle pääse?
 
[QUOTE="vieras";28516783]Mikä sua vaivaa?Jos olet noin älykääpiö että et kestä kritiikkiä,niin laita hyvä ihminen tietokone kiinni.[/QUOTE]

Kritiikillä ja systemaattisella vainoamisella on ero. Kritiikillä ja kopiomisella esim. facebookpäivityksiä tälle palstalle on ero.

Joten siinä voi miettiä onko kommenttisi asiallinen. Ja kolahtiko omaan nilkkaan, koska koet asialliseksi nimittelyn?
 
  • Tykkää
Reactions: rops
"vieras"
Kyllä poliisit aina saa selville kirjoittajan ip:n tms avulla.
Jos kirjoittajalla on perustason tekninen tietämys ja jaksaa olla huolellinen, niin eivät taatusti saa selville kirjoittajaa. Jolleivat poliisit sitten omaa yliluonnollisia kykyjä tms.

Ihan tavallisen valvomattoman yleisökoneenkin käyttö yleensä riittää, mikäli kirjoittaja on a) rekisteröitymätön tai b) ei ole käyttänyt tunnustaan muilla koneilla kuin sellaisilla joiden ip-osoitetta ei voi häneen yhdistää ja on luonut myös tunnukseen liitetyn sähköpostiosoitteen tällaisella koneella (ja myös lukenut sähköpostia vain em. tyyppiseltä koneelta).
 
Ei todellakaan saa. Kyllä poliisit aina saa selville kirjoittajan ip:n tms avulla. Rikosilmotus vaan pitää tehdä.
Rikosilmoitukset netissä tehdyistä kunnianloukkauksista kaksinkertaistuivat | Yle Uutiset | yle.fi
Ymmärrän myös, ettei poliisilla ole resursseja ja välttämättä tarpeeksi tietotaitoakaan puuttua kunnianloukkauksiin jotka tapahtuvat netissä. Mikä sitten taas antaa vapaat kädet ihmisille laskea näppikseltä mitä lystää.

Yksittäiset tapaukset vielä ehkä jollain tasolla ymmärränkin. Mutta kun vainoaminen on oikeasti jatkuvaa. Niin alkaa minuakin ottaa hermoon, vaikka asia minua koskekkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
säpäle harmaana
Minä ihmettelen, mikä tarkoitus tuolla linkittämisellä ja fb-päivitysten kopioinnilla edes on? Näihin näyttää tulevan muutama harmaan nimimerkin halveksuva lol-kommentti ja se hupi kuolee sitten siihen. Jos taas haluaa ärsyttää itse henkilöä tai antaa sitä kritiikkiä, miksei niitä voi sitten tuoda julki siellä fb:ssa? Eli tarkoitus ei ole keskusteleminen, kritiikin antaminen tai nälviminenkään. Mitä jää jäljelle?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28516829:
Minä ihmettelen, mikä tarkoitus tuolla linkittämisellä ja fb-päivitysten kopioinnilla edes on? Näihin näyttää tulevan muutama harmaan nimimerkin halveksuva lol-kommentti ja se hupi kuolee sitten siihen. Jos taas haluaa ärsyttää itse henkilöä tai antaa sitä kritiikkiä, miksei niitä voi sitten tuoda julki siellä fb:ssa? Eli tarkoitus ei ole keskusteleminen, kritiikin antaminen tai nälviminenkään. Mitä jää jäljelle?
Jos sen tekisi siellä facebookissa. Niin silloin kommentit pitäisi kirjoittaa suoraan kyseiselle henkilölle. Ja ehkä riski kiinni jäämisestä kasvaisi. Silloin pitäisi olla reksiteröity facebooktili. Joka olisi luultavasti helpompi jäljittää, kuin tälläinen palstalle kirjoittelu.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
Keittiönoita
Kyllä rikosilmoituksen voi tehdä, vaikka olisikin palstalta bannissa. Ongelmallista tässä nimenomaisessa tapauksessa on, että samoista ip:istä tulee sekä ko yritykseen kohdistuvia kehuja ja mainostusta että niitä lokaan vetämisiä. Mutta kyllähän niitä ketjua pyritään siirtämään pois aina, olipa sitten kyse positiivisesta tai negatiivisesta mainostamisesta.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
Katsoiko kukaan sitä Yleltä tullutta dokumenttia netin vihapuheista? Olisi mielenkiintoista tehdä samoin kuin siinä, mennä ihan oven taakse kysymään että miksi sanoit mitä sanoit? Jos joku esim. Facebookissa herjaa tai haukkuu toisia.

Ja vastaus kysymykseen: valitettavasti saa. Poliiseilla ei ole resursseja tutkia kaikkea ja toisaalta yleinen mielipide on, että "tämä on vaan netti" eli aikuisten hiekkalaatikko, jossa voi piiloutua sen taakse, ettei täällä kasvotusten puhuta.

Mutta olisi kiva kasvotusten kysyä ihmisiltä, että ihanko totta olen sinun mielestäsi vaikkapa yhteiskunnan luuseri loinen, joka pitäisi viedä saunan taakse ja jonka lapset pitäisi antaa pois, koska olen kotiäiti? Ai että sitä selittelyä sitten :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28516848:
Kyllä rikosilmoituksen voi tehdä, vaikka olisikin palstalta bannissa. Ongelmallista tässä nimenomaisessa tapauksessa on, että samoista ip:istä tulee sekä ko yritykseen kohdistuvia kehuja ja mainostusta että niitä lokaan vetämisiä. Mutta kyllähän niitä ketjua pyritään siirtämään pois aina, olipa sitten kyse positiivisesta tai negatiivisesta mainostamisesta.
Positiivisiin ketjuihin tulee aina negatiivista palautetta.

Aloituksen kirvoitti etenkin tekemään, tämän päiväinen ketju. Jonka kopiossa oli palstalla nähtävänä Facebook päivityksen kommentit, joissa oli näkyvissä kommentin kirjottaineiden omat nimet. Miksi täällä pitää tuoda julki toisten omat nimet? Se oli miulle se viimeinen korsi joka kamelin selän katkaisi. Ja ei siellä ei ollut omaa nimeäni. Kerran aiemmin on julkaisti myös oma nimeni täällä palstalla. Mitä itse en koskaan tekisi. Ja tulee joku ulkopuolinen joka sen tekee. Niin pisti jo silloin niin vihaksi.
 
Keittiönoita
Positiivisiin ketjuihin tulee aina negatiivista palautetta.

Aloituksen kirvoitti etenkin tekemään, tämän päiväinen ketju. Jonka kopiossa oli palstalla nähtävänä Facebook päivityksen kommentit, joissa oli näkyvissä kommentin kirjottaineiden omat nimet. Miksi täällä pitää tuoda julki toisten omat nimet? Se oli miulle se viimeinen korsi joka kamelin selän katkaisi. Ja ei siellä ei ollut omaa nimeäni. Kerran aiemmin on julkaisti myös oma nimeni täällä palstalla. Mitä itse en koskaan tekisi. Ja tulee joku ulkopuolinen joka sen tekee. Niin pisti jo silloin niin vihaksi.
Mun mielestä Facebookissa ei kannata osallistua keskusteluihin, joita ei halua omalla nimellään tehdä. Ja Facebook -kavereikseen kannattaa valita vain sellaisia, joihin voi luottaa. Anonyymiä Facebook -toimintaa varten voi luoda oman profiilinsa ja käyttää oikeaa profiiliaan vain sukulaisten ja kavereiden kanssa jutusteluun.
 
Positiivisiin ketjuihin tulee aina negatiivista palautetta.

Aloituksen kirvoitti etenkin tekemään, tämän päiväinen ketju. Jonka kopiossa oli palstalla nähtävänä Facebook päivityksen kommentit, joissa oli näkyvissä kommentin kirjottaineiden omat nimet. Miksi täällä pitää tuoda julki toisten omat nimet? Se oli miulle se viimeinen korsi joka kamelin selän katkaisi. Ja ei siellä ei ollut omaa nimeäni. Kerran aiemmin on julkaisti myös oma nimeni täällä palstalla. Mitä itse en koskaan tekisi. Ja tulee joku ulkopuolinen joka sen tekee. Niin pisti jo silloin niin vihaksi.
Itse laitan ketjuja seurantaan ja ilmoitus tuleesähköpostilla heti, kun ketjuun kommentoidaan. Viestit ovat sähköpostissa tallessa, eivätkä häviä taivaan tuuliin.
 
[QUOTE="vieras";28516783]Mikä sua vaivaa?Jos olet noin älykääpiö että et kestä kritiikkiä,niin laita hyvä ihminen tietokone kiinni.[/QUOTE]

Se mistä on kyse ei ole mitään kritiikkiä enää vaan sairasta touhua. Elämässä ei tunnu olevan kuin kyseinen persoona ja hänen touhunsa.
 
  • Tykkää
Reactions: moona81
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28516811]Jos kirjoittajalla on perustason tekninen tietämys ja jaksaa olla huolellinen, niin eivät taatusti saa selville kirjoittajaa. Jolleivat poliisit sitten omaa yliluonnollisia kykyjä tms.

Ihan tavallisen valvomattoman yleisökoneenkin käyttö yleensä riittää, mikäli kirjoittaja on a) rekisteröitymätön tai b) ei ole käyttänyt tunnustaan muilla koneilla kuin sellaisilla joiden ip-osoitetta ei voi häneen yhdistää ja on luonut myös tunnukseen liitetyn sähköpostiosoitteen tällaisella koneella (ja myös lukenut sähköpostia vain em. tyyppiseltä koneelta).[/QUOTE]

Niin ja esim pädeillä ei ole ip osotteita laisnkaan...
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28517107]Niin ja esim pädeillä ei ole ip osotteita laisnkaan...[/QUOTE]

Kyllä kaikki koneet näyttäytyvät netissä jollain ip:llä. Muuten koko verkko ei toimisi, kun liikenne ohjautuu nimenomaan ip-osoitteiden perusteella.
 

Yhteistyössä