Voiko nykyään kerrostalon pihalla tupakoimisenkin kieltää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
En polta vakituisesti, vain joskus viikonloppuisin, kun otan muutaman siiderin. Minulla ei ole parveketta asunnossa, ja tuuletusparvekkeilla on tupakointikielto.Olen käynyt siis ulkona tupakalla, kerrostalon pihalla, minulla on mukana oma lasipurkki johon laitan tumpit.

Nt oli ilmestynyt rappuun lappu että talon pihalla ei saa polttaa, koska savut kuulemma imeytyvät asuntoihin. Siis mitä hittoa, ulkoa saakka? Miten sitten ne joilla on oma parveke, saavat polttaa siellä, sieltäkö savut eivät imeydy mihinkään?

Onneksi en polta vakituisesti. Mutta silti ihmetyttää, luulen ettei kyllä kerrostalon pihalla polttamista voi millään kieltää. Täytyykö minun oikeasti kävellä 15 m kadulle saakka polttamaan, etten ole talon pihalla? :-O

Voidaan kieltää koko taloyhtiön alueella.

Ja se käry tosiaan imeytyy, jos satut polttammaan sopivassa paikassa, mistä raitis ilma otetaan ilmastointisysteemiin tai missä on ilmanottoaukot lähellä. Meillä ulko-oven luota kaikki löyhkä tulee niin sisään kuin rappukäytävään.

Yhtiökokous voi päättä suunnilleen mitä vain (ei nyt ihan).
Ja fiksua olisi mennä kauemmas tuuletusräppänistä ja ulko-ovesta ym. Et ehkä tajua, miten vähästä savumäärästä haistaa tupakan ja miten pahalta se haisee, jos ei itse polta.

Voi kieltää. Piha-alue on asunto-osakeyhtiön määräysvallassa, parveke taas osakkeenomistajan. Parveketupakointia on siis vaikeampi kieltää kuin tupakointia piha-alueella.

[QUOTE="vieras";25249805]Voi kieltää. Piha-alue on asunto-osakeyhtiön määräysvallassa, parveke taas osakkeenomistajan. Parveketupakointia on siis vaikeampi kieltää kuin tupakointia piha-alueella.[/QUOTE]

Ei vaan just päinvastoin. Taloyhtiön piha on lain mukaan julkista aluetta ja näin ollen kuuluu joka miehen oikeuksien piiriin, parvekkeet sen sijaan taloyhtiön aluetta ja niiltä voidaan tupakointi kieltää. Toinen juttu sitten on voidaanko siitä mitenkään rangaista. Esim. monien taloyhtiöiden säännöissä oleva grillauskielto on asia, josta ei voi rangaista asukasta mitenkään, jos määräys ei ole paloturvallisuusviranomaisen antama (kuten tuskin koskaan on) ja näin ollen sitä taloyhtiön kieltoa voidaan pitää vain suosituksena. Oma lukunsa sitten on mikä on kohteliasta. Tupakanhaju voi todellakin kulkeutua asuntoihin, joten olisi ihan kohteliasta siirtyä ainakin muutaman metrin päähän ulko-ovelta ja katsoa tupakkapaikkansa siten, ettei ainakaan ole kenenkään ilmanottoräppänän alla.

Yhteistyössä