Voiko nämä olla haitallisia supistuksia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Angel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Angel

Jäsen
23.01.2005
615
0
16
Mulla on nyt rv 30 menossa ja niitä ns. harjoitus supistuksia tulee mun mielestä tosi tiheään, eilen laskin että jopa viiden minuutin välein vatsa koveni.

Mitään ei pysty tekemään, kaikki kyyristyminen yms. aiheuttaa näitä supistuksia, ne ei ole kovin kivuliaita, mutta epämiellyttäviä.

Välillä jopa selkää jomottaa.

Mulla on todettu streptokokki positiivinen, sama bakteeri aiheutti edellisessä raskaudessa ennenaikaisen lapsivedenmenon rv.30+

Käyn kyllä äitiyspolilla kontrollissa säännöllisesti, mutta seuraavaan käyntiin on vielä reilu viikko aikaa, sanoivat siellä että heti tarkistuttamaan, jos tulee kivuliaita supistuksia, painon tunnetta tai veristä limaa...lapsivettä ym.

Mutta se tässä on ongelma, etten tiedä millasia on haitalliset supistukset, onko ne verrattavissa synnytyssupistuksiin vai kenties paljonkin lievempiä ja että voiko ne olla joskus kivuttomia ja silti aiheuttaa kohdunkaulan lyhenemisetä tai kohdunsuun aukeamista?

Viimeksi kohdunkaula oli lyhentynyt 5mm, mutta silti vielä kuulemma normaalirajoissa, että ei niin hälyyttävää.

Olen vaan tosi hermostunut, eikä yhtään helpota tieto siitä, että pahimmassa tapauksessa synnytän taas keskosen...eli jos se bakteeri aiheuttaa tulehduksen, niin se on taas melko varmaan edessä :'(

Omalla kohdalla tollaset supistukset, joita kuvailit, on sekä tässä että edellisessä raskaudessa aiheuttanu paikkojen kypsymisen liian aikaisin. Tällä kertaa olen käynyt kontrollissa parin viikon välein rv20 lähtien, mutta onneksi tilanne on pysynyt ennallaan (kohdunsuu jonkun verran auki) ihan sen avulla, että on yrittänyt vaan ottaa rauhallisesti. Käytännössä olen siis oikeastaan istunut kotona huhtikuusta lähtien. Ja kävelemisestä riittää 1 lyhyt lenkki/päivä, muuten alkaa heti kipuilu. Esikoinen on hoidossa - onneksi.
Supparit on joka päivästä huvia ja iltasin ihan säännöllisiäkin. Onneksi tosiaan kivut pysyy poissa jos muistaa/pystyy ottamaan rauhallisesti.

Synnytyssupistuksiin verrattavia nämä eivät ole, pikemminkin vain "ikävän" tuntuisia. Esikoisen kanssa niitä oli sitten koko loppu aika, mutta hän syntyi onneksi vasta viikolla 38.

Eli eli: jos kauheasti huolestuttaa, niin kävisin tarkistuttamassa tilanteen. Toivottavasti kuitenkin vauva pysyttelee mahassa vielä useamman viikon ja kaikki menee hyvin :)

Jaksamista: päivittäiset säännölliset supparit on kyllä tosi väsyttäviä, vaikka ei olis kauhean kipeitäkään...

Mulla ekasta supisteli samalla tavalla kun sulla ja poika syntys rv 40+3 kun olin pakko levossa rv:sta 30 lähtien. Nyt odotan toista ja taas supistelee sellasia kivuttomia mutta ilkeen tuntusia suppareita. Lääkäri totes rv 31 että paikat ovat pehmeät ja sentin auki mutta sanos et ei laita lepoon mua vaan itse täytyy niitä seurata. Esikoinen on nyt 1v ja on kotona mun kanssa ja aina iltasin mulla on vähän suuremmat kivut. Kumpa vauva jaksaisi olla vielä 4viikkoa niin sit saa luvan tulla jos on tullakseen. Itse olisin jo vaölmis synnyttämään kun on niin tukala olo mut vauvaa ajatellen toivoisin et pysyis viel sisällä.
Supistuksiin auttaa mulla vain rauhoittuminen ja ylimääräinen nostelun olen jättänyt pois. Toivottavasti sun pienokainen olis vielä hetken silällä jotta ei keskosena syntyisi.

puolukka + toukka rv33

Yhteistyössä