Voiko munat korvata piirakkaohjeessa ? KOKIT HOI

  • Viestiketjun aloittaja kädetön kysyy
  • Ensimmäinen viesti
kädetön kysyy
Moi !

MARJAPIIRAKKA
(12 annosta)

2 munaa
1 1/2-2 dl sokeria
2 tl vanilliinisokeria
3 dl (vehnä )jauhoja
1 1/2 tl leivinjauhetta
1 1/2 dl Juoksevaa margariinia tai 150 g sulatettua margariinia
1 dl maitoa

Pinnalle:
3 dl marjoja

1. Sekoita munat ja sokerit.
2. Lisää joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet, Juokseva margariini ja neste. Sekoita taikina tasaiseksi. Levitä taikina voidellun piirakkavuoan (halkaisija noin 27 cm) pohjalle.
3. Levitä päälle marjat.
4. Paista 200 asteessa uunin alatasossa 25-35 minuuttia.


tossa on toi ohejm utta voiko munat korvata jollai muulla vastaavalla ??

iitos vastaajille :) :flower:
 
Kananmunan tehtävä on sitoa tuota taikinaa. leivonnassa kananmunien korvaaminen on melko hankalaa. pohja ei ns. pysy kasassa. Marjapiirakkaan voit kokeilla toki hiivataikinaa (pullataikinaa) josta tuon kananmunan jätät pois. Hiivataikina onnistuu ilman munaa.
 
vieras
jotain munan korviketta saa kyllä jostain kaupasta, mutta itse olen suosiolla tehnyt ihan muropohjan tyyppisen ilman munaa ja hyvää tulee. Joku aika sitten täällä oli munattoman mansikkatortun ohje jaossa ja se oli todella hyvä.

Pohja oli 100g voita
2½dl vehnäjauhoja
0,75dl sokeria
1tl leivinjauhetta
½dl kermaa

jauhot, sokeri ja leivinjauhe sekoitetaan keskenään ja rasva nypitään joukkoon. Lopuksi lisätään kerma ja sekoitetaan tasaiseksi. Paisetetaan 200 asteessa n. 10min, mutta tämä ohje on ilman marjoja päällä, et jos ne siinä päällä paistoaika on hiukan pidempi.
 
Annukka
Tällainen ohje löytyi netistä:

Kananmunaton omenapiirakka (uunipellillinen)

150g sulatettua margariinia tai voita
4,5dl maitoa
3tl vanilja sokeria
9dl vehnäjauhoja
3tl leivinjauhetta
4,5dl sokeria

-Sekoita sulan rasvan joukkoon maito
-Sekoita kuivat aineet keskenään ja siivilöi ne voi-maito seokseen
-Viipaloi päälle omenaa ja ripottele vielä kanelia ja sokeria omenalohkojen päälle
-Paista 175 astetta 30-40min



http://tellu78.blogspot.com/2008/03/kananmunaton-omenapiirakka.html
 
viii
mä olen korvannut munan leivonnaisista banaanilla... tietty se maku siihen sit vähän tulee, mutta muuten toimii munan korvaajana... pojalla kananmuna-allergia.. tää on ihan yleinen keino
 
kädetön
Alkuperäinen kirjoittaja viii:
mä olen korvannut munan leivonnaisista banaanilla... tietty se maku siihen sit vähän tulee, mutta muuten toimii munan korvaajana... pojalla kananmuna-allergia.. tää on ihan yleinen keino
kuinka paljon banskua jos on kaksi munaa ton ekan ohjeen mukaan ? toivottvaasti hoksaat lukea ketjua vielä... :)
 
viii
vitsi ku en oo aikoihin leiponu...oliskohan olluut että 1 ruokalusikallinen banaania vastaa yhtä munaa... ainaki noin suurinpiirtein. lapset on ainakin kovasti tykänneet, vaikka piirakoissakin se banaani maistuu... ja pannarista tulee itsellekin tosi mieluista :)
 
kädetön
ulkoisesti tuli ihan jees ja raaka taikina muistutti erehdyttävästi normaalia taikinaa käytökseltään ja ulkomuodoltaan ja maultaan. banaania ei edes maistunut siinä mukana. laitoi vajaa puolet normibanskusta..
 
kädetön
2 munaa (munan tilalle siis puolikas banaani ja muutoin samalla ohjeella)
1 1/2-2 dl sokeria
2 tl vanilliinisokeria
3 dl vehnäjauhoja
1 1/2 tl leivinjauhetta
1 1/2 dl Juoksevaa margariinia
1 dl maitoa

Pinnalle:
3 dl marjoja

1. Sekoita munat ja sokerit.
2. Lisää joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet, Juokseva margariini ja neste. Sekoita taikina tasaiseksi. Levitä taikina voidellun piirakkavuoan (halkaisija noin 27 cm) pohjalle.
3. Levitä päälle marjat.
4. Paista 200 asteessa uunin alatasossa 25-35 minuuttia.
 
kädetön
ja nyt on maistettukin. maku mitä mainioin :) :heart: kiitokset kaikille avuista !

mustikat lähimetsästä puoli litraa 0,- euroa :D ja / tunti käräysaikaa kului + valmistusaika taikinalle 10 min ja uunissa olo 30 min..

SUOSITTELUNI vaikka mustikka ja banaani yhdistelmä kuulostaa omituiselta... !!
 

Yhteistyössä