Voiko mies hakea sairaslomaa jos äiti kipeänä?

  • Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Ei pysty! Niin kurjaa kuin onkin :/ Meillä onneks miehellä sen verran joustoa, että pystyy useimmiten tarvittaessa tekemään lyhyempää päivää, mutta ei oikeuta miestä olemaan pois töistä äidin sairaus ei.
 
vieras
Meillä mies teki näin kun lapsi oksensi ja seuraavaksi minä oksensin(viikon kesti tauti). Ei kukaan kysellyt mitään ainakaan vielä ja tuosta aikaa noin 1,5vuotta. Jos kyselee niin se on sen ajan ongelma. Yksin en olisi pärjännyt kun kuolema tuntui tulevan tuosta taudista.
 
Se riippuu miehen työnantajasta. Meillä miehen työnantaja antoi miehelle sairaslomaa, kun olin kipeenä, mut esim. omalla työpaikallani mies ei saisi saikkua jos äiti olis kipeenä. Eli sen saa tosiaan työnantaja itse päättää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei pysty! Niin kurjaa kuin onkin :/ Meillä onneks miehellä sen verran joustoa, että pystyy useimmiten tarvittaessa tekemään lyhyempää päivää, mutta ei oikeuta miestä olemaan pois töistä äidin sairaus ei.
Pystyy!!! Työnantajasta kiinni!
 
vieras lisää
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä mies teki näin kun lapsi oksensi ja seuraavaksi minä oksensin(viikon kesti tauti). Ei kukaan kysellyt mitään ainakaan vielä ja tuosta aikaa noin 1,5vuotta. Jos kyselee niin se on sen ajan ongelma. Yksin en olisi pärjännyt kun kuolema tuntui tulevan tuosta taudista.
Lisään vielä ettei kyllä keltään kyseltykään. Mies joutui hoitamaan minuakin kun en päässyt päivään pois vessasta kun oli heikko olo ja oksetti yms.
 
miettii
jees, kiitos. Työnantajina meillä anoppi ja appi, joten pitänee keskustella heijän kanssa jos tuo vattatauti meinaa kaataa mutkin petiin :D Tuleeko sieltä hoitaja lapsille vai saako ukko jäädä kotiin :D noh, eih nyt sentään...
 
mymmy
Meillä mies saa palkallisesti olla pois kolme päivää, jos minä olen liian sairas hoitamaan lapsiamme. Omassa työpaikkasani näin ei menetellä, vaan sieltä saisi vain palkatonta.
 
Meillä on pari kertaa ollu tilanne että mie oon ollu siinä kunnossa, etten oo voinu hoitaa lasta (kerran mahataudissa 3pv ja raskausaikana muistaakseni 2vko!), hain silloin ITSELLENI sairaslomaa ja mies vie sen mun lapun työpaikalleen ja sai kyllä ihan palkkaa siltä ajalta!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Siis eikö kaikilla aloilla saa olla palkatta kotona hoitamassa perhettä jos kotiäiti on kipeä? Ja työnantaja voi maksaa siltä ajalta jos haluaa..
Ei saa ei. Ei se ole mikään lakisääteinen juttu, vaikka monet niin tuntuvat luulevan. SAIRASTA LASTA saa jäädä hoitamaan, jos kukaan muu ei hoida. Mutta jos kotona on vanhemepi, vaikka sitten kipeenä katsotaan hänen hoitavan.
 
voin kertoa esimerkin.. en tosin ollu itse sillon kipeenä.. vaa tyttö oli tosi kipee (lue kova flunssa ja valvo monta yötä) mies on töissä ja mä valvoin päivät ja yöt.. käytiin sitte tyttöä lääkärille ties kuinka monetta kertaa lääkärille näyttämässä ni lääkäri kirjoitti LAPSEN nimellä sairaslomalapun miehelle että sai jäädä mua auttaan kotiin.. ja sai siltä ajalta myös palkan.. (tästä ei oo montaakaan kuukautta ku tää tapahtu)
 
vieras
Äiti hakee sairaslomaa ja isä vie työnantajalleen sairaslomapaperin. Pois töistä voi olla pakottavasta perhesyystä tuon ajan mikä äidillä on saikkua, ja isi hoitamassa lapsia siis, koska niillä ei ole hoitopaikkaa. Jotkut työnantajat antavat palkkaa tuolta ajalta, mutta se palkanmaksu ei ole pakollista, niin siksi valtaosa joutuu jäämään kotiin palkatta.
 

Yhteistyössä