Voiko mielestäsi kohta 14-vuotias isosisko hoitaa 1-v pikkuveljeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ilman muuta voi hoitaa kun kerran itse on siihen halukas !
Kyllä tuon ikäinen tyttö kestää sen ettei pääse ihan joka sekunti kavereiden kanssa menemään.
Parempi hoitaja isosisko on kuin joku ventovieras (vaikka aikuinenkin) kun kyseessä on noin lyhyt aika.

En antais.Mun mielestä liikaa vastuuta tuon ikäiselle.Entäs jos jotain käy,sairauskohtaus,tukehtuminen,pään kolhiminen..Miten tuon ikäinen muka osaisi hoitaa tällaiset tilanteet?? Itse en kyllä antais tuon ikäistä pientä tunniksikaan 14v:lle,jos kaikki aikuiset on poissa kotoa.Vasta 17v. on kypsä hoitamaan pientä lasta ja toimimaan oikein hätätilanteissa yms..T:Lastenhoitaja päiväkodissa,kolme lasta teini,koululainen ja taapero

Et nyt osaa asettua 14-vuotiaan saappaisiin.
Kuukausi on pitkä aika. Eikä tarvita kuin pari päivää, kun kaverit pyytävät johonkin, etkä pääse mukaan, koska olet sidottu vauvanhoitoon, niin homma alkaa tympiä.
Eikä tarvitse edes kaverien pyytää. Taapero ehtii vaikka mitä sillä aikaa, kun tulee näprättyä kännykkää, tietokonetta, juteltua kavereiden kanssa puhelimessa jne. Eihän tuo lapsi ole edes vielä 14, vaan täyttää sen joskus myöhemmin tänä vuonna. Harva tuon ikäinen jaksaa herpaantumatta vahtia pikkuista koko päivän.

Tottakai voi jos arvelet itse et on riittävän vastuunllinen ja vielä itse haluaa. Selkeet pelisäännöt ja ohjeet niin mikäs siinä. Itse aloitin hoitamaan lapsia 13v omilla sisaruksillani ja naapurin pennuilla.

Lastenhoitotyötä ei kuitenkaan ole mainuttu alle 15 v:lle sopivaksi kevyeksi työksi sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa. 7 h on pitkä päivä hoitaa pikkulasta yksinään. Päiväkodistakaan ei luovuteta lasta (edes isompaa) alle 18 v:lle hakijalle :confused:

Tämä vastaus saa minut lopullisesti vakuuttuneeksi hoitoalan naistyöntekijöiden ajattelumalleista. :censored:

Kyllä 14-vuotias voi hoitaa taaperoa muutamana päivänä viikossa. Omaa aikaa jää kivasti vielä. Monet on tuon ikäisenä töissä esim 3vko kesässä. Meidän kesätytöt ei saa edes mitenkään hyvää palkkaa. Tyytyväisenä jaksaa tuon ajan olla töissä ja tehdä 6h päivää 5 päivää viikossa.
Itse olen teininä ollut keräämässä mansikoita, lähtenyt pyörällä kotoa aamuviideltä. Ei jäänyt traumoja.
14-vuotias voi olla hyvinkin vastuullinen. Taitaapa niitä olla tuon ikäisiä äitejäkin maailmalla.

Tottkai voi. 1,5v on ihan eri asia kun tasan 1v. Meillä on nyt 1,5v lapsi, eikä sellaisen vaipan vaihdot mitään ydinfysiikkaa ole kun vaipat voi pukea lapsen seisoessakin.

Nuorelle jää vielä paljon omaakin aikaa, ja varmasti arvostaa sitäkin sitten enemmän kun on välillä vähän töissä.

Oikeastaan se on pelkästään positiivista että pystytte tuolla tavalla tarjoamaan lapselle töitä. Lastenne välit siinä vain tiivistyvät, ja 14v saa kivasti vastuuta :).

Ainoa on tuo tukehtumisjuttu. Opettaisin miten toimitaan, ja varmistaisin että lasta vahditaan tarkasti ja että ruoat pilkotaan riitävän pieneksi. Monen kohdalla tuo tuntuu liioitellulta, mutta meillä tuo 1,5v "tukehtuu" harva se päivä johonkin, tai laittaa suuhunsa lähes kaiken mitä irti saa. Esikoinen oli ihan toisenlainen tuon suhteen.

Et nyt osaa asettua 14-vuotiaan saappaisiin.
Kuukausi on pitkä aika. Eikä tarvita kuin pari päivää, kun kaverit pyytävät johonkin, etkä pääse mukaan, koska olet sidottu vauvanhoitoon, niin homma alkaa tympiä.
Samaa vaivaa on aikuisillakin. Työpaikolla nuorille työntekijöille joutuu opettamaan, että töihin pitää tulla joka päivä eikä voi jäädä pois, jos töihin lähtö ei huvittaisikaan. Enempi pitäisi vaatia nuorilta vastuullisuutta jo kotona, jotta olisi paremmat valmiudet työelämään. Nykytilanne aiheuttaa sen, että moni syrjäytyy työelämästä, koska täydellisestä vapaudesta siirtyminen rajoitettuun työelämään ei ole helppoa. Helpompi olisi opetella asioita vähitellen askel kerrallaan.

Ei todellakaan voi. Koska aina voi sattua jokin yllättävä tilanne tai onnettomuus, jossa 13v ei osaa toimia aikuisen lailla, hänen ei voi olettaa mitenkään osaavan arvioida 1-vuotiaan lapsen taitoja ja turvallisuutta aikuisen tavoin. Pienen lapsen henkeä ei voi jättää lapsen vastuulle. Eri asia olisi, jos vanhempi on kotona töissä, ja 13v auttaa leikimällä 1v kanssa, mutta päävastuu säilyy vanhemmalla. Putoaminen, tukehtuminen tms ovat yleisiä tapaturmia tuon itäisellä. Lastensuojeluilmoitus seuraa melko varmasti.
Hankkikaa lastenhoitaja Mll tai jostain muusta kautta. Tai sitten lapsi hoitoon. Mll n hoitajien alaikäraja on 16v, ja käyvät pakollisen koulutuksen. Hinta 8,20/h. sillä hintaa saa muualtakin täysi-ikäisen hoitajan kotiin.

Kyllä sille 13-vuotiaallekin pitää hommata hoitaja. Jos tulee vaikka tulipalo tai räjähdys, niin sen ikäinen ei osaa toimia, vaan ehdottomasti on oltava paikalla koulutettu aikuinen, joka tietää, mitä pitää tehdä. Hoitajalla on syytä olla työturvallisuuskortti, hygieniapassi ja tulityökortti lastenhoito-oppien lisäksi.

Yhteistyössä