Voiko mielestäsi kohta 14-vuotias isosisko hoitaa 1-v pikkuveljeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Pähkäillään tässä ensi kesää ja miten saataisiin venytettyä vauvan hoidon aloittamista syyskuun alkuun, jolloin hän olisi 1v 5kk

Ainoa ongelmakuukausi on heinäkuu, jolloin meillä on pakko olla molemmilla töissä. Minä voisin tehdä 3-päiväistä työviikkoa koko kuukauden ja koska olen välillä myös viikonloppuisin töissä, niin meillä olisi vain vähäinen hoidontarve sen kuukauden aikana.

Käytännössä tarvisimme pienelle hoitajaa 2-3 pvänä viikossa ja aika vaihtelisi n. tunnista reiluun seitsemään tuntiin. Pisin hoitoaika olisi klo 7-14.15. silloin, jos minä olen aamuvuorossa. Välillä hoitajaa tarvittaisiin vain klo 16.15-17.15. Kolmas variaatio on n. klo 9-14.

Meidän nyt 7.luokalla oleva tyttö on ilmoittanut, että hän voisi mielellään hoitaa pikkuveljeä ja vielä mielummin, jos saisi pikkuisen palkkaa hoitamisesta. Tyttö on kyllä hyvin vastuuntuntoinen ja pikkuveli hänelle tosi tärkeä. Mutta onhan hän tosi nuori vielä kuitenkin.

Mitä te olette mieltä, uskaltaako tuon ikäiselle antaa näinkin vastuullisen "kesätyön"? Pikkuveli on heinäkuussa siis n. 1v 3kk ikäinen.

No minä nuorena hoidin kesätyökseni reilun kuukauden ajan vuoden ikäistä serkkutyttöä :) Tytön vanhemmat olivat töissä ja minä halusin vähän palkkaa jo tuon ikäisenä niin järjestely toimi hyvin. Meillä meni ihan hienosti se reilu kuukausi. Hoidin siis aamusta iltapäivään 5 päivää viikossa. Olin itse 13 vuotias.
En tiedä sitten mitä mieltä tästä nykyään ollaan mutta silloin parikymmentä vuotta sitten vaikutti olevan ihan ok :) Hyvin meillä meni! Kiva kesätyö oli mielestäni :)

No voi periaatteessa. Mutta ehkä etsisin toisenkin hoitajan, jonka kanssa tyttö voisi vuorotella. Aika nopeasti saattaa pikkusisaruksen naama alkaa tympimään, jos joutuu koko ajan jättäytymään pois uintiretkiltä ja muilta kesän hauskuuksilta vauvaa vahtiessa.

Minä hoidin kolmea poikaa tuossa iässä ja meni tosi hyvin. Olin aika varma lasten kanssa ja muutenkin vastuuntuntoinen. Kyllä mä laittaisin jos se 14v tosiaan haluaa ja saa palkkaakin hoitamisesta. :)

Voihan 14-vuotias mennä ulkopuolisellekin töihin loma-aikana ja tehdä 7 tunnin työpäivää. ..
Joo voi toki, mutta ei ehkä kuitenkaan 1-vuotiaan hoitajaksi? Jos pikkusisarus olisi vaikka 5-v. homma ei kuulostaisi lainkaan pahalta. Mutta kun kyse on vielä lähes vauvasta, niin parin tunnin hoitojaksot on ok, mutta osaako 14-vuotias huolehtia vaipanvaihdot, syöttämiset sun muut, ja miten toimii jos jotain sattuu, pieni kolhaisee pään tms. Minusta liikaa vastuuta noin nuorelle.

Voihan 14-vuotias mennä ulkopuolisellekin töihin loma-aikana ja tehdä 7 tunnin työpäivää. Tosi vähäiseksi tuossa jää työtunnit, kun on vain yhdestä kuukaudesta kyse ja viikoittain töitä on vain 2-3 päivää.
Lastenhoitotyötä ei kuitenkaan ole mainuttu alle 15 v:lle sopivaksi kevyeksi työksi sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa. 7 h on pitkä päivä hoitaa pikkulasta yksinään. Päiväkodistakaan ei luovuteta lasta (edes isompaa) alle 18 v:lle hakijalle :confused:

Tottakai jättäisin. Etenkin kun on kyse noin lyhyestä periodista ja vain muutama eri mittainen päivä viikossa :)

Eiköhän 14.v osaa syöttää ja vaihtaa vaipat. Ihana kun on noin innoissaan ja reipas tekemään oman perheen hyväksi asioita. Hyvä korvaus tietenkin niin kannustaa tekemään jatkossakin.

Ehdottomasti voi. Parempi niin, mitä palkata joku 15v kesänen joka ei lasta etukäteen tunne. Tuon ikäisenä olin jo kovasti kesätöissä tututilla hoitamassa lapsia. Maailma sivu on tuon ikäiset ottaneet vastuun pienemmistä lapsista ja niitä hoitaneet. Ja nykyään on sentään kännykät.

Jos sisko itse on halukas hoitamaan ja te luotatte osaamiseen, niin kyllä. Samanikäisenä olen minäkin hoitanut pari kuukautta päälle 1-vuotiasta, viisi päivää viikossa ja kahdeksan tunnin päiviä. Hyvin sujui.

Tottakai. Miksi ei voisi? Jos tyttö vielä itse ilmoittautui, niin varmasti on kykenevä. Kunhan tietää mitä pitää tehdä jos tulee erilaisia vaaratilanteita (esim. jos ruuanpala jää kurkkuun) kun aika pieni lapsi vielä kuitenkin kyseessä! Mutta jos likalla intoa kerran riittää niin tottahan toki voi hoitaa, vielä noin lyhyitä aikojakin.. varmasti hyvin menee ja mukavahan se on jos tyttö saa vähän taskurahaakin. :)

Yhteistyössä