Voiko menkat jotenkin lopettaa kokonaan? Kellään mitään tietoa?

• Viestiketjun aloittaja pms-hirviö
  • Ensimmäinen viesti
pms-hirviö
Kärsin todella pahoista PMS-oireista, kuukautiskivuista yms- ja lisäksi ikää vasta 24v. joten parhammillaan tai pahimmillaan joudun kärsimään menkoista vielä 30v. Ajatus on masentava sillä viimeiset 10v. on ollut jo todella masentavaa vuoristorataa...

Lapsiluku todellakin täynnä joten on todella epäreilua että minä (ja koko perheeni) kärsii tästä minun ongelmasta. Huomenna olen menossa keskustelemaan lääkäriin asiasta mutta jattelin kysyä onko kellään teistä mitään kokemusta asiasta?

Olen kuullut huhuja että e-pillereillä joillakin on siirretty menkkoja niin että niitä tulee harvemmin, mutta itselleni tämä ei sovi sillä en voi käyttää pillereitä todella pahan migreenin takia + nämä hormonit on jo todella niin sekaisin että kiitos riittää....

Kiitos jos joku jaksaa näin aamusta vastailla!

vieras
Mulla loppui ainakin, kun nyt syön minipillereitä :)
Ei ole tullut tippaakaan kohta 2 vuoteen :D
Ja minipillerit käy, vaikka e-pillerit ei kävisikään.
Itselläni aurallinen migreeni.

Miuski harmailee
Mulla hormoonikierukka on vienyt menkat pois kokonaan. Ekan puolen vuoden aikana tuli muutamat menkat ja sit tiputteluvuotoa, mutta sen jälkeen ei ole näkynyt eikä kuulunut. Sopii ainakin mulle megahyvin.

Mulla on ollu hormonikierukka nyt 4kk ja vuotoja on edelleen. Juuri runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia otin kierukan, mutta ainakaan vielä ei ole kuukautiset loppuneet, toivon tosissaan et loppuisivat kokonaan, inhottavaa kun vuotaa viikkotolkulla. :/

Alkuperäinen kirjoittaja harmaaja:
Mulla on ollu hormonikierukka nyt 4kk ja vuotoja on edelleen. Juuri runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia otin kierukan, mutta ainakaan vielä ei ole kuukautiset loppuneet, toivon tosissaan et loppuisivat kokonaan, inhottavaa kun vuotaa viikkotolkulla. :/
Mulla oli 1,5v ja menkat tuli joka kk, mutta vuoto kyllä oli niukempaa.

tilu
Olen ollut siinä käsityksessä, että monilla hormoonikierukka lopettaa kuukautiset.. itsellä tuli tiputtelu vuotoa n.4kk sen laitosta, mutta sitten ne loppuivat kokonaan :D Suosittelen ko. kapistusta kaikille! Siellä se sit on ja pysyy kun se on laitettu ja ei tarvi muistaa ehkäsyä :D ja sit plussana vielä toi menkkojen loppuminen...

vieras
kärsin epäsäännöllisistä kuukautisista, voimakkaista vuodoista, kohdun poistoa oli jo ehdotettu 5 vuotta, en halunnut, kaksi vuotta sitten minulta poltettiin päiväkirurgisesti nukutuksessa kohdunlimakalvot, olikohan se transablaatio, en voi tietenkään saada enää lapsia, 4 kappaletta niitä jo on nuorin 5v.

Ennen ei riittänyt edes lasten vaippa, nyt riittää kerran kuussa päivän verran intiimi suoja.

SUOSITTELEN

poistaa
* Kohdun limakalvon tuhoaminen ei ole menorragian ensisijainen hoito, mutta sitä voidaan harkita potilaille, joille muut hoitomuodot eivät sovi tai joilla leikkausriskit ovat suuret.
* Kohdun limakalvon tuhoaminen vähentää tehokkaasti kuukautisvuodon määrää. Komplikaatioiden esiintyvyys termoablaatiossa on noin 0-13 % ja hysteroskooppisissa toimenpiteissä 6-25 % A.
* Kohdun limakalvon tuhoamiseen käytettävien menetelmien välillä ei ole eroja hoitotulosten tai potilaiden tyytyväisyyden suhteen A.
* Ennen toimenpidettä annettu GnRH-analogi lisää amenorrean määrää ensimmäisen vuoden aikana toimenpiteen jälkeen, mutta pidemmällä aikavälillä vuotomäärässä ei ole todettu eroja verrattuna niihin naisiin, joille ei ole annettu preoperatiivista hoitoa A.
* GnRH-analogin rutiinimaista käyttöä ennen toimenpidettä ei suositella.
* Kohdun limakalvon tuhoamisen jälkeen uusinta-ablaatioon, kaavintaan tai hysterektomiaan joutuu 18-39 % potilaista B.
* Potilaat ovat tyytyväisempiä kohdunpoistoon kuin kohdun limakalvon tuhoamiseen runsaiden kuukautisvuotojen hoidossa A.
* Kohdun limakalvon tuhoaminen kirurgisesti vähentää vuodon määrää kahden vuoden seurannassa enemmän kuin lääkehoito (hormonikierukka, syklinen progesteroni, yhdistelmäehkäisypillerit, traneksaanihappo tai tulehduskipulääke), mutta neljän vuoden aikana erot tasoittuvat A.
* Elämänlaadun suhteen hoidoilla ei ole ollut eroa vuoden seurannassa 33.
* Kohdun limakalvon tuhoaminen heikentää merkitsevästi hedelmällisyyttä.
* Kohdun limakalvon tuhoamista ei suositella naisille, jotka haluavat säilyttää hedelmällisyytensä.
* Raskauden mahdollisuus toimenpiteen jälkeen on alle 1 % D, mutta raskauden ehkäisyn tarve pitää silti huo

vierailija
Oon 41v ja menkat alkoi 11v. Tässä istun taas pöntöllä, ripuli, valtava verivuoto... Toista päivää... Kotoa ei kovin pitkälle uskalla. Aina menkkojen aikaan nykyään ripuli, rinnat kipeät, vatsa kouristelee... Helvettiä siis. No, lääkärissä kävin,gynellä. Kaikki paikat ok. Eli ei apua. Vaihdevuosia odotellen... Pyykkikone laulaa,kun ei oikein mikään pidä vuotoa yön aikaan. Lakanat siis pesussa jatkuvasti. Lohturuokaa naamaan ja muutama päivä niin helpottaa:#

vierailija
Oon 41v ja menkat alkoi 11v. Tässä istun taas pöntöllä, ripuli, valtava verivuoto... Toista päivää... Kotoa ei kovin pitkälle uskalla. Aina menkkojen aikaan nykyään ripuli, rinnat kipeät, vatsa kouristelee... Helvettiä siis. No, lääkärissä kävin,gynellä. Kaikki paikat ok. Eli ei apua. Vaihdevuosia odotellen... Pyykkikone laulaa,kun ei oikein mikään pidä vuotoa yön aikaan. Lakanat siis pesussa jatkuvasti. Lohturuokaa naamaan ja muutama päivä niin helpottaa:#
Tuntuu aika oudolta eikä tuo missään nimessä normaailia ole. Mulla samantyyppisillä oireilla löytyi endometrioosi ja adenomyoosi.

vierailija
Tuntuu aika oudolta eikä tuo missään nimessä normaailia ole. Mulla samantyyppisillä oireilla löytyi endometrioosi ja adenomyoosi.
Ei normaalia? Ai, mulla on ihan sama tilanne kuin tuon kirjoittajalla.
Runsaat menkat eikä mitään voi tehdä, koska "kuuluu naisen elämään."

En voi käyttää kertakäyttöisiä kuukautissuojia, joten kuukuppi ja kangassiteet ovat ainoa toivoni.

-ohis-

Yhteistyössä