Voiko meidän uuni olla näin huono!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei.niin.leipuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei.niin.leipuri

Vieras
Vai onko rikki? Ei ole kuin vuoden vanha.

Nyt on piirakka uunissa jonka ohjeessa paistoaika 20min ja meidän uunissa paistunut jo melkein tunnin!

Viime viikolla tein kans piirakkaa ja oli yli tunnin uunissa (ohjeessa paistoaika n.30min) ja silti oli raaka keskeltä.

No ootko koittanu että on lämmin? Lämpiääkö molemmat vastukset? Oisko sulla lihalämpömittaria tai vastaava millä tarkistat lämpiääkö uni asteita vastaavasti.

On se lämmin juu. Ja mielestäni vastuksetkin lämpemee kun uunia viime viikolla tarkastelin. Ei oo mitään mittaria, sillähän sais kyl helposti tarkastettua se lämpötila.

Laitan aina sen jossa on ylhäällä ja alhaalla viivat. Eli valon jälkeen heti :D

Onko ne alavastukset yleensä näkyvissä? Kun meillä ei ole kuin ylhäällä. Olis tuossa se kiertoilmakin, mutta joskus kun sillä tein vanhassa kämpässä niin puoliks kypsy vaan tai sit oli keskeltä raaka ja pinnalta melkein palanu. Voiko ihminen olla näin tyhmä tälläsissä asioissa? :D Niin ja sen tiedän, että jos kiertoilmaa käyttää niin silloin vähän vähemmän lämpöö uuniin kuin tavallisesti. :)

• Tykkää
Reactions: Berttaliini
Niin ja pullia leivoin tuossa yksi päivä ja ne onnistu oikein hyvin, kypsy asiallisesti ja oikein meheviä oli. Mut en usko että mun piirakassakaan mitään vikaa ollu että ei meinannu kypsyä. Tunnin se uunissa oli ja ihan syötävää on, ei oo kuivaa eikä raakaa.

Taikina;
1.5 dl sokeria
1 dl öljyä
0.5 tl suolaa
2.5tl leivinjauhetta
2.5tl vanilliinisokeria
4 dl vehnäjauhoja
2.25 dl sekamehua (tai muuta mehua/vettä)

Päälle:
6 dl rapaperinpaloja
n. 3 rkl sokeria

Lopuksi:
1 rkl ruokosokeria

--
Googletin munattoman rarperipiirakan ohjeen ja tuo kuulosti ihan kivalta ja päätin kokeilla. Tein sellaiseen pyöreään korkealaitaiseen kakkuvuokaan.

Ethän odota, että piiras on kuivaa ja kinteää heti uunista tullessaan? raparperista tulee niin paljon nestettä, että piiraspohja jää keskeltä väkisinkin pehmeäksi ja sekä pohja että täyte ovat suorastaan veteliä, kun piiraan ottaa uunista. Yön yli odottelu jääkaapissa tekee ihmeitä.

[QUOTE="määmä";28770811]korkeaan kakkuvuokaan, täyteen ja ootat että kypsyy 20 minuutissa?[/QUOTE]

eeei. Kun ohjeessa luki, että voi laittaa 27cm leveeseen kakkuvuokaan, mutta ei meillä ole kuin 25cm. Ja ei siis täyteen tullut. Ehkäpä pari senttiä oli sitä koko juttua täytteineen päivineen.

--

poksille; mutta se oli pinnaltakin aivan raaka, ei saanut mitään väriä tai mtn ennen lähempänä tuntia. Eikä mun piirakka ollut lähelläkään tuota ohjeen kuvan piirakkaa, mutta hyvvää se oli silti, vaikka vähän jännitin et tulee jotain ihan muuta.

[QUOTE="aapee";28770844]
poksille; mutta se oli pinnaltakin aivan raaka, ei saanut mitään väriä tai mtn ennen lähempänä tuntia. Eikä mun piirakka ollut lähelläkään tuota ohjeen kuvan piirakkaa, mutta hyvvää se oli silti, vaikka vähän jännitin et tulee jotain ihan muuta.[/QUOTE]

Mille korkeudelle laitat piirakan? Jos se on alatasolla, voi värin puute johtua siitä, että ylävastus on niin kaukana. Tosin silloin pohjan kyllä pitäisi kypsyä. Onkohan sulla vikaa ylävastuksessa?

[QUOTE="poks";28770856]Mille korkeudelle laitat piirakan? Jos se on alatasolla, voi värin puute johtua siitä, että ylävastus on niin kaukana. Tosin silloin pohjan kyllä pitäisi kypsyä. Onkohan sulla vikaa ylävastuksessa?[/QUOTE]

Siihen ns. keskitasolle, niinkuin melkein kaikki muutkin leipomukset. Voi olla, että ylävastus ei toimi kuten pitäis tai sitten musta ei vain ole pullantuoksuiseksi äidiksi. Pannarit aina maistuu raa-alta kananmunalta jne.. Ehkä mä luovun tästä, mun leipomis urastani ja leivon vain tuttua ja turvallista pullaa :D

Leipominen on kyllä yhtä rakettitiedettä... Minä ihan oikeasti osaan tehdä kakkupohjan, mutta uunini tai sitten jokin tähti taivaalla päätti kerran tehdä tenkkapoon, enkä saanut kuukausiin yhtään kunnon pohjaa aikaiseksi. Neljän munan pohja, samassa vuoassa kuin aina ennenkin, lopsahti suunnilleen tuuman paksuiseksi, joskin kypsäksi pohjaksi. Yhtä pientä kakkua kohden kului kahdeksan munaa, eli kaksi 4 munan pohjaa! Nyt jostain syystä kakkupohjat onnistuvat taas, mutta pannari on vetelää.

Eipä tuolla muuten ole väliä, mutta hivenen ahdisti lupautua leipomaan muorin 80-v juhliin kakkuja. :| Juustokakut ovat parhaita, ei tarvitse jännätä uunin kanssa.

Tuohon taikinaan tulee kyllä aika paljon nestettä, ja raparperista vielä lisää. Kuulostaa myös siltä, että taikinaa tulee aika paljon. Voi olla, että hidas kypsyminen johtuu ihan tuosta taikinasta, ei uunista. Kannattaa kokeilla toisenlaistakin taikinaa. Tässä on helppo, munaton piirakkapohjaohje. Piirakasta tulee mureaa, ei kakkumaista.

4 dl jauhoja
125 g voita (tai margariinia)
4 rkl sokeria
0,5 dl vettä

Nypi jauhot ja pehmeä voi. Lisää sokeri seokseen. Lisää vesi ja sekoita tasaiseksi. Tarvittaessa lisää hieman vettä. Peitä taikina ja laita se kylmään noin tunniksi.

Täytteeksi voit laittaa esimerkiksi raparpereja, marjoja tai omenaa sekä tarvittaessa n. 0,5-1 dl sokeria ja 0,5-1 dl perunajauhoja. Paista 200 asteessa puolisen tuntia.

[QUOTE="poks";28770900]Leipominen on kyllä yhtä rakettitiedettä... Minä ihan oikeasti osaan tehdä kakkupohjan, mutta uunini tai sitten jokin tähti taivaalla päätti kerran tehdä tenkkapoon, enkä saanut kuukausiin yhtään kunnon pohjaa aikaiseksi. Neljän munan pohja, samassa vuoassa kuin aina ennenkin, lopsahti suunnilleen tuuman paksuiseksi, joskin kypsäksi pohjaksi. Yhtä pientä kakkua kohden kului kahdeksan munaa, eli kaksi 4 munan pohjaa! Nyt jostain syystä kakkupohjat onnistuvat taas, mutta pannari on vetelää.

Eipä tuolla muuten ole väliä, mutta hivenen ahdisti lupautua leipomaan muorin 80-v juhliin kakkuja. :| Juustokakut ovat parhaita, ei tarvitse jännätä uunin kanssa.[/QUOTE]

Hei mullakin kävi noin! Miehelle olin synttärikakkua leipomassa ja vanhalla hyvällä ohjeella tein pohjan. Eikä tietenkään ollut enempää kananmunia jotta olisin voinut tehdä toisen, tai oikeastaan kolmannen. Kun ensimmäinen taikina levähti uuniin, kiitos ihanan kakkuvuokani joka päätti pettää juuri silloin kun laitoin sen uuniin.
Noh, kakusta tuli torttu!

Ja mieheni kannustavat sanat oli "Miten mä en ole yllättyny" kun kerroin miksi pohja on noin ohut eikä kakkupohjaa nähnytkään. Mieskin tietää, että en ole kauhea hyvä leipuri.. Innokas leipuri olen, mutta se taito on hukassa ;)

Yhteistyössä