Voiko lapseni muka lähteä risteilylle ilman lupaani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja audiotonic
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos on jotain vinkkiä että juuri tänään ovat yrittämässä laivalle niin voisi myös poliisiin ottaa yhteyden. Jos kävisivät kuvan kanssa terminaalissa ja löytäisivät tytöt niin voisi olla aika hyvä opetus tytöille. :whistle:

Laita vaikka köysiin, pyydä poliisi ja lastensuojelu apuun, jos ei muuten onnistu. Tee mitä vaan, ettei pääse laivalle. Minä itse olin, monestikin 15, 16v. Ja täysin pölvästi olin, meinas sattua pahastikin, ihan omaa yksinkertaisuuttani. En niinkään kännissä ollut, mutta tyhmyyttäni saatoin itseni tilanteeseen, että meinasin tulla raiskatuksi. Kovalla raapimisella ja tempomisella ja huudon uhkalla pääsin tilanteesta, mutta paha oli tilanne! Toivon ettei minun omat lapset koskaan joudu samaa kokemaan.
Vaikka siis oli omasta tyhmyydestä kyse, mut sen ikäiset on!

Voimia ap:lle, toivottavasti saat asiat kuntoon. Kyllä tuossa ainakin itse laittaisin jo mahdollisimman ison pyörän pyörimään, koska vaikka 15 -vuotiaani olisi kuinka harkitsevainen tahansa, lauantai-ilta risteilyllä ei ole ainakaan kahden sen ikäisen ihmisen paikka. Siinä on valvomattoman ympäristön lisäksi riskitekijöinä hyinen Itämeri, humalaiset ja/tai muuten pahantahtoiset aikuiset ihmiset sekä todennäköisesti tyttöjen omakin humalatila.

Alkuperäinen kirjoittaja auditonic:
15-vuotias lapseni on nyt saanut päähänsä, että karkaavat kaksistaan samanikäisen kaverinsa laivalla Tukholmaan. Yritin hänelle selittää, että ei tule onnistumaan, kun ikäraja on joka päivä 21, eivätkä niin vaan onnistu varaamaan risteilyä.

Selasin tänä aamuna tyttöni huoneessa olevan tietokoneen selaimen sivuhistoriaa, ja huomasin demi.fi -nimisellä keskustelupalstalla ilmeisesti joko tyttäreni tai tämän kaverin aloittaman keskustelun, jossa kysyttiin, miten päästä laivalle ilman huoltajaa, ja vinkkejäkin oli annettu.

Olen nyt tosi huolissani. :( Onko tyttärelläni mahdollisuuksia oikeasti päästä laivaan salaa? Tälläkään hetkellä en tiedä missä likka huitelee, kun ei vastaa puhelimeen (sanoi menevänsä kaverille, mutta mistäs sitä tietää, mitä ovat keksineet.) Mitä teen asian suhteen, vai luotanko, etteivät satamassa päästä näitä kahta pölvästiä matkaan?

Luulin että Rollolaisella taas uusi ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja Mintsu:
Laita kunnon rajat ja kotiintuloajat ja jos rikkoo niin arestia. Ehdota että lähdette yhdessä ristelylle. Anna tytön mennä kaverinsa kanssa ja sovitte aina treffejä välillä laivalla. Ota mukaan joku naisfrendisi, varmasti tulee hauskaa!!

Ei missään nimessä arestia. Ehkä typerin ja huonoin keino yrittää kontrolloida lapsen käyttäytymistä. Pahentaa ja tulehduttaa jo entisestään vaikean tilanteen.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Miten siihen lastensuojeluun sitten otetaan yhteyttä? Löytyykö numero ihan puhelinluettelosta ja vastaako siellä joku viikonloppuisinkin?

Poliisissa on sostyötekijä pahan varalle päivystämässä.

Eihän se nyt aina ole, eikä joka kunnassa.

Sosiaalipäivystykseen saa yhteyden 112 kautta, MUTTA eri asia tekeekö sos.päivystys mitään, jos tyttö ei ole karannut vielä. Tytölle laittaisin viestiä, että ei tekisi tyhmyyksiä, jotta ei tarvitsisi sosiaalipuoleen kääntyä.

minäkin täällä odottelen tietoa, mikä tällä hetkellä on tilanne?

Kovin olen miettinyt täällä, jokohan ap on tyttönsä kiinni saanut? Ei varmasti kyllä helppo tilanne ollenkaan.. Kovin mietin omalle kohdalle, jos noin kävisi. Olisin varmaan terminaalissa jo kytiksellä.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja minuakin:
minäkin täällä odottelen tietoa, mikä tällä hetkellä on tilanne?

Kovin olen miettinyt täällä, jokohan ap on tyttönsä kiinni saanut? Ei varmasti kyllä helppo tilanne ollenkaan.. Kovin mietin omalle kohdalle, jos noin kävisi. Olisin varmaan terminaalissa jo kytiksellä.. :/

Jos siellä jo ap:kin terminaalissa kattelemassa...kun ei kuulu mitään.
Toivottavasti kaikki on ok.

Alkuperäinen kirjoittaja konsulikyydillä kotiin?:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
AP: Onko kyse nyt siis reittimatkasta? Ne ovat eri asia kuin risteily? Niihin mielestäni pätee eri ikärajat ja tosiaan, alle 16v voi matkustaa reittimatkalla ilman holhoojaa jos hänellä on vanhemman kirjoittama lupalappu mukanaan!
Sitten onkin ihan oikeasti todella iso ongelma että millä teinit aikovat päästä takaisin Suomeen! Reittimatka kun on vaan yhteen suuntaan... Ei siinä kouluruotsilla eikä kouluenglannilla selitä että tarvittais reittimatka toiseen suuntaan, tässä on vanhempien lupalappu...

Ainakin aikanaan onnistui niin että oli ne vanhempien lupalaput ja matkat otettuna valmiiksi molempiin suuntiin. Sisko joskus 15-16v(?) iässä vietti isot pätkät kesistään Tukholmassa sukuloimassa ja itsekseen teki monet matkat.

Poliisiin yhteys, samoin ilmoitat laivayhtiöille minkä niminen nuori on karkumatkalla ja pyydät heitä kirjaamaan ylös että virkailijat näkevät tiedoista heti ettei lapsi pääse mukaan.

Ehdottomasti AP nyt yhteys lastensuojeluun ja apua teinin kanssa luovimiseen, ihan hänen oman turvallisuutensa takia kun on noin uhmakas.
Itsekin muistan olleeni koulun risteilyllä 15-vuotiaana ja yksi tytöistä meinattiin raiskata kun oli lähtenyt omille teilleen ja erikseen muista.

Jos tyttö on nyt jo turvallisesti kotona niin kerrot hänelle selvästi että mitä on luvassa ja miksi, siis tämä avun hakeminen hänelle. Ei kannata pelätä sosiaalityöntekijöitä, mielummin heiltä apua ennen kuin on liian myöhäistä!

Hyvä että olet näin valveutunut ja tietoinen tyttösi puuhista, moni olisi tajunnut vasta siinä vaiheessa kun tyttö ei olisi tullut yöksi kotiin ja olisikin jo ollut aivan liian myöhäistä!

Alkuperäinen kirjoittaja Mintsu:
Laita kunnon rajat ja kotiintuloajat ja jos rikkoo niin arestia. Ehdota että lähdette yhdessä ristelylle. Anna tytön mennä kaverinsa kanssa ja sovitte aina treffejä välillä laivalla. Ota mukaan joku naisfrendisi, varmasti tulee hauskaa!!

On yritetty arestia, mutta en voi 50 kiloista tyttöä väkisin raahata kotiin. Ja sanoin, että voidaan me kesällä mennä laivalle yhdessä, mutta näytti vaan kieltä ja sanoi ettei meidän "kalkkisten" kanssa lähde yhtään mihkään...

No voi voi sitten ollaan lähtemättä. Lapselle sanotaan, että jos jotenkin onnistuisi laivalle lähtemään niin se olisi lastensuojeluilmoitus ja rikosilmoitus laivayhtiötä kohtaan.

Ja kyllä: 15-vuotiaan voi raahata väkisin kotiin jos on tarve. Sanotaan, että tulet tai tulet poliisin kanssa.

Yhteistyössä