Voiko lapsen kastaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miettivä

Vieras
Voiko lapsen kastaa kirkkoon, vaikka ei itse kirkkoon kuuluisikaan?
Siis kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon.
Olen nyt kuullut hieman erilaisia versioita.
Voi ja ei voi ja toisen vanhemman on kuuluttava kirkkoon jos meinaa ristiäisiä viettää. Kertokaa miten se oikeasti menee?!

En aiokaan kastaa, vaan nimiäiset oli meillä jo pari vuotta sitten ja seuraavallekkin järjestetään nimiäiset :D
Väittelyä kaverin kanssa miten tämä asia menee. Hän kun haluaisi kastaa (suku lähinnä painostaa) että lapsi saa itse sitten päättää isompana eroaako kirkosta. Haluaako siis kuulua vai ei. Hieman sekavaa kirjoitusta toivottavasti tajusitte.

toisen vanhemman pitää kuulua kirkkoon että voi kastaa.
kaveris varmaan liittää lapsen varmuuden vuoksi jo ammattiliittoon ja poliittiseen puolueeseen, voi sit vanhempana päättää haluaako erota... ei oikein kaveris logiikka toimi :D

[QUOTE="vieras";25266861]ei voi kastaa jos ei vanhemmat kuulu kirkkoon[/QUOTE]

ei tarvitse kuin toisen kirkkoon kuulua. Meillä mies kuuluu, minä en ja lapsemme kastettiin normaalein kirkollisin menoin

[QUOTE="vieras";25266901]mutta kun lapsi on rippikouluiässä niin hän voi itse liittyä kirkkoon,käydä rippikoulun ja saada kasteen silloin.[/QUOTE]

"Nuoren ja aikuisen kaste toimitetaan silloin, kun kirkkoon haluaa liittyä 15 vuotta täyttänyt henkilö, jota ei ole aiemmin kastettu."
Selviää myös evl.fi

Mulle itselle on ihan sama kastetaanko lapsi vai ei ristiäiset vai nimiäiset!
Arvostan molempia päätöksiä!
En ole ainakaan huomannut, että ei kastettu tai kastettu lapsi olis jotenkin erilainen tai huonompi kun toinen.