Apua ristiäisiin, voiko kastaa jos...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tietämätön"

Vieras
Emme mieheni kanssa kuulu kirkkoon, mutta tahtoisimme pitää ristiäiset lapselle, joten voiko lapsen kastaa vaikka vanhemmat ei kuuluisi kirkkoon? Entä jos toinen vanhemmista liittyy??

Kiitos teille jo etukäteen :)

Joo, vähintään toisen on kuuluttava kirkkoon.

Tosin miksi te ette pidä esim. nimiäisiä perinteisten kastajaisten sijasta? Niistä saa yhtä sykähdyttävät juhlat ilman pappejakin.

[QUOTE="vieras";24840201]Joo, vähintään toisen on kuuluttava kirkkoon.

Tosin miksi te ette pidä esim. nimiäisiä perinteisten kastajaisten sijasta? Niistä saa yhtä sykähdyttävät juhlat ilman pappejakin.[/QUOTE]

Heps, kyllä se pappikin onnistuu jos tahtoo, mutta siunaamaan ei kastamaan. Sitä ei maalliikko paljoa edes erota siunausta ja kastetilaisuutta. Ainoa ero on että ei lausuta "Minä kastan sinut xx Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen."

[QUOTE="vieras";24840224]Miksi haluatte, että lapsenne kastetaan ev.lut.kirkon jäseneksi, jos ette itsekään kuulu kirkkoon?[/QUOTE]

Nimenomaan. Aika absurdia...

Ei tuu pappi siunaamaan lasta, koska sellaista ei ole olemassakaan kuin lapsen siunaus. Mun hyvä ystävä on pappi ja puhuttiin asiasta niin paljon. Hän sanoi,että periaatteessa voisi siunata kodin ja sen asukkaat,mutta ei lasta.. koska sellaista asiaa ei ole kuin lapsen siunaaminen, kastaminen on ihan eri asia.
Sikäli hassua, että jos kuolen, niin mut voidaan siunata vaikken kuulu kirkkoon, mutta syntynyttä lasta ei siunata. Kuollut on siis tavallaan elävää tärkeämpi.

Ei tuu pappi siunaamaan lasta, koska sellaista ei ole olemassakaan kuin lapsen siunaus. Mun hyvä ystävä on pappi ja puhuttiin asiasta niin paljon. Hän sanoi,että periaatteessa voisi siunata kodin ja sen asukkaat,mutta ei lasta.. koska sellaista asiaa ei ole kuin lapsen siunaaminen, kastaminen on ihan eri asia.
Sikäli hassua, että jos kuolen, niin mut voidaan siunata vaikken kuulu kirkkoon, mutta syntynyttä lasta ei siunata. Kuollut on siis tavallaan elävää tärkeämpi.

Kaste on tietysti täysin eri asia kuin siunaus, mutta miksei ev.lut. pappi voisi siunata lasta? :o Eikös pappi lue ihan tavallisessa jumalanpalveluksessa jonkin siunauksen, ja esim. koulun aloittavat siunataan jne. Eikö se siunaaminen ole saarnaamisen ohella just papin tehtävä? :D Mua ei ole kastettu lapsena, vaan siunattu, tosin helluntaiseurakunnassa.

No siis, juhlien järjestäminen olisi helpompaa ja nämä kummiasiat olisi selkeämmät PLUS sitten vielä se, että lapsi pääsisi sitten rippikouluun automaattisesti. Itse muistan sen tylsän kesän kun KAIKKI kaverit oli riparilla paitsi minä.
Toki olemme miettineet tuota nimijuhlaa, mutta miten senkin sitten järjestää, joutuu vuokraamaan ison tilan yms, miten sellaisen juhlan sitten vetää ?? IDEOITA SIIHEN?

[QUOTE="tietämätön";24840310]No siis, juhlien järjestäminen olisi helpompaa ja nämä kummiasiat olisi selkeämmät PLUS sitten vielä se, että lapsi pääsisi sitten rippikouluun automaattisesti. Itse muistan sen tylsän kesän kun KAIKKI kaverit oli riparilla paitsi minä.
Toki olemme miettineet tuota nimijuhlaa, mutta miten senkin sitten järjestää, joutuu vuokraamaan ison tilan yms, miten sellaisen juhlan sitten vetää ?? IDEOITA SIIHEN?[/QUOTE]

Hoh, ompa sulla ongelmat.
Millä tavalla se on helpompaa järjestää juhla papilla, kuin ilman? Miks haluatte kummit, jos ette kuulu kirkkoon? Tiedätkö kummien merkityksen?
Entä jos lapsi ei halua riparille?
Miksi pitää vuokrata iso tila, jos pitää nimiäiset? Ettekö asu missään, jos ette voi niitä kotona pitää?

[QUOTE="tietämätön";24840310]No siis, juhlien järjestäminen olisi helpompaa ja nämä kummiasiat olisi selkeämmät PLUS sitten vielä se, että lapsi pääsisi sitten rippikouluun automaattisesti. Itse muistan sen tylsän kesän kun KAIKKI kaverit oli riparilla paitsi minä.
Toki olemme miettineet tuota nimijuhlaa, mutta miten senkin sitten järjestää, joutuu vuokraamaan ison tilan yms, miten sellaisen juhlan sitten vetää ?? IDEOITA SIIHEN?[/QUOTE]

Riparille meno on ei eroa mitenkään kuului kirkkoon tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;24840366:
Hoh, ompa sulla ongelmat.
Millä tavalla se on helpompaa järjestää juhla papilla, kuin ilman? Miks haluatte kummit, jos ette kuulu kirkkoon? Tiedätkö kummien merkityksen?
Entä jos lapsi ei halua riparille?
Miksi pitää vuokrata iso tila, jos pitää nimiäiset? Ettekö asu missään, jos ette voi niitä kotona pitää?

Noo onhan se. Voi kyllä me tiedetään, niin ja tähän väliin se et mieheni on kuuluNUT kirkkoon mutta eronnut sitten aikuisena. Me varsin hyvin tiedämme kummien tarkoituksen. Ja asutaan kyllä, mutta meillä on ISO JA LÄHEINEN SUKU minkä vuoksi emme meille kotiin mahdu + siihen ystävät lisäksi.

[QUOTE="tietämätön";24840387]No itse en sillo nuorena riparille päässy ku kirkkoo en kuulunu[/QUOTE]

Jos ei ole kastettu lapsena niin voidaan kastaa riparin jälkeen ennen konfirmaatiota.

Miksi haluatte kummit jotka huolehtii lapsen kristillisestä kasvatuksesta jos ette ko. asioihin usko?

[QUOTE="tietämätön";24840387]No itse en sillo nuorena riparille päässy ku kirkkoo en kuulunu[/QUOTE]

Se on sitten ollut sun vanhemmista kiinni. Mä menin riparille vaikken kirkkoon kuulunutkaan, leirikaverit ei tienneet kirkkoon kuulumattomuuttani ennenkuin kutsuin heidät kastetilaisuuteeni. Pappi siis tiesi ja leirin loppupuolella sain valita haluanko konfirmaatioon ja kasteelle vai en.

Noo oisko meillä maalla sitten ollu eri käytäntö. Siellä en päässy vaikka kirkkoherran puheilla käytiin isän ja äidinkaa.
No mutta se kesä oli kuitenkin enimmäinen kerta elämässä kun helsinki pääsin :)
Nyt tosin täällä jo muutaman vuoden oon asunukki =)

Ai jaa. Mitenköhän sitten minun siviilikummilapsi ja oma lapseni on siunattu papin toimesta.Kummilapsi mummolassa suvun ympäröimänä ja oma lapseni kirkon tiloissa.
Ihan vaan vinkiksi, mitä tahansa voideen siunata. Joka syksy lapsia siunataan koulutielle, uusia koteja siunataan koko ajan, kouluja, kauppakeskuksia, autoja, valtamerilaivoja, työpaikkoja, lemmikkieläimiä.... Kyse on vain rukouksesta ja kukin saa viritellä mieleisensä (tai papille sopivan) seremonian siihen ympärille (toki vaatii tosiaan sen papin joka ehtii/suostuu mukaan).

Riparille pääsee kyllä, mutta konfirmaatio onnistuu vasta kasteen jälkeen. Ehkä sun vanhemmat ei vaan halunnut sun menevän riparille, koska sinne voi hakea kuului kirkkoon tai ei.

[QUOTE="vieras";24840452]Lapsi vaan pitää kastaa ennen konfirmaatiota. Oman lapseni rippikoulussa oli useampi kastamaton, joista ainakin yhdellä oli kaste samaisena aamuna ripille pääsyn kanssa.[/QUOTE]

Niinpä... Ja konfirmaatio ei ole pakollinen. (jos siis ei halua sitä kastetta)

Riparille voi mennä vaikkei kuulu kirkkoon, ja nykyään on tosi plajon kaikki muitakin "korvaavia" leirejä 15-vuotiaille, kristillisiä ja ei kristillisiä. Voisiko seurakuntakodilla pitää nimiäiset (ja siunaamisen, jos haluatte)? Tai vaikka jommassa kummassa mummolassa, jos asuvat lähellä ja heillä on isompi koti? Mun mielestä on vähän hassua liittää lapsi sellaisen uskontokunnan jäseneneksi, johon ette edes itse kuulu, vain siksi, että lapsen tulevista kavereista suurin osa siihen voi kuulua, tai että saisi jotenkin helpommalla tavalla juhlat... Tosi kummallista. Mutta kukin tyylillään, aika moni suomalainen kuuluuu kirkkoon ihan jostain muusta syystä kuin siitä, että uskoisi kirkon sanomaan :)

Ai jaa. Mitenköhän sitten minun siviilikummilapsi ja oma lapseni on siunattu papin toimesta.Kummilapsi mummolassa suvun ympäröimänä ja oma lapseni kirkon tiloissa.
Ihan vaan vinkiksi, mitä tahansa voideen siunata. Joka syksy lapsia siunataan koulutielle, uusia koteja siunataan koko ajan, kouluja, kauppakeskuksia, autoja, valtamerilaivoja, työpaikkoja, lemmikkieläimiä.... Kyse on vain rukouksesta ja kukin saa viritellä mieleisensä (tai papille sopivan) seremonian siihen ympärille (toki vaatii tosiaan sen papin joka ehtii/suostuu mukaan).

Mun ystävä on ev lut seurakunnan pappi, ja olen jutellut toisenkin papin kanssa, ja kumpainenkin sanoi,ettei lasta siunata, vaan kastetaan.
Rukous lapsen puolesta ei ole siunaamista.

Kaveri ei kuulu kirkkoon ja yritti löytää jostain papin siunaamaan lapsen, ei löytänyt, joutui liittymään kirkkoon,että sai lapsen kastettua.

Riparille saa mennä,vaikkei kuuluisi kirkkoon, mutta kaste pitää suorittaa ja kirkkoon liittyä ennen konfirmaatiota, jos nuori on täytänyt 15 v hän voi liittyä kirkkoon itse. Mun serkku on kastettu suunnilleen tunti ennen konfirmaatiota.

Mä ymmärrän että jos ei kuulu kirkkoon, voi pitää lapselleen nimiäiset. Mutta miksi haluaa kastaa lapsen (liittää seurakuntaan) jos itse ei kuulu siihen ja ilmeisesti ei halua jatkossakaan kuulua?
Samoin, miksi tätä kummiasiaa pitää plagioida? Sehän kuuluu siihen kristilliseen kasteeseen, että tavallaan ne "kummit" joita lapsi saa nimiäisissäkin, eivät ole kummeja. Miksei niille keksitä omaa nimitystä? Miksi halutaan tehdä asiat niinkuin se yleinen kristinuskon "malli" on, mutta ei haluta sitten kuulua siihen? Eikö vois keksiä ihan omat jutut, eikä kopioida jostain uskonnosta juhlaa täysin ja sit muuttaa vaan nimi siltä juhlalta. Tätä mä en ymmärrä.
Monet kirkkoon kuulumattomat antavat vaan lapselle nimen ja thats it. Eivät koe tarvetta kopioida uskonnollista juhlaa, koska eivät usko siihen uskontoonkaan. Miksi niin monilla on tarve pitää feikki "ristiäiset" ja saada lapselle "kummit"? Miksei sitten voisi samantien liittyä siihen seurakuntaan jos tarvii ne kivat osiot siitä saada kuitenkin?

Siis haluatte ristiäiset, että saatte ilmaisen juhlapaikan???? Voi ..ttu eikö teillä ole minkäänlaista moraalia?? Jos ette kuulu kirkkoon, niin tyytykää siihen sitten älkääkä valittako. Toivottavasti ei löydy pappia, joka moiseen suostuu!

Yhteistyössä