Voiko lapselle tulla ruskeat silmät jos ei kummallakaan vanhemmalla ole?

• Viestiketjun aloittaja sade
  • Ensimmäinen viesti
jonna
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
mä muistelisin, että sinisilmäisyys on väistyvä ominaisuus, joten siniset silmät saadakseen pitää molemmat geenit olla sinisilmäisyysgeenejä. Sen sijaan ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus, ja ruskesilmäiset voisivat saada sinisilmäisen lapsen.
Mitkä "molemmat geenit"?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jonna:
mä muistelisin, että sinisilmäisyys on väistyvä ominaisuus, joten siniset silmät saadakseen pitää molemmat geenit olla sinisilmäisyysgeenejä. Sen sijaan ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus, ja ruskesilmäiset voisivat saada sinisilmäisen lapsen.
Mitkä "molemmat geenit"?
Äidiltä tulee yksi ja isältä yksi tietyn paikan geeni...

kippis
Haluaisin et mun lapsista tulee ruskee silmäsiä(sitten joskus kun saan lapsia). Ruskeat silmät ovat tosi kauniit, varsinkin jos on oikein tumman ruskeat. 8) Itselläni on vihreät silmät, joissa keskellä oranssia. Suvussa vaun ukilla on ruskeat silmät. Minkäväriset silmät miehellä pitäisi olla että tulisi ruskea silmäine lapsi? En tietenkään sen perusteella miestä valitse jos jotkut niin luulevat. :D

visitoori
Alkuperäinen kirjoittaja kippis:
Haluaisin et mun lapsista tulee ruskee silmäsiä(sitten joskus kun saan lapsia). Ruskeat silmät ovat tosi kauniit, varsinkin jos on oikein tumman ruskeat. 8) Itselläni on vihreät silmät, joissa keskellä oranssia. Suvussa vaun ukilla on ruskeat silmät. Minkäväriset silmät miehellä pitäisi olla että tulisi ruskea silmäine lapsi? En tietenkään sen perusteella miestä valitse jos jotkut niin luulevat. :D
Aika hassua...Nooh ihmiset on erilaisia.
Mä en ole koskaan tykännyt ruskeesilmäisistä mulle tulee aina koira mieleen.
Ja sitten alan pakosti alistamaan!!!=)

Ei vaan,onneks mun lapsilla on vihreitä ja sinisiä silmiä.
En pidä ruskeesilmäisistä,musta niistä ei pysty lukemaan mitään,onkuin aukot silmien paikalla.Tummanruskeet varsinkin!!

Sellaset vaaleenruskeet vois olla nätit,oikein oikein haaleet....

vierailija
Täällä on yksi lapsistamme nappisilmä! Minulla on kirjavat, miehellä siniset. Todella naurettavaa aina kun niitä aletaan kummastelemaan. Olenkin alkanut sanomaan, että ovat ihan isänsä silmät! ;)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Silmien_v%C3%A4ri

Ruskea silmien väri johtuu ensisijaisesti korkeasta melaniinin määrästä värikalvossa. Ruskea silmien väri on yleisin ihmisen silmien väreistä. Vihreä silmien väri johtuu keskitasoisista melaniinitasoista, ja on ilmeisesti kytköksissä ruskeaan hiusten väriin. Sinisissä silmissä värikalvon melaniinipitoisuus on matala ja harmaissa silmissä vielä matalampi.

Toki geeneillä on vielä vaikutusta asiaan.

Miehellä ruskeat, mulla harmaat ja pojalle näyttää tulevan sinistä tai harmaata.

No jos suvussa on muuten ruskeita silmiä niin voi tulla. En tiiä mikä se ympäristötekijöiden osuus sitten on...

Meh he, onneksi mieheni on puoliksi palestiinalainen niin saadaan varmaan ruskeat silmät pitkillä mustilla ripsillä :D

Näin mäkin oon asian käsittänyt. Eli kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta :/

JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Justagirl:
Näin mäkin oon asian käsittänyt. Eli kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta :/
Mutta geneettisesti siniharmaat ja vaikka vihreätkin silmät ovat ruskeita... :whistle: Eli silloin voi olla lapsella ruskeat silmät, jos jommalla kummalla vanhemmalla on muun, kuin sinisensiniset silmät.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Alkuperäinen kirjoittaja Justagirl:
Mutta geneettisesti siniharmaat ja vaikka vihreätkin silmät ovat ruskeita... :whistle: Eli silloin voi olla lapsella ruskeat silmät, jos jommalla kummalla vanhemmalla on muun, kuin sinisensiniset silmät.
Ok, näin siis :) Muistin tässä vaan lukion bilsan tunteja kun tehtiin niitä risteytyshommia ;)

vieras
Eikös nämä geenit voi "hypätä" sukupolven (tai useamman?) yli, niin että lapsi perisi esim. isovanhemman silmien värin.
On sitä kummempaakin kuultu, muistan joskus lukeneeni mustaihoisesta pariskunnasta, jotka saivat kaksoset, joista toinen oli valkoinen...

Wasabi
Kertokaahan minkä väriset silmät lapselleni luultavasti tulee.
Lapsella on nyt tumman siniset silmät, miehelläni myös siniset (hän väittää että siniharmaat) ja minulla toinen silmä ruskea (tumma) ja toinen vihreä (kirkas).
Mietin että voiko sille tulla edes ruskeita silmiä?

tämä on tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja Wasabi:
Lapsella on nyt tumman siniset silmät, miehelläni myös siniset (hän väittää että siniharmaat) ja minulla toinen silmä ruskea (tumma) ja toinen vihreä (kirkas).
Ensinnäkin: EI voi tulla ruskeita silmiä, jos kummallakaan vanhemmalla ei ole ruskeita silmiä. Tällöin kummalakaan vanhemmalla ei ole ruskeasilmäisyyden alleelia ja siten lapselle ei voi "tyhjästä" ilmestyä ruskeita silmiä. Ainoa mahdollisuus tuolloin on mutaatio silmän väriä koodaavassa geenissä.

Wasabille: sinulla on varmaan tapahtunut mutaatio toisen silmän soluissa, väriä koodaavassa geenissä. Muutos ei ole sukusoluissasi, joten se ei periydy lapsellesi. Voi myös olla (epätodennäköisempää), että vihreä silmä on mutaatiolla muodostunut, jolloin silmiesi alkuperäinen väri on ruskea --> voi tulla myös lapsellesi. Onko vanhemmillasi ruskeat silmät? Sitä kautta voit päätellä silmiesi alkuperäisen värin.

tämä on tietoa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös nämä geenit voi "hypätä" sukupolven (tai useamman?) yli, niin että lapsi perisi esim. isovanhemman silmien värin.
On sitä kummempaakin kuultu, muistan joskus lukeneeni mustaihoisesta pariskunnasta, jotka saivat kaksoset, joista toinen oli valkoinen...
Silmien väri ei hypi. Hyppiminen koskee vain sellaisia ominaisuuksia, jotka määräytyvät useiden geenien vaikutuksesta (mm. pituus, ihonväri), mutta silmien väriin vaikuttaa vain yksi geeni, joka periytyy sellaisenaan eteenpäin. Tuo musta lapsi valkoiselle (tai toisinpäin)- ilmiö perustuu siihen, että ihonväriä koodaa monta eri geeniä. Valkoisella, jolla on vaikka musta isoisoisoisä, on perimässään vain heikkona ominaisuutena tumma väri ja todella vahvana valkoista väriä koodavat geenit. Jos kaksi tällaista valkoista saa lapsen, lapseen voi "kerääntyä" sattumalta molemmilta vanhemmilta juuri nämä tummaa väriä aikaansaavat perimän muodot.

Alkuperäinen kirjoittaja Wasabi:
http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html

Yhteistyössä