Voiko lapselle tulla ruskeat silmät jos ei kummallakaan vanhemmalla ole?

  • Viestiketjun aloittaja sade
  • Ensimmäinen viesti
mä muistelisin, että sinisilmäisyys on väistyvä ominaisuus, joten siniset silmät saadakseen pitää molemmat geenit olla sinisilmäisyysgeenejä. Sen sijaan ruskeasilmäisyys on vallitseva ominaisuus, ja ruskesilmäiset voisivat saada sinisilmäisen lapsen.
 
nuusku
Voi olla. Meillä kummallakaan vanhemmalla ei oo ruskeita silmiä. Miehellä sinertävät ja mulla vihertävät. Vanhemmalla pojalla on ruskehtavat silmät. Tosin anopilla on ruskeat silmät, samoin miehen veljellä.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
sen ainkin tiedän että ruskeasilmäisillävoi tulla sisnisilmäinen lapsi. serkullamni kummatki vanhemmat on ruskeasilmäisiä ja hän itse on sinisilmäinen. ilmetty mummonsa nuorena
Onx tytsi sun serkku??
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Voi jos postinkantajalla on :whistle: :D
Täntyylinen juttu kävi mielessäni. Ollaan joskus kummasteltu kaverin naapurin lapsen silmiä (mitkä toki ovat suloiset) mutta kun tosiaan vanhemmilla on siniset ja pojalla siis ruskeat. Ja kun näin ohimennen tämän naapurin (nuori nainen) äidin miesystävän, jolla oli ruskeat silmät, niin pakko sanoa että kävi se jälkeen muutaman kerran mielessä että mitä jos... mutta eihän tuo tietty mitään tarkoita..
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Voi jos postinkantajalla on :whistle: :D
:LOL: Pitääpä kysyä anopilta oliko heillä ruskeasilmäinen postinkantaja siihenaikaan kun mun mies on saanut alkunsa. :LOL:
Heh heh. Ruskeet yleensä voittaa, mutta meillä on molempia ja kuitenkin isälleni tuli siniset ja musta tukka (suvussa ruskeaa silmää ja tummaa tukkaa)
 
sinikello
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
sen ainkin tiedän että ruskeasilmäisillävoi tulla sisnisilmäinen lapsi. serkullamni kummatki vanhemmat on ruskeasilmäisiä ja hän itse on sinisilmäinen. ilmetty mummonsa nuorena
Täällä yksi perhe missä äidillä ruskeat silmät ja kahdella lapsella siniset:) kolmannenlla on ruskeat kyllä. Ja isällä vihreät. Nyt kyllä huomannut toisen sinisimmusen lapsen silmistä, että alkavat muuttumaan selkeesti vihreiksi.
 
Jep,mulla on vihreät ja miehellä siniset silmät,tytöllä oikein suklaanruskeat. :D Tosin vihreät ovat kyllä tummat,mutta meillä molemmilla on sellaiset sekaväriset kirjavat silmät,tytön puhtaan ruskeat oli hauska yllätys.
 
Yrtti
vihreäsilmäisen lapsesta voi tulla ruskeasilmäinen, mutta minun käsittääkseni kaden siniilmäisen vanhemman lapsesta EI VOI tulla ruskeasilämistä. Näin minä tämän asian olen ymmärtänyt. KOskee siis nimenomaan SINISIÄ silmiä, vihreät silmät ovat "haalistuneet" ruskeat, eli siis jotenkin samat geneettisesti. Harmaista en muista, ovatko siniset vai ruskeat.
 
vieras
Ruskeasilmäisyys on geeninä dominoiva eli lapsellasi voi olla ruskeat silmät vaikka molemmat vanhemmista ovatkin sinisilmäisiä, mikäli esim. isovanhemmista toisella on ruskeat
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ruskeasilmäisyys on geeninä dominoiva eli lapsellasi voi olla ruskeat silmät vaikka molemmat vanhemmista ovatkin sinisilmäisiä, mikäli esim. isovanhemmista toisella on ruskeat
Kiitos! Ei tarttenu itte alkaa selittää :D Dominoiva alleeli... :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ruskeasilmäisyys on geeninä dominoiva eli lapsellasi voi olla ruskeat silmät vaikka molemmat vanhemmista ovatkin sinisilmäisiä, mikäli esim. isovanhemmista toisella on ruskeat
Jos silmien väri määräytyisi yhden geenin perusteella, niin silloin kai kahden sinisilmäisen lapsi olisi aina sinisilmäinen... Sininen värihän on väistyvä, joten sinisilmäisillä vanhemmilla on vain "sinisilmäisyysgeeniä" (muuten vanhemman silmät ei olisi siniset) ja täten he voivat periyttää lapsilleen vain "sinisilmäisyysgeeniä". Mutta kyllähän ihonväriin ainakin vaikuttaa sen seitsemän geeniä, eiköhän silmien väriinkin vaikuta useampi kuin yksi..
 

Yhteistyössä