Voiko lapselle hakea päivähoitopaikkaa jo kun itse on työtön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23749477]Myöskään mitään hae helmikuun loppuun mennessä jotta saat haluamasi paikan elokuun alusta- sääntöä ei ole olemassakaan, vaan ne ovat ihan kunta kohtaisia ja usein miten myös vuosikohtaisia järjestelyjä..[/QUOTE]

Olet oikeassa. Ne on kuntakohtaisia juttuja. Valitettavasti tiedän vain Lahden asioista, koska kuuluu minun työhöni tietää. Lahdessa hakuaika on jo useita vuosia ollut helmikuussa tiettyyn päivään mennessä.

Meillä näin: Jos palautat hakemuksen vaikka 1.3. niin koneella näkyy, että hakemus käsitellään aikaisintaan 4 kuukautta siitä, siis 1.7.

Elokuun lapsiryhmät täytetään kuitenkin jo toukokuussa, kun pidetään valintakokous.

Meidän liittoa onkin nykyään puhututtanut subjektiivinen päivähoito-oikeus. Että pitäisikö se kokonaan poistaa ja jollain tavalla rajata. Paikkoja kun ei tahdo olla kaikille sitä oikeasti tarvitseville.

Mielenkiintoinen liitto, jos tosiaan tavoittelee sitä, että liiton jäseniltä työt vähenisivät. Jos päivähoito-oikeutta aletaan rajata, sitä aletaan äkkiä sulkea päiväkoteja ja moni työntekijä jää työttömäksi. Oman lapseni ryhmässä avustajan tehtävää hoitaa vastavalmistunut lastenhoitaja (tai siis lähihoitaja), koska hän ei ole koulutustaan vastaavaa työpaikkaa vielä löytänyt.

Lisäksi vielä töihin jäävien työympäristö muuttuisi tuollaisen rajauksen jälkeen epäviihtyisämmäksi, koska lapset vaihtuisivat tiheämpään. Ryhmäkoot tuskin pienenisivät, koska kunnissa on joka tapauksessa akuutti rahapula ja ko. rajauksella tavoiteltaisiin säästöjä.

Mutta ehkä on tosiaan olemassa epäitsekkäitä liittoja, joissa ajatellaan enemmän työnantajapuolen kuin työntekijöiden etuja....

[QUOTE="Nelthilta";23754081]Mielenkiintoinen liitto, jos tosiaan tavoittelee sitä, että liiton jäseniltä työt vähenisivät. [/QUOTE]

Lasten etua lähinnä. Koko Suomessa on pulaa pätevistä lastentarhanopettajista, ettei pelkoa ole töiden loppumisesta. Sijaisuuksiin ei meinaa millään saada päteviä. Itse olin syksyn osa-aikalisällä (viikko töissä ja viikko kotona). Saatiin sijaiseksi nuori lähihoitaja.

Eikä se liitto mitään vaadi. Asia on vain puhututtanut. Oma mielipiteeni minullakin on asiasta.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Nelthilta";23754081]Mielenkiintoinen liitto, jos tosiaan tavoittelee sitä, että liiton jäseniltä työt vähenisivät. Jos päivähoito-oikeutta aletaan rajata, sitä aletaan äkkiä sulkea päiväkoteja ja moni työntekijä jää työttömäksi. Oman lapseni ryhmässä avustajan tehtävää hoitaa vastavalmistunut lastenhoitaja (tai siis lähihoitaja), koska hän ei ole koulutustaan vastaavaa työpaikkaa vielä löytänyt.

Lisäksi vielä töihin jäävien työympäristö muuttuisi tuollaisen rajauksen jälkeen epäviihtyisämmäksi, koska lapset vaihtuisivat tiheämpään. Ryhmäkoot tuskin pienenisivät, koska kunnissa on joka tapauksessa akuutti rahapula ja ko. rajauksella tavoiteltaisiin säästöjä....[/QUOTE]

peesi tälle. Kuntien todellisuus on sellainen, että sieltä kiristetään, missä on jotain otettavissa. Näin ollen on erittäin epätodennäköistä, että subj. päivähoito-oikeuden rajaaminen parantaisi kunnallisen päivähoidon tilannetta.

Itse ajattelin aina ennen että totta kai olen lapsen kanssa kotona, jos vain pystyn. Esikoisen kanssa oli kin lähes 2v saakka. No, miehen uusi yritys vei pienelle paikkakunnalle, ja esikoinen pääsi päikkyyn jossa on viihtynyt yli kaikkien odotusten. Nyt, kun uusi vauva syntyy, ei sitten olisikaan enää tätä ryhmässä toimimista, askartelua ja samanikäisten kanssa leikkimistä, mitä nyt tunti viikossa opiston muskarissa. Meillä on kotonakin ihan kivaa, mutten mitenkään pysty tarjoamaan lapselle sitä, mikä jää päivähoidon myötä pois. Eipäsiis ole kovin yksiselitteistä tuo subjektiivisen päivähoito-oikeuteen puuttuminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkoisia ajatuksia;23749378 Meidän liittoa onkin nykyään puhututtanut subjektiivinen päivähoito-oikeus. Että pitäisikö se kokonaan poistaa ja jollain tavalla rajata. Paikkoja kun ei tahdo olla kaikille sitä oikeasti tarvitseville.[/QUOTE:
Mun mielestä sen voisi kokonaan poistaa tai ainakin rajoittaa jollain päivämäärällä kuussa tai tuntimäärällä viikossa.
Ei ole oikein että nämä jotka päivähoitoa tarvitsevat kun vanhemmat eivät ole kotona eivät välttämättä saa päikkypaikkaa tai joutuvat viemään lapsensa kauemmaksi päiväkotiin virikelasten takia.

Yhteistyössä