Voiko lapselle hakea päivähoitopaikkaa jo kun itse on työtön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Täällä on yli puolen vuoden jonot ja haluaisin lapselle päivähoitopaikan läheltä. Keskustaan kulkeminen pienen lapsen kanssa olisi hankalaa, kun bussit on niitä pitkän matkan busseja. Jos tarvitsee nopeasti hoitopaikan, voi sen saada esim. toiselta puolelta kaupunkia, jonne joutudi kulkemaan vähintään kahdella bussilla ja aikaa menee tästä jo keskustaan bussilla vajaa tunti. Onko se väärin, jos hakee ensin lapselle hoitopaikkaa, ennenkuin hakee aktiivisesti töitä?

Alkuperäinen kirjoittaja mä-78;23749179:
voi ja kannattaa hakea, 4 kk o päästävä sinne mihin haluaa

Heh, no ei nyt sentään minne haluaa, mutta 4kk sisällä on kunnan hoitopaikka järjestettävä. Ja kyllä, kannattaa hakea jo nyt! :)

ei todellakaa pääse varmuudella HALUAMAANSA PAIKKAAN. Vaan kunnan on osoitettava JOKU hoitopaikka. Kyllä toiveita kuunnellaan muttei niitä aina PYSTYTÄ toteuttamaan.

jos sun hoidontarve alkaa esim. 5.12 ja haet hoitopaikkaa jo 1.2. niin silti sun edelle menee se kenen hoidontarve alkaa 4.12. vaikka hän hakisikin paikkaa sun jälkeen. näin meille pk:n pomo sanoi, kun kysyin, että kannattaako hakea ajoissa.

Alkuperäinen kirjoittaja mä-78;23749225:
kyllä haluamaansa paikkaan. kokemusta todellakin on

Ei pääse välttämättä haluamaansa paikkaan. Meille on tullut tänä vuonna enemmän hakemuksia, kuin voidaan lapsia ottaa. Osa joudutaan sijoittamaan (jos ei nyt ihan toiselle puolelle kaupunkin niin) toiseen päiväkotiin. Myös perhepäivähoito sijoutuspaikkana voi tulla kyseeseen, jos tilaa muualla ei ole.

minä hain lapsille päiväkotipaikkaa tuosta tien toiselta puolelta, samantien tuli tieto että ei oo, ei mahdu. Ja minkäs sille voi, meillä on kuitenkin pph paikka mummolassa, harmillisesti vaan muuton jälkeen eri puolella kaupunkia :S

minä hain lapsille päiväkotipaikkaa tuosta tien toiselta puolelta, samantien tuli tieto että ei oo, ei mahdu.

Hakemukset on yleensä palautettava helmikuussa (ainakin meillä Lahdessa) ja lähikunnissa. Jos muulloin hakee, niin harvemmin mahtuu. Kaikki paikat täytetään elokuun alusta ja yleensä lapset ovat päiväkodissa koko vuoden. On nimittäin erittäin harvinaista, että lapsi jää kotiin, jos äiti esim jää äitiyslomalle.

Meidän liittoa onkin nykyään puhututtanut subjektiivinen päivähoito-oikeus. Että pitäisikö se kokonaan poistaa ja jollain tavalla rajata. Paikkoja kun ei tahdo olla kaikille sitä oikeasti tarvitseville.

2 viikkoa on aika, jolloin lapsi on sijoitettava, jos vanhempi työllistyy nopeasti. Jos äiti on työttömänä kotona, niin mitään kahden viikon aikaa ei silloin ole.

Näin juuri :) Tosin itse soitin työhaastattelun jälkeen päivähoidon johtajalle ja kysyin miten pitäisi menetellä kun työpaikan saaminen oli aika lähellä. Pyysivät laittamaan paperit mahd. pikaisesti vaikkei varmaa tietoa työpaikasta vielä ollut. Näin he saivat laitettua lapseni jo valmiiksi jonoon. Olisin voinut paikan perua mikäli en töitä olisi saanut. Sain työpaikan ja lapset sai sen 2 viikon aikana hoitopaikan.

Alkuperäinen kirjoittaja mä-78;23749283:
mä olen odottanut 4 kk et sain lapset haluamaani tarhaan ja 2 vko o se et kunnan on järjestettävä paikka vaiks sielt kaupungin toisen reunan surkeasta päiväkodista

Muistan myös jostain kuulleeni että 2 viikkoa on toi "takuu". Se ei täällä tosin kaikilla toteudu, kun psikkoja on vähemmän kuin lapsia. Juuri lakkautettiin 2 yksityistä päiväkotia joilta kunta osti palvelut. Sieltä tuli yli 100 lasta.lisää jonon jatkoksi. No mulla ei ole vielä hätää, kun olen vasta raskaana (aika loppuvaiheessa), mutta ajattelin lähteä ajoissa liikkeelle ettei sitten mahdollinen työnsaanti jää lapsen hoitopaikasta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja mä-78;23749225:
kyllä haluamaansa paikkaan. kokemusta todellakin on

Ai, vaikka olis tupaten täynnä??? Ihan mahdoton yhtälö tuo että haluamaansa paikkaan. Entäs jos kaupungin kaikki lapset halutaan samaan päiväkotiin? :D

[QUOTE="vieras";23749394]Muistan myös jostain kuulleeni että 2 viikkoa on toi "takuu". Se ei täällä tosin kaikilla toteudu, kun psikkoja on vähemmän kuin lapsia. Juuri lakkautettiin 2 yksityistä päiväkotia joilta kunta osti palvelut. Sieltä tuli yli 100 lasta.lisää jonon jatkoksi. No mulla ei ole vielä hätää, kun olen vasta raskaana (aika loppuvaiheessa), mutta ajattelin lähteä ajoissa liikkeelle ettei sitten mahdollinen työnsaanti jää lapsen hoitopaikasta kiinni.[/QUOTE]

Tämä oli siis minun viestini. :D Tuli väärä nimimerkki.

Onko kukaan oikeesti jääny ilman hoitopaikkaa kun se luvataan 2 viikossa? Jos oikeesti tulee tarve... Mä en ainakaan tiedä ketään. Ja vaikka ne päivähoidossa silloin totes heti alkuun että on kaikki paikat ihan täynnä niin kyllä mekin sieltä paikka saatiin kun tarve tuli. Ja vielä ihan läheltä.

Ja eihän se kaikilla toteudukaan, jos puhut päiväkodeista... Se paikka annetaan sieltä mistä paikka löytyy.. Ja sitten siirretään lähemmäs kun lähempänä aukee paikka. Mutta siis kunta lupaa paikan kahdesssa viikossa, jostain..

Hakemukset on yleensä palautettava helmikuussa (ainakin meillä Lahdessa) ja lähikunnissa. Jos muulloin hakee, niin harvemmin mahtuu. Kaikki paikat täytetään elokuun alusta ja yleensä lapset ovat päiväkodissa koko vuoden. On nimittäin erittäin harvinaista, että lapsi jää kotiin, jos äiti esim jää äitiyslomalle.

Meidän liittoa onkin nykyään puhututtanut subjektiivinen päivähoito-oikeus. Että pitäisikö se kokonaan poistaa ja jollain tavalla rajata. Paikkoja kun ei tahdo olla kaikille sitä oikeasti tarvitseville.

Osaat varmaan kertoa nykytilanteen, onko vielä yhtä pitkät jonot? Asun siis Lahdessa, tosin en kaupunkialueella. Eli jos tarvitsen lapselle paikan ensi vuoden elokuussa, kannattaa hakemus laittaa helmikuussa?

Tarkoittaako toi subjektiivinen päivähoito-oikeus sitä, että myös työttömillä on oikeus päivähoitopaikkaan? (Anteeksi tyhmyyteni.)

Onko kukaan oikeesti jääny ilman hoitopaikkaa kun se luvataan 2 viikossa? Jos oikeesti tulee tarve... Mä en ainakaan tiedä ketään. Ja vaikka ne päivähoidossa silloin totes heti alkuun että on kaikki paikat ihan täynnä niin kyllä mekin sieltä paikka saatiin kun tarve tuli. Ja vielä ihan läheltä.

Mun entinen työkaveri ei saanut 2 viikossa päiväkotipaikkaa lapselleen, meni muistaakseni melkein kuukausi (vaikka saikin paikan kauempaa) ja työn aloitus viivästyi sen takia. Tämä tapahtui 3 vuotta sitten Lahdessa.

Mikään laki ei velvoita kuntaa järjestämään missään ajassa hoitopaikkaa juuri tietystä hoitoyksiköstä. Laki velvoittaa järjestämään hoitopaikan 4 kk sisällä normaalitapauksessa ja 2 viikon sisällä äkillisessä työllistymistilanteessa. Mutta riittää että paikka järjestyy jostain. Myöskään mitään hae helmikuun loppuun mennessä jotta saat haluamasi paikan elokuun alusta- sääntöä ei ole olemassakaan, vaan ne ovat ihan kunta kohtaisia ja usein miten myös vuosikohtaisia järjestelyjä. Hoitopaikkoja jaetaan pitkin vuotta siten kun paikkoja on, elokuun alku vain satuu eskareiden ja koululaisten vuoksi olemaan se ajankohta jolloin paikkoja on helpoin siirrellä. se ei kuitenkaan tarkoita sitä että silloin olisi kenelläkään mitenkään paremmat mahdollsiuudet mihinkään, koska niiden eskareiden ja koululaisten tilalle on yleensä jo valmiiksi lapset samassa hoitoyksikössä. Esimerkiksi kun lapsi täyttää 3- vuotta, hänet pyritään siirtämään yli 3- vuotiaiden ryhmään mahdollisimman lähellä syntymäkuukauttaan, ei seuraavassa elokuussa, kunhan vain paikka seuraavasta ryhmästä vapautuu.

Ja alkuperäiseen kysymykseen. Hoitopaikkaa kannattaa hakea kun hoitotarve ilmenee, ellei sitten satu olemaan jollain erikoisalalla (joista kyllä kuulee ainoastaan tällä palstalla) ettei kahden viikon haku riitä.

Mun entinen työkaveri ei saanut 2 viikossa päiväkotipaikkaa lapselleen, meni muistaakseni melkein kuukausi (vaikka saikin paikan kauempaa) ja työn aloitus viivästyi sen takia. Tämä tapahtui 3 vuotta sitten Lahdessa.

No mutta noi on yleensä sovittavissa, kuten hänelläkin on työn aloitus viivästynyt. En usko että keneltäkään on työ mennyt sivusuun hoitopaikan takia. Ja mä jotenkin uskon että hoitopaikka järjestyy "helpommin" kun sinne soittaa että nyt on äkillinen tarve kuin silloin kun ollaan vaan jonossa eikä töistä tietoakaan.

Osaat varmaan kertoa nykytilanteen, onko vielä yhtä pitkät jonot? Asun siis Lahdessa, tosin en kaupunkialueella. Eli jos tarvitsen lapselle paikan ensi vuoden elokuussa, kannattaa hakemus laittaa helmikuussa?

Tarkoittaako toi subjektiivinen päivähoito-oikeus sitä, että myös työttömillä on oikeus päivähoitopaikkaan? (Anteeksi tyhmyyteni.)

Tilanne Lahdessa on hurja. Mukkulassa on tällä hetkellä 2 parakkia lähes yli 50 lapsen väliaikaisena sijoituspaikkana. Parakki toimii juhannukseen asti. Elokuun alusta siellä olevat lapset sijoitetaan todellakin ympäri Lahtea. Tilanne on hurja.

Olemme yrittäneet markkinoida perheille kerhopaikkoja, kun äiti jää äitiyslomalle. Tuloksetta. Lähes kaikki haluavat pitää päiväkotipaikan. Heillä on siihen subjektiivinen oikeus. Siis juuri sitä tarkoittaa, että vaikka toinen vanhemmista on kotona, niin lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon. Nurinkurista minusta.

Ensi helmikuussa viimeistään siis täytät hakemuksen. Voit toki tehdä sen aiemminkin. Vasta toukokuussa on lapsivalinnat.

Tilanne Lahdessa on hurja. Mukkulassa on tällä hetkellä 2 parakkia lähes yli 50 lapsen väliaikaisena sijoituspaikkana. Parakki toimii juhannukseen asti. Elokuun alusta siellä olevat lapset sijoitetaan todellakin ympäri Lahtea. Tilanne on hurja.

Olemme yrittäneet markkinoida perheille kerhopaikkoja, kun äiti jää äitiyslomalle. Tuloksetta. Lähes kaikki haluavat pitää päiväkotipaikan. Heillä on siihen subjektiivinen oikeus. Siis juuri sitä tarkoittaa, että vaikka toinen vanhemmista on kotona, niin lapsella on oikeus kunnalliseen päivähoitoon. Nurinkurista minusta.

Ensi helmikuussa viimeistään siis täytät hakemuksen. Voit toki tehdä sen aiemminkin. Vasta toukokuussa on lapsivalinnat.

Eli ei ole tilanne ainakaan parantunut. :/ Onko perhepäivähoitoon samanlaiset jonot? Onko ne yleensä yksityisiä vai kunnallisia? En tiedä yhtään näistä kun ensimmäistä lasta odotan. Nyt vasta olen alkanut enemmän perehtyä. Luin jostain että Lahti nostaa yksityisen päivähoidon kuntalisää. Yksityinen päivähoitopaikka voisi olla hyvä vaihtoehto, jos kunnallisella on noin paha tilanne.

Itsellä se päivähoitopaikan hankinta olisi vain ja ainoastaan siitä syystä että paikka olisi valmiina sitten kun lähtee töihin tai vaihtoehtoisesti opiskelemaan. En todellakaan aio kotona lusmuilla, vaan jos en töitä saa, haen työvoimapoliittiseen toimenpiteeseen heti kun lapsella on hoitopaikka.

Uusimmat

Yhteistyössä