Voiko laittaa tavalliseen lastensänkyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "odottaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"odottaja"

Vieras
noin 10kk ikäisen vauvan?

Mietin vain, että vauva-ajan osittain olisin pienen kanssa lapsen huoneessa, mutta ensi kevättalvella (2014) sitten isompi lapsi (koululainen) siirtyisi nukkumaan omaan huoneeseensa ja minä & vauva siirtyisimme takaisin makkariin nukkumaan. Sinne jäisi sitten isomman tenavan lastensänky, mutta en tiedä voiko siihen siis noin 10kk ikäisen vauvan laittaa nukkumaan vai onko pinnasänky parempi?

Ajattelin vain sitä, että taatusti 2v iässä on turha taaperoa lastensänkyyn laittaa. Taatusti tuollainen uhmis vain nauttii siitä, kun pääsee sänkystä juoksentelemaan karkuun ja nukkumisesta ei tule yhtään mitään. Jos tarpeeksi ajoissa laittaisi tavis-sänkyyn nukkumaan, niin ei pienelle sitten ehkä välttämättä tule viehätystä karata sieltä pois.

En laittaisi vielä 10kk ikäistä lastensänkyyn, koska harva 10kk ikäinen vielä osaa tulla sieltä pois muutakuin pääedellä ja lisäksi pienillähän on taipumus nousta sängyssä seisomaan puoliunessa niin silloinkin komahtaa pääedellä sängystä alas. Tietysti on eriasia, jos saatte kiilattu sen sängyn, teidän sängyn ja seinän väliin ja sängyssä on korkea pääty.

Tosiaan tehokkaasti turvattuna voisin laittaa, käytännössä ei pitäisi olla putoamismahdollisuuksia jätetty ollenkaan. Meillä 4v:llä sellainen matala lisälaita suojaamassa ettei pääse tippumaan koska pyörii ihan tajuttoman paljon unissaan, on välillä poikittain jalkopäässä vaikka aloittanut ihan normisti pää tyynyssä.

Noin pienen kanssa kannattaa myös muistaa että koska kävelemään opettelu on kova sana, tekee monet tuon ikäiset pinniksessäkin sitä että nousee laitaa vasten seisomaan. Jos siis laitat sänkyyn jossa matalat laidat, pehmusta kovat kohdat niin ettei kopsahtele naama pahasti, meillä ainakin oltiin tuossa iässä naama edellä joka paikassa ja sängyssä pelkästään matalampi laita hämäsi jokusen kerran ja hups kun se käsi menee huti..

Turvallisesti sijoiteltuna ja alkuun tarkkailtuna pärjää varmasti hyvin, sittenhän sitä tietää mihin tarvitsee kiinnittää enemmän huomiota kun katsoo vaikka päivällä miten se lapsi siellä pyörii.

Meillä oli poika 11kk,kun laitettiin lastensänkyyn nukkumaan ja se toimi hyvin. Onnyt 3-vuotiais,eikä ole kertaakaan
Tippunut sängystä. Mutta poju oli 11kk,kun oppi kävelemään.. Ei kuitenkaan alkuaikoina noussut aamulla itse
Sieltä sängystä vaan huuteli mammaa avuksi:) mutta lapsia on erilaisia niinkuin meitä aikuisiakin.

Meillä laitettiin n. 6kk:n ikäinen tavalliseen lastensänkyyn, jossa pieni lisälaita ja kunnon päädyt, toinen sivu oli seinää vasten. Lattiat vuorattiin patjoilla sängyn vierestä.
Poika seisoi sitten laitaa ja päätyjä vasten ja vaikka muualla onkin melkoinen apina, ei sängystään pudonnut kuin kerran ja senkin sitten patjalle. Koskaan ei pinnistä kaivattu.

Meillä laitettiin 8kk ikäinen omaan sänkyyn. Tai no pinnikseen ilman etulaitaa. Koskaan ei ole myöhemmin ollut ongelmia nukkumaanmenon kanssa. Tietää, että sänkyyn mennään nukkumaan ja sieltä ei tulla pois vasta kun aamulla.

Me ollaan laitettu molemmat heti, kun ne ovat osanneet kävellä tai lähes kävellä. Eli esikoinen meni tavalliseen sänkyyn (kerrossängyn alaosa) noin 1 v 3 kk iässä ja kuopus meni tavalliseen sänkyyn 1 v 1 kk iässä. Ikinä eivät ole sieltä tippuneet ja tietenkin niille pitää jättää kulkureitti, että pääsevät sieltä itse pois.

Pidän ihmeellisenä ja laiskojen vanhempien touhuna, jos vielä yli 2-vuotiaskin nukkuu pinnasängyssä. Se se vasta vaarallista onkin.

Ei se aikaisin vaihdettu sänky estä 2v uhmaa. Me siirrettiin esikoinen lastensänkyyn 1v 4kk iässä ja reilu kaksvuotiaana loppivasra se sänkyynpalautusralli.. Kuopus siirrettiin 1v10kk(kun oppi kiipeämään pinnasängystä pois) ja on aika nopeasti oppinut pysymään sängyssä. Tosin siellä huoneessa pitää olla passissa.

Minä oon laittanu lapset lastensänkyyn n. 1,5v ikäsenä, kun osaavat tulla itse pois sieltä takapuoli edellä. Tyttö ei koskaan yritättänyt tulla pois, pojalla oli muutaman kk jakso, jolloin kokeili sitä pois tulo leikkiä, mutta ei tule enää :) nyt 2,5v

Yhteistyössä