Voiko lainaa saada äitiyspäivärahan perusteella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kurpitsa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kurpitsa"

Vieras
Voiko äitiyspäivärahan perusteella saada asuntolainaa? Miehellä on vakityö, mutta minulla ei ja alallani ei ole yleensä edes mahdollista saada vakityötä. Meillä on jo yksi lapsi ja toinen syntyy tammikuussa (jos kaikki menee hyvin). Koska ikäeroa tulee alle 3v., saan saman äitiyspäivärahan toisesta mitä ekastakin. Tässä välissä en ole ollut töissä ja olen siis kotihoidontuella kotona. Kun alan saamaan äitiyspäivärahaa, tulot nousevat tonnilla kuussa. Voimmeko siis saada lainaa perustuen äitiyspäivärahakauden tuloihin? Jos en saa töitä tulevaisuudessa, saan vielä liiton korvauksia hyvän aikaa ja on varaa maksaa asuntoa.

Me otettiin iso (200 000e) laina, kun olin ä-lomalla ja tiedossa oli, että jään hoitovapaalle ja sen jälkeen uudelle ä-lomalle...mulla tosin vakituinen työpaikka odottamassa. Ehkä maksettiin nuo hoitovapaa-ajat vaan korkoja...en enää muitsa!

Mutta entäs pitkällä tähtäimellä?
Eihän niitä liitonrahojakaan ole kuin se 500 päivää. Oletko niitä käyttänyt jo?

n.10kk äitiyspäivärahalla ei hirveästi sitä lainaa makseta pois.

Ainahan sitä voi pankista kysyä, mutta oikeesti täytyy myös miettiä se tulevaisuus pidemmälläkin tähtäimellä kuin vuos kaks.

Me otettiin lainaa muutama vuosi niin, että olin kotihoidontuella, tosin vakityöpaikka tiedossa ja miehellä hyvät tulot. Meillä kyllä ratkaisevinta oli miehen tulot ja se, että minun tilanteesatani huolimatta maksukykyä löytyi. Jos taas teidän maksukyky riippuu myös sinun tuloistasi, hieman epäilen että äitiyspäivärahan mukaan tekevät pankissa laskelmia, koska se äitiysrahakausi on kuitenkin lyhyt aika.

Ainahan sitä voi pankista kysyä, mutta oikeesti täytyy myös miettiä se tulevaisuus pidemmälläkin tähtäimellä kuin vuos kaks.

Luulenpa, että kahdessa vuodessa (mitä liiton rahoja saan) kyllä löydän työtä! Ja jos en löydä, maksetaan pelkkiä korkoja jonkin aikaa. Ja lainassa olisi kyse n. 130 000 eurosta, ei mistään 200 000:sta. Ala missä olen, ei tarjoa muutenkaan kuin pätkätöitä ja aina on epävarmuus.

[QUOTE="kurpitsa";23775755]Luulenpa, että kahdessa vuodessa (mitä liiton rahoja saan) kyllä löydän työtä! Ja jos en löydä, maksetaan pelkkiä korkoja jonkin aikaa. Ja lainassa olisi kyse n. 130 000 eurosta, ei mistään 200 000:sta. Ala missä olen, ei tarjoa muutenkaan kuin pätkätöitä ja aina on epävarmuus.[/QUOTE]

Ei ne pankissa voi ajatella noin, että kyllähän sitä ihminen jotain työtä muutamassa vuodessa saa. Maailma muuttuu ja markkinat muuttuvat, voi hyvin olla että et saa mitään työtä alaltasi parin vuoden päästä.

[QUOTE="vieras";23775780]Ei ne pankissa voi ajatella noin, että kyllähän sitä ihminen jotain työtä muutamassa vuodessa saa. Maailma muuttuu ja markkinat muuttuvat, voi hyvin olla että et saa mitään työtä alaltasi parin vuoden päästä.[/QUOTE]

Eikä vakituinen työpaikka tarkoita välttämättä sitä, että sitä työtä on seuraavaksi 10vuodeksi eteenpäin. Kuten sanoit maailma muuttuu ja markkinat muuttuu ja niin se Nokiakin potkii väkeä pihalle.

Eli siis ikinä ei voi sanoa varmaksi miten töitä saa ja jatkuuko työt.

Voihan sitä vaikka saada aivohalvauksen tänään! Aina sen kämpän voi myydä. Ja jos on ehtinyt sitä 3-4vuotta jo maksaa ja ehkä kunnostaakin, voi ainakin päästä velattomaksi.

Eikä vakituinen työpaikka tarkoita välttämättä sitä, että sitä työtä on seuraavaksi 10vuodeksi eteenpäin. Kuten sanoit maailma muuttuu ja markkinat muuttuu ja niin se Nokiakin potkii väkeä pihalle.

Eli siis ikinä ei voi sanoa varmaksi miten töitä saa ja jatkuuko työt.

Nutta esim Nokian tilanne vaikutti pankkien intoon myöntää lainoja/lainaturvia keväällä. Sillä ON vaikutusta vaikka kyllähän töitä varmasti osaajille on. En usko että mikään pankki laskisi vain äitiyslomakauden tulojen mukaan, koska se on oikeasti lyhyt aika - se vastaa ihan pätkätyötä. Lainaa voi varmasti saada, mutta erilaisten tulojen perusteella.

Pankit ja vakuutusyhtiöt laskevat riskejä ja todennäköisyyksiä. Kaikki on mahdollista, mutta kaikki ei ole yhtä todennäköistä.

Meille sanottiin että liiton rahoja ei oteta huomioon, mutta äitiyspäivärahat kyllä. Eli liiton rahoja e lasketa tuloiksi, mutta äippärahat lasketaan, siitä syystä että liitn raha ei ole vakutuinen tulo (voi tulla karenssi tms) mutta äippäraha on. Näin sanottiin Nordeassa ja osuuspankissa.

130 000 tonnia vain ? eikö miehen tulot riittäisi ottamaan koko lainan omiin nimiinsä? ainakin näin alkuun ?

ei riitä pelkät miehen tulot (hän saisi n. 90-100 000 yksin). meillä ei ole takaajia, mutta on säästöjä n. 25 000 euroa ja sellainen pääoma riittää pankille "takaukseksi". kuulemma isompaa lainaa ei saisi ilman takaajia. lainasumma on siis rajoitettu jo tuon syyn vuoksi.

Yhteistyössä