Voiko laihduttaminen ja kova kuntoilu niukentaa menkat? Olenko voinut aiheuttaa itselleni riskin lapsettomuuteen? :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zelda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zelda

Vieras

Olen alle kolmekymppinen nainen.

Pari vuotta sitten lopetin pillerit ja menkat oli niukat jo heti alkuunsa. Aloin laihduttaa, olin silloin vähän pyöreä (169/74). Reipasta liikuntaa 1-6 krt/vko.

Nyt olen hyvässä fyysisessä kunnossa, liikun useita kertoja vkossa, mitat 169/65 ja vaikka paino kuulostaa paljolta ei minussa enää ylimääräistä ole. Kävin kehonkoostumusmittauksessa, ja rasvaa oli sen mukaan 22,8%. Minkä pitäis olla hyvä määrä?

Menkat on kyllä säännölliset, mutta niukat. Pelkäänkin nyt, että olenko voinut aiheuttaa itselleni riskin lapsettomuuteen??
Tarkoitukseni oli alunperinkin päinvastainen, päästä rapakuntoisesta ja väsyneestä minästä eroon.

Mä en mikään asiantuntija ole, mutta jos sulla on kuitenkin säännölliset menkat se tarkoittaa, että todennäköisesti ovuloit myös säännöllisesti, joten et ainakaan sen perusteella kärsisi lapsettomuudesta.

Jos elintavat ovat terveelliset, liikut paljon mutta myös syöt hyvin, sehän vain edesauttaa raskaaksituloa. Etenkin vähän vanhemmilla ihmisillä on tärkeää pitää elämäntavat terveellisinä. Ja juuri väsymys ja huono kunto vaikeuttavat raskautumista, en näkisi että sulla on sen puoleen siis mitään hätää.

Alkuperäinen kirjoittaja BlondeMonsoon:
Mä en mikään asiantuntija ole, mutta jos sulla on kuitenkin säännölliset menkat se tarkoittaa, että todennäköisesti ovuloit myös säännöllisesti, joten et ainakaan sen perusteella kärsisi lapsettomuudesta.

Jos elintavat ovat terveelliset, liikut paljon mutta myös syöt hyvin, sehän vain edesauttaa raskaaksituloa. Etenkin vähän vanhemmilla ihmisillä on tärkeää pitää elämäntavat terveellisinä. Ja juuri väsymys ja huono kunto vaikeuttavat raskautumista, en näkisi että sulla on sen puoleen siis mitään hätää.

Sen vuoksi juurikin aloin parantamaan elämäntapoja, jotta sitten tulevaisuudessa raskaaksitulo, raskaus, synnytys ja lapsenhoito olisi helpompaa.
Vuoden parin sisällä olisi tarkoitus aloittaa yritys, toivottavasti ennen kuin täytän 30 vuotta :)

Tiedän erään ihmisen joka kärsi lapsettomuudesta eikä sitten lasta ikinä saanutkaan (nyt jo lähemmäs 50). Hänelle lapsettomuuslääkäri sanoi että johtui rankasta laihduttamisesta. Mutta, tämä henkilö oli jo suorastaan neuroottinen sen laihduttamisen kanssa... oli langanlaiha, melkein anorektinen, silti veti ties mitä rasvanpoistovalmiseteita ja apteekin paastokuureja ja urheili rankasti. Ihan maalaisjärjelläkin tai tämän henkilön kroppaa katsomalla näki ettei se ollut enää tervettä. Menkkoja hänellä ei tullut vuosiin kuin lääkkeiden avulla.

Mä luulen että normi terve ruokavalio ja säännöllinen liikunta ovat mahdollisimman hyväksi raskaaksitulon kannalta. :) Mutta jos syöt koko päivänä suunnilleen omenan ja juokset samalla maratoneja niin se ei todellakaan. Mutta jos sulla kerran menkat tulee normaalisti niin sittenhän sun kroppasi toimii niinkuin pitäisikin. :)

Tunnen ainakin itseni terveeksi, virkeäksi ja mieliala on hyvä. Kiitos säännöllisen liikunannan, ja ruokavalion (karppaan) :) Toisin oli pari vuotta sitten.
Työni on melko stressaavaa ja raskasta, joten hyvä kunto auttaa jaksamaan.

Ehkä vain turhaan mietin näitä asioita, kun vauvakuume hieman nostaa päätään, vaikka ei ihan vielä taida olla aika perheenlisäykselle... Lapsettomuuden pelko on vain tullut jostain, kun ikää on kertynyt. Täytän siis ensi vuonna 30.

Jos sulla menkat on säännöllisesti, niin ei mun mielestä se niukkuus haittaa mitään. Mulla ainakin on iän myötä niukentuneet ihan itsestään, vaikken ole sen kummemmin laihtunut kuin lihonnutkaan merkittäviä määriä.

Jos laihduttaa liikaa tai treenaa liian kovaa, ne menkat katoaa kokonaan.

Pitää kyllä olla oikeasti aivan sairaan laiha ennen kuin se aiheuttaa lapsettomuutta. Saahan nuo monet langanlaihat huippumallit ja julkkiksetkin lapsia...
Itse olin 47 kg ja 169 cm kun tulin raskaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pitää kyllä olla oikeasti aivan sairaan laiha ennen kuin se aiheuttaa lapsettomuutta. Saahan nuo monet langanlaihat huippumallit ja julkkiksetkin lapsia...

Oliko sulla normisti menkat ?

Mutta se painohan ei kerro totuutta. Ne langanlaihat voi olla silti melko hyvissä rasvoissa, ja lihaksettomia, koska elimistöhän piotää niistä rasvoista viimeseen asti kiinni??

Alkuperäinen kirjoittaja ??:

Mutta se painohan ei kerro totuutta. Ne langanlaihat voi olla silti melko hyvissä rasvoissa, ja lihaksettomia, koska elimistöhän piotää niistä rasvoista viimeseen asti kiinni??

TUo on totta. Monesti näkee naisia, jotka ovat ns laihoja läskejä . JOs niin saa sanoa.

Mulla on ainakin vielä 172/45 painossa ollut menkat ihan normaalit. Lapsia en ole vielä yrittänyt saada, joten en tiedä olenko hedelmällinen. Mutta siis kovin alhaalla pitää rasvaprosentti olla, että menkat katoaisi.

Ja ymmärtääkseni se on enemmän urheilijoiden kuin vaikka mallien ongelma, siis kyse on enemmän rasvaprosentista kuin painosta. Jos se vähän paino on läskiä eikä lihasta, niin rasvaprosentti voi olla laihallakin tarpeeksi hyvä, kun taas normaalipainoisella, lihaksikkaalla urheilijanaisella voi helposti painua liian matalaksi.

Googlettelin vähän, ja tuo 22 vaikuttaisi olevan juuri ihannerasvaprosentti naiselle. Normaali 20-30%, 14% on se raja, missä kuukautiset loppuu. Liian suuri rasvaprosenttikin heikentää hedelmällisyyttä ja usein lapsettomuudesta kärsiviä kehoitetaankin ensimmäisenä laihduttamaan normaalipainoon. Tuskin sulla siis on mitään huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Mitäs jos naisella 30 v ei ole menkkoja vaikka 4 vuoteen ., mutta lapset jo tehty .. ? onkohan kamalaa vaaraa?

Riippuu varmaan siitä, miksi ovat jääneet pois. Esim. hormonikierukan käyttäjillä menkat voivat ihan normaalisti kadota eikä siitä ole mitään haittaa. Jos et tiedä syytä, se olisi kyllä tarpeen tutkia, ettei johdu mistään vaarallisesta. Ja onhan tuossa tuo osteoporoosiriskikin, joka nousee.

Alkuperäinen kirjoittaja miitti:

Oliko sulla normisti menkat ?

Oli ihan normaalit ja säännölliset.

No ei kannata ainakaan liian laihaksi yrittää jos haluaa lapsia. Esim mun kaveri on 171 pitkä ja painoi ennen 70 kiloa ja nyt se laihdutti ja painaa 658 niin eipä tullut raskaaksi:/

Alkuperäinen kirjoittaja varovaisuutta:
No ei kannata ainakaan liian laihaksi yrittää jos haluaa lapsia. Esim mun kaveri on 171 pitkä ja painoi ennen 70 kiloa ja nyt se laihdutti ja painaa 658 niin eipä tullut raskaaksi:/

No tuskin johtuu laihduttamisesta tuo sun kaverisi lapsettomuus, kun on kuitenkin hyvin normaalipainon rajoissa hänen painonsa edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja varovaisuutta:

No tuskin johtuu laihduttamisesta tuo sun kaverisi lapsettomuus, kun on kuitenkin hyvin normaalipainon rajoissa hänen painonsa edelleen.

No on aika vähän 58 naiselle, joka on 171 pitkä:/ Kyllä aikuinen tuon ikäinen nainen saisi painaa vähän enemmän.

Yhteistyössä