Voiko lääkäri kieltäytyä määräämästä Klomifeenisitraatti lääkkeitä nuoren iän vuoksi?

Juu eli yksi ystäväni aloitti lasten suunnittelun/yrittämisen
avopuolisonsa kanssa hieman ennenkuin täytti 18. Kun hän oli
jo täyttänyt 18 hän hakeutui lääkärin vastaan otolle koska ei
ovuloinut, ja pyysi Klomifeenisitraatteja.

Lääkäri oli ruvennut puhumaan häntä ympäri ja ihmetellyt
kovasti miksi tämä yrittää lasta noin nuoressa iässä.
Oli kysellyt elämäntilanteesta, koulutuksesta,
työstä, ja että miksi tämä haluaa lapsen,
ja että onko hän ihan varmasti ajatellut
asiaa loppuun asti..
Ja olet niin nuori vielä että ehdit kyllä jne...

Kaverini oli kuitenkin täysi-ikäinen, joten minun mielestäni
lääkäri ei voi kieltäytyä hoitamasta/auttamasta kaveriani
siihen kuntoon että voisi ovuloida,
ja sitä myötä raskautua.
Mitä mieltä olette?

Itse olen samassa tilanteessa nyt kuin kaverini oli,
itsekkin olen nuori aikuinen, ja menossa hakemaan samaa lääkitystä.
Mitä sanon lääkärille jos rupeaa vähättelemään kykyjäni ikäni vuoksi
tai muuten vain kyselemään olenko varma mitä olen tekemässä yms.. ?

Jännittää mennä hakemaan apua ongelmaamme, kun pelkään että heti minut
ajatellaan negatiivisesti ja saan mielen pahoittavia kysymyksiä,
"oletko valmis vielä äidiksi" jne..

On lääkäristä kiinni nuo toimintamallit. Vois kuvitella, että tuossa kaverisi tapauksessa lääkäri on halunnut kartoittaa asian psykologistapuolta johtuen kaverisi iästä. Kyllä lääkärillä on kai siihen oikeus ja velvollisuus, esim. luovuttettuja soluja käytettäessä psykologikäynti on rutiini (käsittääkseni vain siksi, että kykeneekö henkisesti miten käsittelemään asiaa?).
Toki en minäkään hyväksyisi sitä, että lääkäri alkaisi jotain moraalisaarnoja tai omaa elämänkatsomustaan "tuputtamaan". Ja luulisi, että tapauksessa jossa ovulaatiota ei tapahdu, on luonnollista hakeutua hakemaan apua ja sitä olisi oikeutettu saamaan.... toki nämä on vain mun mielipiteitä :) Suomessa kun kuitenkin on tuo täysi-ikäisyyden raja sen 18 ja ovuloimattomuushan vaikuttaa myös muuhun kropan toimintaan. Täälläkin olen lukenut tapauksista kyllä, jos esim. on paljon ylipainoa, lääkäri on voinut ensin käskeä laihduttamaan.
Täysin tervekkään nainen ei usein ovuloi vuodessa joka kuukausi, joten toivotaan, että sinunkin ongelmasi olisi ohimenevä... rohkeasti mene vain kysymään apua, turhaahan sitä on vuosia pitkittää jos ongelma on tiedossa.

Kannattaa ehdottomasti mennä lapsettomuuteen erikoistuneelle gynelle jos mahdollista, ihan siksi, että heillä on enempi tietoa ja kokemusta asiasta... omasta kokemuksesta voisin sanoa että yleislääkärillä ei ole tarpeeksi tietoa, gynekologi on parempi, mutta kaikista paras ja asioista tietävä on erikoistunut lääkäri.

Anteeksi sekava viesti :D Tsemppiä sinulle jatkoon ja plussatuulia!

En ota kantaa sen kummemmin aiheeseen, mutta voin vaan "lohduttaa" että vielä 10v suuremmalla ikälukemalla saan jatkuvasti kuulla mieheni kanssa kuinka me olemme vielä niin nuoria... Siihen vedotaan hoitojen kiireettömyydessä ja vedottiin luomuyrittämisen venyttelyssä kahteen vuoteen.. Juuri ivf hoidon pas suunnittelussa sain taas kuulla että mennään ilman mitään lisälääkkeitä kun ollaan vielä niin nuoriakin... Aina vaan ollaan niin pirun nuoria... pelkään että muututaan "vanhoiksi" sitten melko suorilta seisomilta jossain 30v maagisen rajapyykin kohdilla.

epäsäännöllisiin kiertoihin ja ovulaatio ongelmiin on todella paljon muita lääkkeitä kuin clomit. Clomien kanssa joudut ravaamaan ultrassa kerran pari kierrossa ja niitä ei saa käyttää pitkään pätkään. 4kk kerrallaan.... Ovuloimattomuudessa on niin paljon eri vaihtoehtoja aiheuttajiksi niin ne pitää tutkia. Clomit eivät ole mitään ihmelääkkeitä...

Olisi melko vastuuttoman kuuloista jos normaali lääkäri määräisi clomit pyynnöstä. Ehdottomasti pitäisi olla gyne ja mieluiten vielä lapsettomuuteen erikoistunut, jotta kannattaa omilla lisääntymishormoneilla lähteä pelleilemään.

Suomessa ei ole potilaalla oikeutta vaatia hoitoa vaan lääkäri arvioi hoidontarpeen ja sopivan hoidon. Clomifenilla on paljon sivuvaikutuksia ja vaikka vanha lääke onkin kyseessä ja sikäli tutkimustietoa on paljon, kaikkea ei välttämättä ole vielä tiedossakaan pitkäaikaisvaikutuksista puhumattakaan. Tiedetyt sivuoireetkaan eivät aivan vaarattomia ole. Sen takia mielestäni on ymmärrettävää, ettei noita lääkkeitä kovin nuorelle määrätä. Kierron normalisoimiseen on tosiaan muitakin lääkkeitä ja niiden avulla voi se ovulaatiokin löytyä.

Toinen juttu on se, miten lääkäri reagoi siihen, että menee vastaanotolle vaatimaan jotain lääkitystä. Netistä saa kivasti tietoa, mutta silti potilaalla ei ole riittävää lääketieteellistä tietoa vaatia mitään hoitoa. Minkä takia te menette lääkärin vastaanotolle sillä ajatuksella, että tuo lääkitys pitää saada? Menkää kertomaan ongelmistanne ja miettimään, miten niitä voisi ratkaista.

Samaa mieltä olen tuon clomifenin suhteen kuin muutkin; on muitakin keinoja saada kierrot toimimaan ja sen päättäköön lääkäri, mikä kenellekkin sopii jne.
Tuosta olen vähän erilinjoilla, ettei saisi vaatia tai pyytää lääkäriltä jotain... miksi ei saisi? Kysyvä ei tieltä eksy ja sitten ainakin saa kunnon perustelut sille miksi tämä ei ehkä olisi hyvä vaihtoehto. Saahan jo todella nuoret e-pillereitä ja ihan itse hakeutumalla hoitoon ja pyytämällä. Pyytää saa, mutta on sitten lääkärin tehtävä torpata tai kirjoittaa resepti.

Ja yrittäjä83 noin toi ikäasia todellakin menee :D ensin olet nuori ettei mihinkää kiire... kunnes tulee se 32 mittariin ja kello alkaa tikittää, sitte 35 sitä onkin jo tulipalokiire :D

Viimeksi muokattu:
Ainakin kunnallisella puolella käsittääkseni edelleen pidetään yhtä vuotta rajana, ennen kun ruvetaan tutkimaan syitä miksi ei ole raskautunut. Eli vuosi yritystä pitäisi olla takana. Yksityiselle erikoislääkärille pääsee tietysti kuka vaan.

Tuosta olen vähän erilinjoilla, ettei saisi vaatia tai pyytää lääkäriltä jotain... miksi ei saisi? Kysyvä ei tieltä eksy ja sitten ainakin saa kunnon perustelut sille miksi tämä ei ehkä olisi hyvä vaihtoehto. Saahan jo todella nuoret e-pillereitä ja ihan itse hakeutumalla hoitoon ja pyytämällä. Pyytää saa, mutta on sitten lääkärin tehtävä torpata tai kirjoittaa resepti.
Tarkoitin tuolla vaatimisella oikeastaan kahta asiaa. Eli siis lain mukaan potilas ei tosiaan voi vaatia haluamaansa hoitoa vaan lääkäri päättää hoidosta. Ja toisaalta se, että lääkärit suhtautuvat aika nihkeästi siihen vaatimiseen. Pyytää toki voi ja keskustella kannattaa, mutta taitaa yleistyvä suuntaus olla se, että netistä selvitetään, mitä halutaan ja sitä sitten lääkäriltä vaaditaan. Sillä pääsee helposti lääkärin kanssa väärille raiteille heti aluksi, vaikka lääkäri muuten olisi myötämielinen. Kannattaa luottaa kuitenkin siihen lääkärin ammattitaitoon ensisijaisesti ja sitten vasta nettiin.

No kyllä mä sitä joku_raja noin mietinki sun ehkä tarkoittavan :) noinhan se usein menee. Kyllä itsekkin tulee oltua hyvin nöyrää tyttöä erikoislääkärien asiantuntemuksen edessä. Onhan se niin, että kaikkien edun mukaista on potilaan ja lääkärin hyvä keskusteluyhteys.. ja voin kyllä myöntää olevani niitä ihmisiä, jotka tutkii nettiä ja sitten kyselee lääkäriltä, ehkä kyse on vähän siitäkin miten asiat esittää, koska tarkoitus ei ole epäillä kenenkään asiassa oppineemman ammattitaitoa. Tietenkin lääkäreissä on eroja, mutta onneksi he ovat kärsivällisesti ja selkeästi jaksaneet selittää, miksi joku ei esim. käy juuri minulle.
No nyt mä sit jo lähdin sivuraiteille :) Piti vain sanoa, että joo'o, totta tuokin joku_raja :)

Yhteistyössä