Voiko kuumeisen lapsen nukuttaa ulos?

• Viestiketjun aloittaja muistan että ei
  • Ensimmäinen viesti
muistan että ei
Miksi ei? Mikä siinä on perusteena? Olis kiva lähteä ulos isomman kanssa kuitenkin. Mitäs haittaa siitä sitten voi olla jos nukkuu kuumeessa ulkona? Sais vielä puoli-istuvaan asentoonkin niin helpottais nuhanenän oloa.

kyllä minä olen laittanut ulos nukkumaan jos on pieni kuume ollut... mulle on tästä sanottu joskus vuonna miekka ja kirves kun esikoisen aikaan tätä kysyin, että VOI LAITTAA pienen on helpompi hengittää ulkona jos lunssaa, kuumetta...MUTTA EI SAA YLIPUKEA vaikka olisi lämpöä
hiki->kylmä->kuume nousee

ap
Alkuperäinen kirjoittaja 0204:
kyllä minä olen laittanut ulos nukkumaan jos on pieni kuume ollut... mulle on tästä sanottu joskus vuonna miekka ja kirves kun esikoisen aikaan tätä kysyin, että VOI LAITTAA pienen on helpompi hengittää ulkona jos lunssaa, kuumetta...MUTTA EI SAA YLIPUKEA vaikka olisi lämpöä
hiki->kylmä->kuume nousee
kiitos asiallisesta vastauksesta. Tätä perustelua asiaan hain. Että olisko sitten just tuo ylipukemisen vaara mikä sen "kieltää"

ap
Alkuperäinen kirjoittaja soitto:
ei voi. mikset soita neuvolaan ja kysy. etkö halua sieltä asiantuntijalta kieltävää vastausta?
ei viitsis jokaisesta pikku jutusta heitäkään vaivata :) Ja sinähän tunnut olevan asiantuntija, kun kerran sanot "ei voi" ilman perusteluja ;)

en ole koskaan kuullut neuvolasta että kehoitetaan viemään kuumeinen lapsi ulos nukkumaan.
Päinvastoin on minulle aina neuvottu, en todella itse veisi kuumeista lasta ulos nukkumaan.
Ja jos olisi epävarmuutta soittaisin neuvolaan ja kysyisin mikäli todella haluaisin saada asiantuntevan vastauksen. Voisin samalla kysyä miksi ei?

Ei kai siihen mitään varsinaista kieltoa ole, mutta sisällä on helpompi valvoa lapsen kuumetta. Vaunuissa jos on paljon päällä ja muutenkin voi tulla hiki niin ihan pientä vauvaa en kuumeisena laittais vällyjen sisään.

Sisällä voi käydä välillä vaikka korvakuumemittarilla tsekkaamassa miten kuume laskee/nousee ja samalla on helpompi säädellä peitolla viileyttä.

Kai tässäkin asiassa kannattaa vaan maalaisjärjellä arvioida onko lapsi niin kipeä, että kuume voi yht äkkiä ponkaista ylös vai onko vaan vähän lämpöä. Niin ja tietenkin mitä pienempi vauva niin sitä varovaisempi olisin, koska lämmönsäätelyjärjestelmä ei ole vielä niin kehittynyt.

Kysyin tätä ihan vasta neuvolasta, ja täti sanoi, että pitäisi olla ihan varma siitä, että kuume ei ole ainakaan nousemaan päin, koska sittenhän sitä pulassa ollaan, jos onkin paljon yhtäkkiä lämpöä ja toppavaatteet yllä. Eli ei suositellut.

ap joka soitti neuvolaan
no soitin nyt sitten kuitenin. Meillä taas sanottiin, että jos on pakkasta niin ei saa koska hengitysilman lämpötilan vaihtelu on silloin liian suuri ja ärsyttää keuhkoja. Että näin täällä. Nämä neuvolatkin on hauskoja, yhtä monta asiantuntijaa kuin tätiä. Niinkuin täälläkin.. kiitti vastanneille ja iltapäivän plussakelejä odotellessa..

"Vieras"
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00437

"Kuumeisen lapsen ei tule myöskään kylmettää itseään ulkona, mutta päiväunien nukkuminen parvekkeella tai kauppareissu rattaissa on sallittua, kunhan vaatetus on sopiva."

Yhteistyössä