Voiko kummit erota kirkosta?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta pitää kuitenkin olla ne kaksi "oikeeta " (lue kirkkoonkuuluvaa) kummia lisäksi, eikö vain?
Itse asiassa tässä tapauksessa ei tarvinnut. Olipahan harvinaisen vapaamielinen pappi.
Meil kävi niin, että toinen virallisista kummeista oli ortodoksi. Lapsi kastettiin ja viikon päästä pappi soitti perään, että kuulkaas, nyt tarvittas viel yksi kummi. Eli siis kaksi ev.lut. kummia tarvitaan. Kaitpa noita menee läpi sormien aina sillon tällön kuitenkin.

 
oikeesti
Mulla neljä kummilasta ja erosin kirkosta jokunen vuosi sitten. Enpä ole tuota eroamistani kellekään huudellut eli kummilasten vanhemmat ei sitä edes tiedä. Kummiuteeni ei kirkosta eroamiseni mitenkään vaikuttanut
 
purkautuu se kirkon papereiden mukaan, ainakin mun mielestä
mun täti vaihtoi jehovantodistajaksi ja kummi suhde kirkon mukaan purkautui...
vanhempani eivät ottaneet uusia kummeja koska periaattessa isäni sisko oli silti kummini..ja on edelleen ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta pitää kuitenkin olla ne kaksi "oikeeta " (lue kirkkoonkuuluvaa) kummia lisäksi, eikö vain?
Itse asiassa tässä tapauksessa ei tarvinnut. Olipahan harvinaisen vapaamielinen pappi.
Eli riippuu myös papista?
Meillä on lapsella 4 kummia ja yksi ei kuulu kirkkoon (on rippikoulun käynyt) ja pappi suhtautui tosi kielteisesti häneen eli ei edes huolinut siihen siunaamaan lasta. Jäi aika ikävä fiilis meille kaikille, kun itse uskoin ja luulin, että ko.pappi olisi vähän rennompi asiassa. Ja tämä kummi ei tietenkään saanut mitään kummitodistuksia.
 
Faktaa

Kummi

Kummien tehtävänä on yhdessä seurakunnan kanssa tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummijärjestelmä on hyvin vanha. Se on todennäköisesti syntynyt jo toisella vuosisadalla jKr. Kummin tuli kastetilaisuudessa vastata kastajan kysymyksiin lapsen puolesta ja toimia kasteen todistajana. Sittemmin kummin tehtäviin lukeutui myös lapsen pitäminen sylissä kastetilaisuudessa. Uskonpuhdistuksessa hylättiin oppi kummin hengellisestä sukulaisuudesta, mutta muuten kummijärjestelmä säilyi.

Kastettavalla tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelisluterilaisen kirkon jäseniä. Näiden lisäksi kummeina voi olla luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvään kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvia henkilöitä. Vähintään kahden kummin tai muun todistajan tulee olla läsnä kastetoimituksessa.

Lapselle voidaan erityisistä syistä kasteen jälkeen lisätä enintään kaksi kummia. Erityisiä syitä voivat olla esimerkiksi kummin kuolema, kummin eroaminen kirkosta tai lapsen adoptio. Kummin lisääminen voi olla aiheellista myös jos lapsi on kastettu ulkomailla, eikä hänelle ole nimetty kummeja tai jos kummin ja lapsen välinen yhteys on tosiasiallisesti katkennut. Päätöksen kummin lisäämisestä tekee lapsen huoltajien esityksestä lapsen seurakunnan kirkkoherra. Kummin lisääminen merkitään kirkonkirjoihin siinä seurakunnassa, jossa lapsi on kastettu tai liitetty kirkon jäseneksi. Kummiuden purkaminen ei ole mahdollista.

http://www.evl.fi/sanasto/selitysK.htm#KUMMI
 

Yhteistyössä